اعلام سرشماری اولیه عمومی نفوس و مسکن که در روزهای پایانی سال 95 منتشر شد حاوی نکته های بسیار جالب توجهی است.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۳۰
آمارها می گویند: تهران شلوغ تر شد؛ خانواده ها کوچک تر

به گزارش جام جم آنلاین اعلام سرشماری اولیه عمومی نفوس و مسکن که در روزهای پایانی سال 95 منتشر شد حاوی نکته های بسیار جالب توجهی است. از رشد منفی جمعیت در برخی از استان های کشور گرفته تا وجود 500 هزار واحد مسکونی خالی در تهران و البته کوچک تر شدن خانواده های ایرانی.


• این سرشماری به نوشته مرکز آمار ایران بیش از 48.4 درصد اینترنتی بوده است که این مورد نشان دهنده ضریب نفود بالای اینترنت در ایران است آنهم با توجه به سرعت کم و البته گرانی اینترنت در ایران که نکته قابل توجهی است. این در حالی است که این میزان در کشور ژاپن در سال گذشته تنها 37 درصد بوده است.
• تعداد جمعیت مردان نسبت به زنان تنها کمی بیشتر است. در جمعیت حدودا 80 میلیونی ایران امروز مردان یک میلیون و 70 هزار و 614 نفر بیشتر از زنانند.
• میزان شهرنشینی به نسبت 5 سال پیش 3 درصد افزایش داشته است و حالا حدود 59 میلیون نفر از مردم ایران شهرنشینند. رقمی که 74 درصد جمعیت کل ایران را تشکیل می دهد.
• نکته قابل تامل دیگر در این آمار تحولات جمعیتی است که از 30 سال پیش تا کنون شکل گرفته است. به طوری که در سال 65 تعداد جمعیت هر خانوار 5.1 نفر بوده است و در سال 95 به کمترین میزان خود در این سی سال یعنی 3.3 نفر رسیده است. به این مفهوم که خانواده های ایرانی در این سی سال بسیار خلوت تر شده اند و تقریبا دو نفر از این خانواده ها کم شده است. این رقم حتی در خانواده های ساکن روستایی هم به همین مقدار است.
• درصد متوسط رشد سالانه در استان های ایران هم حاوی نکات جاب توجهی است. در این فهرست خراسان جنوبی با 3.02 درصد در صدر استان های کشور قرار دارد و بوشهر با 2.41 و هرمزگان با 2.39 در رده های بعدی قرار دارند. اما جالب تر اینکه در این فهرست استان همدان و البته خراسان شمالی رشدی منفی دارد. به این مفهوم که میزان مرگ و میر در این دو استان از میزان تولد در این استان ها پیشی گرفته است.
• نگاهی به هرم جمعیتی ایران هم در آمار منتشر شده نکته عجیبی ندارد که همان جمعیت اضافه شده در بین سالهای 55 تا 65 به سن 30 سالگی رسیده اند. اما نکته قابل ذکر در این قسمت از آمار هم وجود دارد و آن هم اینکه جمعیت بین صفر تا 14 سالگی در امسال با رشد بسیاری کمی افزایش داشته است و این مورد در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.
• در جدول ارائه شده جمعیت بر جسب جنسیت میانگین کشوری به ازای هر 100 زن ، تعداد 103 زن وجود دارد. با نگاهی به این آمار به تفکیک استان ها می توان دید که استان گیلان این نسبت برابر است به این مفهوم که به ازای هر 100 زن همین تعداد مرد وجود دارد اما در صدر این فهرست استان بوشهر قرار دارد که به ازای هر 100 زن ، 114 مرد وجود دارد.
• استان تهران همچنان پر جمعیت ترین استان کشور است که 16.6 درصد از کل جمعیت ایران در این استان متمرکز شده اند. خراسان رضوی با 8.05 و استان اصفهان با 6.41 در رده های بعدی قرار دارند. این آمار به نسبت 5 سال گذشته نشان می دهد تهران به نسبت 5 سال پیش شلوغ تر شده است اما استان اصفهان با کاهش جمعیت همچنان در رتبه سوم پر جمعیت ترین استان کشور قرار دارد. استان ایلام با 73. درصد کم جمعیت ترین استان کشور است.
• نگاه به بخش بعد خانوار به تفکیک استان می توان متوجه شد که استان سیستان بلوچستان همچنان دارای شلوغ ترین خانواده در ایران است. میانگین خانوار در این استان 3.9 است . به این مفهوم که حداقل دو بچه در هر خانواده این استان وجود دارد. کهکیلویه با 3.8 و خوزستان با 3.7 در رده های بعدی هستند. در پایین این جدول هم استان گیلان دیده می شود که با میانگین 3 نفر در هر خانوار در این قسمت قرار دارد. میانگین کل کشور در این بخش 3.3 نفر است.
• در سال 95 ایران دارای 1245 شهر است. همه نقاط جغرافیایی ایران که بر اساس مصوبه هیئت دولت دارای شهرداری باشند شهر محسوب می شود. تعداد شهر ها 5 سال پیش 1139 بوده است.
• بیش ترین افزایش میزان باسوادی در سال 1395 نسبت به سال 1390 مربوط به استان های بوشهر, سیستان و بلوچستان, قزوین, خراسان جنوبی و هرمزگان است.
• تهران همچنان مقصد مهاجران است. بر اساس آمارهای ارائه شده 20 درصد از مهاجرت ها به نمقصد تهران بوده است. درصدی که نسبت به 5 سال پیش افزایش داشته است. افغانستانی ها با بیش از 1.5 میلیون نفر در صدر مهاجران ساکن ایران هستند. عراقی ها با حدود 34 هزار نفر، پاکستانی ها با حدود 14 هزار نفر و اتباع ترکیه با حدود 700 نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.
• آمارها نشان می دهد که در ده سال گذشته همچنان مسکن معضلی برای مسئولان است. چرا که آمار مستاجران از ده سال گذشته تا به امروز همچنان در حال افزایش است. در حال در سال هشتاد و پنج 22 درصد ایرانی ها در ملک های استیجاری سکونت داشتند که این درصد در سال گذشته به 30 درصد رسیده است. این رقم در مناطق روستایی هم افزایش قابل توجهی داشته است.
• استان های تهران و البرز آپارتمان نشین ترین استان های کشور و استان های آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان شامل کمترین آپارتمان های کشور هستند.
• متراژ خانه ها در 5 سال گذشته کمی و تنها کمی بزرگ تر شده است. در سال 90 حدود ده درصد مردم ایران در آپارتمان های 50 متری و کمتر از آن زندگی می کردند که این رقم در سال گذشته به 9.7 درصد رسیده است. این در حالی است که در تهران 19 درصد واحدهای مسکونی خالی وجود دارد. یعنی رقمی نزدیک به 500 هزار واحد مسکونی!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
۰
۰
بطور خلاصه ازهرحیث این آمار نشان دهنده ....افتضحون مفتضحون افتضاح است
balkhi
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۰
۰
متاسفانه دراین آمارهامیلیونها افغان پناهنده رااصلاانسان به حساب نمی آورند .حتی بخاطر منافع خودشان كسانی كه زندگی وكار وتحصیل می كنندومصرفگران خوبی درعرصه مسكن وصنعت وبهداشت هم هستند آماری رامنتشر نمی كنند.اسم این كارچیه .غرور كاذب یاتبعیض یابخل وتنگ نظری و...

نیازمندی ها