هیات ملی گزارش ویژه حادثه پلاسکو به جمع خبرنگاران آمد

پلاسکو؛ کوتاهی شهرداری، غفلت بنیاد قوانین نخ‌نما

ده مرد، ده چهره دانشگاهی دهه اول بهمن سال گذشته، بعد از حادثه پرحاشیه پلاسکو با انتخاب رئیس‌جمهور، شدند اعضای هیات ملی گزارش ویژه حادثه پلاسکو، شدند کارشناسانی که باید نظر می‌دادند چه شد که پلاسکو آتش گرفت و ریخت .
کد خبر: ۱۰۱۷۲۸۷
پلاسکو؛ کوتاهی شهرداری، غفلت بنیاد قوانین نخ‌نما

امروز آنها در دانشگاه تربیت مدرس نشستند کنار خبرنگاران، جایی که سرپرست این هیات، رئیس آن نیز هست؛ دکتر محمدتقی احمدی، دکترای مهندسی عمران. او در جلسه حرف زیادی نزد، یعنی حرف‌هایی که زد چیزی نبود که خیلی‌هایمان منتظرش بودیم، شاید به دلیلی که خودش در جلسه نیز گفت؛ این‌که اعضای این هیات قاضی نیستند تا دنبال مقصر باشند.

با این حال اشاره دکتر احمدی به وجود چند مشکل در پلاسکو بود، این‌که هیچگاه مسئول مشخصی برای ایمنی نداشته، این‌که اخطارهای آتش‌نشانی برمالک آن اثر نداشته و این‌که دپوی کالاها مانع ازحرکت و فعالیت آتش‌نشان‌ها بوده است.

صحبت‌های او که تمام شد دکترسید باقر مرتضوی، استاد مهندسی بهداشت حرفه‌ای و مسئول کمیته مدیریت بحران هیات ویژه سخن آغاز کرد. او حادثه پلاسکو را نه بحران ملی بلکه شرایط اضطراری سطح 2 می‌نامید، اتفاقی تقریبا معادل سانحه دسته‌جمعی در مباحث مربوط به مدیریت بحران .

صحبت‌های کوتاه مرتضوی که بیشتر با ذکر جزئیات از روز حادثه و عملکرد آتش‌نشانی همراه بود اما با صحبت‌های تقریبا متفاوت دکتر مهدی هداوند، حقوقدان و مسئول کمیته حقوقی هیات ویژه دنبال شد، کسی که از قوانین دهه 30 حرف زد که به کار دهه 90 نمی‌آید و کسی که نام دو نهاد را با صراحت به زبان آورد. او گفت: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان، امانتدار اموال مردم بود اما با وجود اخطارها مبنی بر ناایمن بودن ساختمان در برابر حریق اقدام جدی صورت نداد، همچنین شهرداری پایتخت در اجرای کامل و بموقع بند 14 ماده 55 قانون شهرداری و تبصره آن، کوتاهی داشته است.

به این ترتیب این دو نام به‌علاوه قوانین کهنه و نخ‌نما، شدند ماحصل نشست دیروز هیات ملی گزارش ویژه حادثه پلاسکو با خبرنگاران .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها