تعطیلات نوروزی فراغتی برای دوستداران و علاقه‌مندان کتاب فراهم می‌کند تا دور از هیاهوی کار و مشغله‌های امروز، با یار مهربان خلوت کنند و لذت خواندن را فارغ از مشکلات روزمره تجربه کنند. در این میان، برخی نمی‌دانند این فرصت مغتنم را در جست‌وجو برای یافتن کتاب‌های مفید از دست می‌دهند. در این زمینه، اگر تجربه‌های شخصی افراد شاخص مطرح شود، تعداد زیادی تجربه زیسته از کتابخوانی در دسترس خواهد بود که می‌تواند با شرایط محیطی و شخصیتی برای افراد مختلف، کارا باشد.
کد خبر: ۱۰۱۲۹۸۸
نوروز با یار مهربان

نگارنده این سطور، تجربه دوران نوجوانی خود را از مطالعه نقل می‌کند تا شاید راهگشای برخی علاقه‌مندان کتابخوانی باشد؛ به این صورت که در کنار مطالعات عمومی، به مناسبت‌های مختلف کتاب می‌خواندم. برای مثال، به مناسب سالروز درگذشت یا تولد بزرگان علم و ادب، می‌کوشیدم کتاب یا مقاله‌ای از آن شخصیت یا درباره او بیابم و بخوانم. در ایام نوروز هم تلاش می‌کردم آثاری درباره این آیین باستانی ایرانی فراهم کنم و با خواندنشان اطلاعاتم را در این زمینه تکمیل می‌کردم یا در ایام محرم، کتاب‌ها یا مقالاتی در باب حادثه عاشورا می‌خواندم.

شاید این تجربه از این رو مفید باشد که شما را قادر می‌سازد در این مناسبت‌ها در میان اعضای خانواده و دوستان و آشنایان، از اطلاعاتی که از پیش خوانده‌اید، برای بالا بردن آگاهی آن جمع استفاده کنید، زیرا غالبا در مناسبت‌ها اطلاعاتی که در میان چنین جمع‌هایی رد و بدل می‌شود، مبتنی بر شفاهیات است و فردی که از قبل درباره آن مطالعه کرده باشد می‌تواند اطلاعات دقیق‌تر و درست‌تری را در اختیار جمع بگذارد.

از این رو توصیه می‌شود، علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در ایام مختلف و مناسبت‌ها در حوزه همان مناسبت از قبل کتاب‌ها یا مقالاتی را فراهم کنند و از آنجا که برنامه‌های رسانه‌ها نیز در آن ایام متناسب با حال و هوای همان مناسبت است، مجموعه این اطلاعات همدیگر را تکمیل می‌کنند و سرانجام فرد به توانایی نقد و تحلیل می‌رسد.

از سوی دیگر، در ایام نوروز که عیدی گرفتن و عیدی دادن به راه است، کتاب بهترین هدیه برای پاسداشت این سنت دیرین است. البته نباید فراموش کرد متناسب با سن و سال افراد باید کتاب یا مجله به آنها هدیه داد و مهم‌تر این که شخصا این هدیه را جایگزین عیدی نقدی نمی‌کنم و وجه نقد را داخل کتاب یا مجله قرار می‌دهم. اکثر فرزندان مانند خانواده‌ها عادت به مطالعه ندارند و شاید همین وجه نقد زمینه‌ای برای آشنایی و علاقه به مطالعه در بچه‌ها ایجاد کند. شاید بهتر باشد عیدی را در قالب یک بسته فرهنگی شامل وجه نقد، کتاب یا مجله متناسب با سن افراد فراهم کرد. به نظر می‌رسد مجلات به دلیل تنوع‌شان انگیزه بیشتری در افرادی که اهل مطالعه نیستند ایجاد می‌کند. در آخر، فراموش نکنیم اهدای کتاب را نباید به نوروز محدود کرد.

جواد محقق

شاعر و نویسنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها