گفت و گوی جام جم آنلاین با کارگردان نمایش شاد «خواستگاری» در سنگلج

بفرمائید چخوف با لهجه گیلکی

نوروز امسال برخلاف سال های گذشته صحنه تئاتر در روزهای ابتدایی سال تعطیل نبود و چند نمایش در تماشاخانه های مختلف تنور هنرهای نمایشی را دست کم در پایتخت حسابی گرم نگه داشتند.
کد خبر: ۱۰۱۳۹۳۳
بفرمائید چخوف با لهجه گیلکی

به گزارش جام جم آنلاین، عظیم موسوی از جمله کارگردانان پیشکسوت تئاتر و پژوهشگران عرصه هنرهای نمایشی آیینی است که امسال در نوروز و در تماشاخانه سنگلج بعد از مدت ها دوباره و شاید چندباره این شب ها یک نمایش شاد موزیکال به نام خواستگاری را روی صحنه آورده است. به همین بهانه با او گپ و گفتی داشتیم.

آقای موسوی اگر اشتباه نکنم شما پیش از این و برای اولین بار حدود 9 سال پیش همین نمایش خواستگاری را یک بار در تماشاخانه سنگلج اجرا کرده اید؟

هم درست گفتید و هم نه ! این که من 9 سال پیش یعنی سال 87 این نمایش را در تماشاخانه سنگلج اجرا کردم، درست است اما بخش نادرست آن اینجاست که نمایش موزیکال «خواستگاری» را اولین بار در سال ۸۳ اجرا کردیم و بهانه اش هم صدمین سالمرگ چخوف بود.

کجا اجرا کردید؟

آن زمان اگر اشتباه نکنم در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفتیم و تازه پس از آن هم یک بار در سال ۸۴، این نمایش را در تماشاخانه سنگلج به صحنه بردیم که خاطرم هست حدود چهار ماه روی صحنه بود و تماشاچی داشت. بعد از آن می رسیم که آن چه شما اشاره داشتید یعنی در سال ۸۷ برای بار سوم «خواستگاری» را در همین تماشاخانه سنگلج اجرا کردیم.

علاقه خاصی انگار به این نمایشنامه و این تماشاخانه سنگلج دارید؟

والا من اصلا قرار نبود الان این نمایش را روی صحنه داشته باشم، آنچه پیش بینی شده بود این بود که اردیبهشت ماه نمایشنامه جدیدی را که خودم نوشته ام در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرم اما با پیشنهاد رییس تماشاخانه داستان تغییر کرد و فعلا نمایش موزیکال «خواستگاری» را بازتولید کرده ایم.

اصل نمایشنامه همان طور که اشاره داشتید برای چخوف است، چقدر با توجه به موزیکالیزه شدن آن ایرانی شده است؟

خب ببینید اگر بخواهم بگویم چقدر همین قدر که ما لهجه را گیلکی کردیم یعنی خیلی! یعنی از ایرانی هم رد کرده ایم و محلی شده است، اما این نمایش که اثری موزیکال است بر اساس نمایشنامه «خواستگاری» چخوف نوشته شده و همان سیر داستانی را هم دارد ولی کاملا آداپته و ایرانیزه شده است. از طرفی نمایش کاملا رنگ و بوی محلی گرفته و همان طور که اشاره کردم لهجه گیلکی را به کارکترها افزوده ایم.

به عنوان آخرین پرسش دوست دارم درباره اجرای تئاتر در تعطیلات نوروز و فعال بودن تماشاخانه ها بپرسم، چقدر مثبت می بینید این روند را؟

کلیت این ماجرا یعنی اجرای تئاتر در تعطیلات نوروزی مثبت است اما زمینه سازی و برنامه ریزی بیشتری میخواهد باید امکانات و شرایط اجرا به خوبی پیش بینی شود، من خودم شخصا از اجرای روز اول مان در سوم فروردین راضی نبودم، قدری شتاب زده بود، اما از طرفی استقبال آنقدر خوب بود که شگفت زده شدم امیدوارم تا نیمه اردیبهشت که این نمایش روی صحنه است همچنان استقبال خوب مردم را به همراه داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها