معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

برچسب روانی را از افسردگی برداریم/ درمان افسردگی باید از مدارس آغاز شود

افسردگی نوعی اختلال روانی است که متاسفانه امروزه در جهان رو به افزایش است. این بیماری که مختص تمام کشورهاست، شایع‌ترین اختلال روانی محسوب می شود از این روست که سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی بهداشت را به افسردگی اختصاص داد. به اعتقاد روانشناسان و روانپزشکان شناخت این بیماری و راهکارهای مبارزه با آن می تواند مانع روند رو به رشد این بیماری شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۶۱
برچسب روانی را از افسردگی برداریم/ درمان افسردگی باید از مدارس آغاز شود

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه بیماری ها واختلالات روانی سهم بزرگی در میان بیماریهای موجود دارند، گفت: افسردگی مثل کوه یخ می ماند که می تواند با کاهش کارکرد و بهره وری افراد در جامعه، اختلال در نوع ارتباط با محیط پیرامونی و توجه به خود همراه باشد.

وی وجود انواع استرس های محیطی واجتماعی را عامل اصلی بروز و شیوع افسردگی دانست و افزود: راهکارهای مختلفی برای مقابله با این بیماری وجود دارد که می توان به کاهش استرس در محیط های کاری و آموزشی و شناسایی بهنگام موضوع افسردگی اشاره کرد به طوریکه بسیاری کشورها موضوع غربالگری افسردگی درمیان نوجوانان و جوانان را در دستور کار خود قرارداده اند. در واقع با تهیه پرسشنامه‌های ساده‌ای به غربال کردن و شناسایی اولیه افرادی که گمان برده می‌شود درجاتی از افسردگی دارند می پردازند ودرصورت نیاز به مراکز درمانی برای مداوا ارجاع داده می‌شوند.

فرید ادامه داد: یکی ازدیگر راههای درمان و مقابله با افسردگی شناسایی علائم آن به خانواده‌ها و نظام آموزشی است. راه دیگر نیز افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و روان است تا بتوانیم شناسایی بهنگام و درمان به موقع داشته باشیم و عوامل خطر را شناسایی و مدیریت کنیم.

وی در باره علائم و نشانه‌های افسردگی، گفت: علائم و نشانه های متفاوتی را می توان برای افسردگی نام برد که به مدت و شدت آنها بستگی دارد. مثلا بی انگیزگی طی مدت زمان قابل توجه و عدم برقراری نظم میان زندگی و خواب و غذا آن هم به مدت چند هفته می تواند از علائم و نشانه‌های افسردگی تلقی شود.

فرید عدم رغبت وتمایل برای انجام فعالیت های فردی و وجود افکار ناامیدانه و تمایل به خودکشی رانیز عامل ونشانه افسردگی دانست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی علائم موقتی و کوتاه مدت را افسردگی ندانست و گفت: بسیاری از ما برخی روزها حال خوب ودرستی نداریم این به منزله افسردگی نیست بلکه مدت زمان این علائم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه اغلب مبتلایان به افسردگی به علت برچسب روانی از مراجعه به مراکز درمانی سرباز می زنند، افزود: این مشکل در تمام دنیا وجود دارد باید برچسب زدایی شود این بیماری مثل همه بیماریهاست اگر کمک کنیم این برچسب زدایی کمتر شود مسلما این افراد نیز بهتر به فکر درمان خود می افتند.

فرید نقش مدارس را در این زمینه موثر دانست و اظهارداشت: حدود 50درصد اختلالات روانی از سن 14 سالگی و حدود 80 درصد نیز از سن 24 سالگی شروع می شود. بنابراین هرچه مداخله برای درمان زودتر شروع شود اثربخشی بهتری نیز خواهیم داشت.

به اعتقاد فرید استرس های محیطی که ناشی از سبک زندگی امروزی است در بروز و افزایش افسردگی بسیار موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها