گفت‌وگویی صمیمی با عباسعلی مقدم‌متین، نقاره‌نواز و کفشدار باسابقه حرم امام رضا(ع)

وقـت نقـاره وقت استجابت دعا

کافی است ایرانی باشید و مسلمان، دل به دل امام خوبی‌ها داده باشید و هر سال وقت نو شدن روزگار، لحظه تحویل سال همان موقع که حول حالنا را گره می‌زنید به الی احسن الحال، دلتان پر بکشد سمت گنبد طلای امام رضا(ع).
کد خبر: ۱۰۱۳۴۴۹
وقـت نقـاره وقت استجابت دعا

کافی است یک بار در این لحظه‌های پر از راز و نیاز با صدای نقاره خانه حرم، دلتان هوایی شود. آن وقت این صدا و این نوای منحصربه فرد هیچ وقت از ذهنتان بیرون نخواهد رفت.

بهانه ما برای گفت‌وگو با عباسعلی مقدم‌متین همین صدا و نواست؛ او یکی از باسابقه‌ترین نقاره‌نوازان نقاره‌خانه حرم امام هشتم است؛ کسی که بارها در طول مصاحبه خودش را یکی از خدمتگزاران کوچک زائرین امام رضا(ع) معرفی می‌کند و افتخارش همین سعادتی است که نصیب او شده است.

چندسال است در نقاره‌خانه حرم امام رضا (ع) مشغول هستید؟

حدود 22 سال .

چند سالتان است؟

60 سال.

چطور شد این سعادت نصیب شما شد؟

به لطف آقا امام رضا(ع)، حقیر دو مسئولیت دارم؛ هم کفشدار حرم هستم، هم جزو مجریان نقاره‌خانه.

اهل مشهد هستید؟

بله، اصالتا مشهدی هستم. سال 54 در دادگستری تهران استخدام شدم. با این که آن زمان زندگی در تهران نسبت به شهرهای دیگر کشور خیلی راحت‌تر بود و امکانات بیشتری وجود داشت، اما من مقایسه‌ای کردم بین زندگی در تهران و زندگی در شهرستان‌ها و به دلایل مختلف، زندگی در شهرستان را انتخاب کردم که یکی از آنها این بود که خودم را به عنوان یک مجاور حضرت، مدیون تمام زائرانی می‌دانم که از هر نقطه ایران و جهان به اینجا مشرف می‌شوند. با همین نیت، برای این که انجام وظیفه و ادای دین کرده باشم، تقاضا کردم به عنوان کفشدار حضرت، مشرف به حرم بشوم که الحمدلله حضرت پذیرفت و بعد از طی مراحل قانونی پذیرفته شدم.

مسئولیت‌تان در کفشداری به چه صورت است؟

من و بقیه خادم‌های افتخاری به نوبت در کفشداری هر هشت روز، یک شبانه‌روز حضور کامل داریم. البته من چون نقاره‌چی هستم، هر روز طلوع و غروب آفتاب هنگام نواختن نقاره در نقاره‌خانه حضور دارم .

چطور شد از کفشداری حضرت به نقاره‌نوازی رسیدید؟

لطف و عنایت خود امام رضا(ع) بود. همان زمانی که کفشدار بودم، خود آستان قدس عنوان کرد که ما افرادی را برای نقاره‌خانه می‌خواهیم؛ افراد زیادی اعلام آمادگی کردند که خوشبختانه به لطف و مرحمت امام، من هم انتخاب شدم.

برای نقاره‌نوازی آموزش خاصی لازم است؟

بله همین طور است. نقاره، همان طبل و کرنانوازی است. من مسئولیت کرنانوازی را به عهده دارم. دو ماه آموزش دیدم و بعد از آموزش‌های دقیق، امتحان دادم و تازه بعد از قبول شدن بود که اجازه تشرف به نقاره‌خانه را پیدا کردم.

نقاره‌نوازی ساعت خاصی دارد؟

بله، هر روز قبل از طلوع و غروب آفتاب مراسم نقاره‌نوازی در حرم اجرا می‌شود؛ مثلا من امروز جای شما خالی، ساعت 4 و 30 دقیقه بیدار شدم و حدود ساعت 5 حرم بودم و با توجه به ساعت طلوع آفتاب که در مشهد 6 و سی‌و‌چند دقیقه است، از ساعت 6 در نقاره خانه حضور داشتم. قاعده بر این است که ما از 20 دقیقه قبل از طلوع، نقاره‌زنی را شروع می‌کنیم تا وقتی که آفتاب طلوع کند.

نقاره‌نوازی به چه شکل است؟

ما 15 نفر هستیم که پنج نفر به طور ثابت طبل می‌زنند و بقیه کرنا. طبل‌زن‌ها یکسره طبل می‌زنند و کرنانوازها جایشان را با هم عوض می‌کنند.

بجز طلوع و غروب خورشید، اوقات دیگری هم این مراسم انجام می‌شود؟

در اعیاد و شادی‌ها هم مراسم نقاره‌نوازی برپاست. به این صورت که شب عید یک ساعت بعد از غروب این برنامه را اجرا می‌کنیم و فردای آن روز که می‌شود روز عید، بازهم نقاره‌نوازی به مدت 20 دقیقه اجرا می‌شود. این کار هم یک هدف بیشتر ندارد و آن این است که مردم مطلع شوند روز عید و شادی است... بالاخره اگر هم کسی مطلع نباشد، وقتی صدای نقاره‌ها را می‌شنود پرس‌وجو می‌کند و باخبر می‌شود.

حال و هوای نقاره‌خانه چطور است؟

آنجا فضای خاصی دارد، حال و هوای خاصی دارد. نکته مهم اینجاست که وقت نقاره‌نوازی، وقت بسیار حساسی است.

در آیات و احادیث داریم، یکی از اوقات استجابت دعا وقت طلوع و غروب خورشید است و مخصوصا اوقات بین‌الطلوعین که بسیار طلایی است. از این جهت شاید برای خیلی‌ها پیش نیامده باشد که صبح قبل از طلوع آفتاب به نیت استجابت دعا کنند، اما کسانی که صدای نقاره را می‌شوند، ناخودآگاه درحال و هوای دعا کردن قرار می‌گیرند و همه هم دعا می‌کنند و ما از آن بالا شاهد این صحنه دعا هستیم که این، یکی از بهترین و مقدس‌ترین صحنه‌هایی است که هر روز می‌بینیم. شاید خیلی‌ها در این لحظه ناخواسته دعا کنند، اما چون وقت استجابت دعاست، دعایشان مقبول درگاه حق می‌افتد و ما درحقیقت به وسیله بارگاه منور علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) واسطه و حلقه‌ای هستیم بین بندگان خدا و خداوند.

مراسم نقاره‌زنی نوروز تفاوت خاصی با سایر مراسم دارد؟

در این روز ماشاءالله زائر بسیار زیاد به حرم مشرف می‌شود، به طوری که از ساعت‌ها قبل تمام راه‌های ورودی و خروجی بسته می‌شود. ما چند ساعت قبل خودمان را به نقاره‌خانه می‌رسانیم و منتظر تحویل سال می‌مانیم. بعد هم زمان تحویل، نقاره‌زنی را اجرا می‌کنیم که البته زمانش خیلی طولانی نیست، به لحاظ این که بعد از مراسم می‌خواهیم از سخنان رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم.

پس شما در این 22 سال همه سال تحویل‌ها را در حرم و مشغول نقاره‌نوازی بوده‌اید؟

همیشه همینطور بوده. اصلا نمی‌شود که نباشیم، چون مراسم نقاره‌نوازی در این لحظه خاص باید اجرا شود و خیلی‌ها در سراسر کشور و حتی در خارج کشور، این برنامه را به صورت زنده می‌بینند.

نقاره‌خانه به چه شکل است؟ بالاخره پای کمتر انسان عادی‌ای به آنجا رسیده است.

نقاره‌خانه بالای یک ایوان بزرگ قرار گرفته که به ایوان نقاره‌خانه معروف است و مقابلش ایوان ساعت قرار دارد و در دوطرف دیگر هم در صحن، ایوان طلا و ایوان عباسی قرار دارد. ایوان نقاره‌خانه تقریبا 400 متر است. وسط آن سه طبقه کوچک ساختمانی است. یک طبقه به عنوان انبار استفاده می‌شود، یک طبقه گرمخانه است که باید در تمام طول سال حرارتی حدود 40 درجه داشته باشد که طبل‌هایی که در اینجا قرار می‌گیرند، خشک باشند تا صدایشان دربیاید. طبقه سوم هم همان جایی است که مردم می‌بینند که ما مراسم نقاره‌زنی را اجرا می‌کنیم. از حیاط صحن تا این قسمت، حدود 110 پله قدیمی با ارتفاع 40 سانت که چوبی و آجری هستند، وجود دارند و همه نقاره‌نوازها هر روز این پله‌ها را بالا و پایین می‌روند.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها