رضا عنایتی دیگر به خط پایان رسید. هر چقدر در سال های اخیر در برابر خداحافظی از فوتبال خداحافظی می کرد اما اینبار دیگر واقعا تسلیم شده است.
کد خبر: ۱۰۱۷۴۳۸
به بهانه خداحافظی رضا آقای گل / از دار قالی تا خوانندگی!

به گزارش جام جم آنلاین ، وداع با فوتبال در 41 سالگی اتفاقی است که برای کمتر فوتبالیستی می افتد. در واقع فوتبالیست ها در سنین کمتری با فوتبال وداع می کنند اما عنایتی از آن دست بازیکنانی بود که سماجت بیشتری به خرج داد. او روز گذشته رسما اعلام کرد در بازی با استقلال از فوتبال خدحافظی می کند اما با مخالفت سرمربی صبا یعنی مرفاوی خداحافظی او فعلا به تعویق افتاده اما به هر حال این دیگر آخرین بازی های اوست. پایان فصل به معنای پایان رضا آقای گل... صبای قم آخرین ایستگاه او محسوب می شود. نگاهی به مهم ترین اتفاقات و جالب توجه ترین ویژگی های این فوتبالیست به مناسبت خدحافظی اش از فوتبال می اندازیم:

فوتبالیست قالیباف

غلامرضا عنایتی متولد سال 1355 بازیکن فوتبال، عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران و برترین گل‌زن کنونی کل ادوار لیگ برتر با ۱۴۲۲ گل‌زده است. او پیش از اینکه فوتبالیست شود قالیباف بود و در کارگاه های قالیبافی کار می کرد. او بارها با افتخار درباره امرار معاشش از راه قالیبافی صحبت کرده بود. البته عنایتی هم اکنون چهار پسر دارد که بر خلاف پدرشان هرگز پای دار قالی ننشسته اند.

ماجرای پیوستن به پرسپولیس

او در سال 77 به آدونیس مشهد پیوست، سپس راهی ابومسلم شد. استقلال تهران، الامارات، النصر ، دوباره استقلال، دوباره الامارات، سپاهان اصفهان، صبای قم، مس کرمان، دوباره صبای قم، پدیده خراسان، دوباره استقلال، سیاه جامگان مشهد و در نهایت باز هم صبای قم تمام باشگاه هایی هستند که او برای آنها به میدان رفته است. جالب است بدانید او در سال 82 و در حالی که در آستانه پیوستن به پرسپولیس بود در چرخشی عجیب سر از استقلال درآورد.

عنایتی در هفته آخر اولین دوره لیگ برتر با لباس ابومسلم خراسان در برابر استقلال رشت ۷ گل به ثمر رساند که از لحاظ گلزنی در یک بازی لیگ، یک رکورد محسوب می‌شود.

عنایتی با بازی در دربی ۸۰ با ۳۹ سال و ۲۴ روز سن، مسن‌ترین بازیکن تاریخ شهرآورد پرسپولیس و استقلال شد.

رضا عنایتی توانسته در تیم‌های ابومسلم خراسان و استقلال تهران، ۳ بار آقای گل بازی‌های لیگ ایران شود او در فصل ۸۰_۸۱ در تیم ابومسلم خراسان و در فصل ۸۳_۸۴ و ۸۴_۸۵ در دو فصل پیاپی و در تیم فوتبال استقلال تهران با ۲۰ و ۲۱ گل زده آقای گل به عنوان آقای گل رقابت‌های لیگ برتر انتخاب شد. همچنین او بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر ایران با ۱۳۶ گل است.

روایت دندان پوسیده !

یکی از جالب ترین اتفاقات دوره فوتبالی رضا عنایتی اطلاق صفت ناپسند دندان پوسیده به این بازیکن بود. عبارت دندان پوسیده اولین بار در سال ۱۳۸۸ در کنار نام رضا عنایتی قرار گرفت. در آذرماه سال ۸۸ و پس از باخت استقلال مقابل تیم سپاهان در هفته هجدهم لیگ برتر، در مطلبی که در سایت رسمی باشگاه استقلال منتشر شد از برخی بازیکنان این تیم به شدت انتقاد و از آنها به دندان پوسیده تیم یاد شد. در این مطلب که در قالب نامه یک هوادار نوشته شده بود، در تحلیل دلیل باخت مقابل تیم سپاهان آمده بود:
«با گذشت هجده هفته از مسابقات لیگ برتر استقلال با دندان‌های پوسیده استقلال به مسابقات ادامه داد، بدون اینکه در خصوص کندن دندان‌های پوسیده اقدامی کند. کما اینکه در این راستا کارشناسان ورزشی در بارها و بارها به سرمربی استقلال تذکر داده‌ بودند اما او مماشات کرد.[...] چگونه بپذیریم مهاجمی با ۳۴ سال سن که نه نای راه رفتن دارد نه نای پریدن و نه نای درگیر شدن با مدافعان حریف و نه نای ارسال یک توپ، متاسفانه در دقیقه ۸۵ بازی پشت توپ ضربه ایستگاهی می‌ایستد؟»

چند روز پس از انتشار این نامه، رضا عنایتی از استقلال جدا شد و به تیم الامارات پیوست و جالب اینکه در این تیم بسیار خوش درخشید و قهرمان فصل شد!

انتشار این مطلب بهانه خوبی به دست روزنامه‌های ورزشی داد تا با این عبارت عجیب تیترهای جنجالی بسازند.

از آن زمان هر جا صحبتی از رضا عنایتی به میان می‌آید و بناست خبری از او در رسانه‌ای تیتر شود، عبارت «دندان پوسیده» جزو اولین انتخاب‌های روزنامه‌نگاران است.

خودش در این خصوص به یک روزنامه ورزشی گفته است: آنهایی که دنبال حذف من از استقلال بودند، خودشان از فوتبال حذف شدند. در سایت باشگاه نوشتند که من دندان پوسیده هستم و البته امروز از این لقب خوشحالم چرا هر کاری که می‌کنم می‌گویند این همان دندان پوسیده است!

خوانندگی

یکی دیگر از کارهای بسیار عجیب رضا عنایتی رو آوردن به خوانندگی بود که باعث شد انتقادات بسیار زیادی به او مطرح شود. عنایتی صدای چندان خوبی نداشت اما در دوره ای که فوتبالیست های زیادی هوس خوانندگی به سرشان زده بود او هم دست به کار شد و آلبوم بیرون داد. «همه چیم تو» مطرح ترین آهنگ عنایتی است. البته این فوتبالیست مشهدی در این حیطه به جایی نرسید. در واقع وقتی بالاخره تشخیص داد اینکاره نیست برای همیشه کنار کشید.

عمل بینی

خبر عمل جراحی زیبایی بینی از سوی رضا عنایتی برای بسیاری عجیب بود. به قول علی انصاریان شاید وقتی رضا عنایتی را برای عمل بینی به اتاق عمل بردند اشتباهی بینی فرد دیگری را به جای بینی او عمل کردند؛ زیرا به گواه تصاویر بینی رضا عنایتی چه قبل و چه بعد از عمل تغییر خاصی نکرده است!

عنایتی زمانی بینی اش را عمل کرد که این کار مثل خوانندگی به شدت در میان فوتبالیست ها مد شده بود!

پشت سر علی دایی

رضا عنایتی یکی دیگر از فوتبالیست هایی معرفی می شود که سال ها پشت سر علی دایی سوخت و ساخت و هرگز فرصتی برای عرض اندام در تیم ملی فوتبال ایران پیدا نکرد، حتی در جام جهانی 2006 که انتقادات از علی دایی به اوج رسیده بود. همین باعث شده بود تا عنایتی دل خوشی از علی دایی نداشته باشد. او در اوایل دهه هشتاد هر وقت در مصاحبه هایش درباره علی دایی از او سوال می کردند به رکوردهای علی دایی کنایه می زد. مثلا می گفت هرگز قصد ندارد رکوردهای صد تایی و دویست تایی بزند.

تغییر پست

در حالی که در بوندسلیگای آلمان جوان 29 ساله مربی گری می کند در فوتبال ایران عنایتی در 41 سالگی و در لیگ شانزدهم تغییر پست داد تا این موضوع هم به سوژه ای برای دست انداختن عنایتی تبدیل شود. او به عنوان یک مهاجم 41 ساله در بازی های اخیر تیمش صبا تغییر پست داد و در خط هافبک و حتی دفاع هم به میدان رفت. اما چند روزی از این اتفاق نگذشته بود که او رسما خبر داد در پایان لیگ برای همیشه خداحافظی می کند.

رکورد درخشان عنایتی تا سال های طولانی باقی خواهد ماند. به هر حال او یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها