بسیاری از مسافران نوروزی از اقامت در مدارس رضایت ندارند

مدارس، اقامتگاه‌های پردردسر

حدود 11 میلیون مسافر امسال در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان ساکن شدند؛ مراکزی که به گفته برخی مسافران از کمترین امکانات برخوردار بود، زیرا به‌جز یک پتوی کهنه و زیرانداز چرک چیزی در اختیارشان قرار نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۹۵
مدارس، اقامتگاه‌های پردردسر

به گزارش جام‌جم، آمار گردشگرانی که امسال از مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان استفاده کردند، 10 میلیون و 921 هزار و 898 نفر برآورد می‌شود، اما همه این مسافران را فرهنگیان تشکیل ندادند و آمارها از این حکایت دارد که یک میلیون و 880 هزار نفر از این گردشگران که سقف مدارس را به عنوان سرپناه انتخاب کردند، غیرفرهنگی بوده‌اند.

آن‌طور که عباسعلی باقری، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش دراین باره می‌گوید، استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان به ترتیب رکورددار اسکان مسافران در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان بوده‌اند.

اسکان در شرایط سخت

سطح توقع 11 میلیون مسافری که ترجیح دادند در مدارس اقامت داشته باشند، خیلی بالا نیست، اما حداقل‌ها نیز برای بسیاری از آنها فراهم نشد. این مسافران می‌دانستند که در هتل یا مسافرخانه ساکن نمی‌شوند، اما دست‌کم این توقع را داشتند که به اندازه کافی پتو و زیرانداز مناسب در اختیارشان قرار بگیرد و راحت بتوانند در آبدارخانه مدارس یک فلاکس آب جوش تهیه کنند.

یکی از مسافران نوروزی که امسال تجربه سفر به خرم‌آباد و استفاده از مراکز نوروزی فرهنگیان را داشته درباره شرایط این مراکز به جام‌جم می‌گوید: توقع زیادی نداشتیم، اما وقتی وارد مدرسه شدیم به کلاس درسی راهنمایی شدیم که نیمکت و صندلی‌هایش به طور کامل جمع‌آوری نشده بود در گوشه‌ای از کلاس هم فرشی کوچک پهن کرده بودند.

آن‌طور که این مسافر نوروزی می‌گوید پتوی کهنه و چرکی نیز در اختیارشان گذاشته شده به همین خاطر نتوانسته‌اند براحتی شب را به روز برسانند.

مسافر دیگری که از مراکز نوروزی فرهنگیان در سبزوار استفاده کرده، نیز تجربه‌های مشابهی دارد؛ او در گفت‌وگو با جام‌جم از این گله می‌کند که ‌در آبدارخانه مدرسه حتی امکان دسترسی به آب جوش یا ‌فنجان هم وجود نداشته است.

به گفته او، بعد از ورودشان به مدرسه به آنها تذکر داده شد که اینجا قرار نیست بجز یک کلاس درس خدمات بیشتری به آنها ارائه شود.

مساله دیگری که بیشتر چنین مسافرانی از آن گله دارند، خاموش بودن سیستم گرمایشی است، زیرا به دلیل شرایط جوی دمای هوا در بسیاری از استان‌ها پایین بود و نبود پتو و سیستم گرمایشی مناسب شرایط اقامت را در مدارس برای مسافران دشوارتر می‌کرد.‌ مسافر دیگری نیز از این دلخور است که در مدارس به شکلی اقدام نشده بود که زنان و مردان بتوانند از دستشویی‌های جداگانه استفاده کنند یا حتی در برخی از این مدارس مایع دستشویی نیز در اختیار مسافران قرار نمی‌گرفته است.‌

اسکان مسافرانی که جمعیت‌شان بیش از ده میلیون نفر است،مساله ساده‌ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت، زیرا تجربه نشان داده که اقامت در هتل یا مسافرخانه ‌به دلیل هزینه‌های بالای سفر در سبد اقتصادی این افراد جای ندارد، به همین دلیل پاک کردن صورت مساله و حذف مدارس از این چرخه فکر مناسبی نیست.

بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود که خدمات مناسبی به این گروه از مسافران نوروزی تعلق بگیرد و افرادی که مسئول ارائه خدمات به این افراد نیز هستند، درآمد مناسبی داشته باشند، زیرا یکی از سرایداران این مدارس گفته برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی در مدت دو هفته حدود یکصد هزار تومان دستمزد می‌گیرد‌.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها