با توجه به نتایجی که در هفته بیست و پنجم لیگ برتر به ثبت رسید، تقریبا باید گفت پرونده این فصل لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس بسته خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۷۳۸۵
حمله به داوران منصفانه نیست

برای ارزیابی پیش از موعد لیگی که به پایان خود رسید، باید چند نکته را یادآور شوم:

1ـ لیگ این فصل را از منظر کیفیت بازی‌ها نسبت به ادوار گذشته خیلی بهتر دیدم. بخصوص این‌که چند تیم، برای به کارگیری نیروهای جوان جسارتی قابل ستایش نشان دادند و خیلی خوب، منطقی و بجا از بازیکنان جوان استفاده کردند. سرآمد این تیم‌ها استقلال بود که درست در مقطعی که به بن‌بست پنجره نقل و انتقالات زمستانی خورد و همه گمان کردند سقوط آزاد این تیم را خواهند دید، نیروهای جوان را رو کرد. این تغییر رویه نه‌تنها به ضرر استقلال نشد که این تیم را احیا کرد. اگر این نگرش (شجاعت برای استفاده مناسب از نیروهای جوان) بر فوتبال ما حاکم شود، پیشرفتی فنی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تجربه خواهیم کرد. به لحاظ کیفی، جوان شدن چند تیم لیگ، نکته بارز این فصل بود.

2ـ حساسیت بازی‌ها در این فصل به گونه‌ای بود که هیچ تیمی را در هیچ مسابقه‌ای نمی‌‌شد از پیش برنده دانست. همه تیم‌ها برای امتیاز جنگیدند و در بالا و پایین جدول رقابت را به چشم دیدیم. این‌که نشود مسابقه‌ای را از قبل پیش‌بینی کرد، اتفاقی مثبت است. همین اتفاق مثبت چه در ورزشگاه‌ها برای تماشاگران و چه در خانه‌ها برای بینندگان تلویزیونی ایجاد جذابیت کرد.

3ـ آنچه باعث نگرانی افرادی مانند من شد، اعتراض دامنه‌دار تیم‌ها به داوری بود. من این حجم از هجمه‌ را منصفانه نمی‌بینم. دپارتمان داوری سعی کرد میانگین سنی داوران ما را پایین بیاورد و داوران جوان را وارد میدان کرد. این داوران قطعا به دلیل کم‌تجربگی اشتباهاتی سهوی مرتکب می‌شوند؛ اما این اشتباهات نباید به اعتراض‌های شدید منجر شود. من به هیچ عنوان این اشتباهات داوری را عمدی و آگاهانه نمی‌بینم. سرعت بازی‌ها بالا بود و تجربه برخی داوران پایین. بهتر است بعضی تیم‌ها و مربیان به جای اعتراض‌های این گونه، با خویشتنداری بیشتری برخورد کنند. فکر می‌کنم جامعه داوری نیازمند حمایت بیشتر است نه اعتراض بیشتر. به هر حال آنچه در عرصه‌های بین‌‌المللی از داوران می‌بینیم، شایسته تجلیل است.

4ـ لازم است در انتها درباره فضای ورزشگاه‌ها بنویسم. باید شرایطی تازه به وجود بیاید تا از وضعیت فعلی خارج شویم. ضروری است فضای ورزشگاه‌های ما تغییر کند تا پیشکسوتان و اهالی فوتبال بتوانند متقاضی حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بشوند. با این وضعیت فعلی، برای من تردیدی وجود ندارد که راهی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌‌ها نیست. متاسفانه حال فرهنگی ورزشگاه‌های ما خوب نیست. این‌که چمن ورزشگاه‌ها خوب باشد، 100 درصد یک حرکت رو به جلو است؛ اما از نظر فرهنگی هم باید ورزشگاه‌های ما «شیک» شود. امیدوارم این تغییر محسوس را در فصل بعد حس کنیم.

دکتر بیژن ذوالفقارنسب - مشاور وزیر ورزش و کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها