همه ساله در ایران تصادفات جاده‌ای باعث مرگ حدود 16 هزار نفر و مصدومیت یا معلولی صدها هزار نفر می‌شود و به گفته کارشناسان در هر 19 دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان می‌سپارد و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام‌العمر یک نفر بر اثر حوادث جاده‌ای به اعضای خانواده‌اش می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۴۰
توصیه‌های آسان برای سفرهای نوروزی

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، تصادفات رانندگی سالانه 7 درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و اگر از تصادفات پیشگیری کنیم اقدام مهمی در اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری انجام داده‌ایم.

همان گونه که گفته شد با وجود توصیه‌های فراوان برای کاهش تصادفات رانندگی، باز هم شاهد حوادث جاده‌ای با عامل انسانی هستیم در حالی که گفته می‌شود سوانح رانندگی و جاده‌ای دومین عامل اصلی مرگ و میر افراد پنج تا 25 ساله در جهان است، اما این حوادث قابل پیش‌بینی و پیشگیری است، به گونه‌ای که بسیاری از کشورها با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه رفتار صحیح در رانندگی توانسته‌اند، به موفقیت‌‌های چشمگیری در کاهش تعداد تصادفات و کاهش فراوانی و شدت آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی دست یابند.

همواره گفته می‌شود که در سفرهای نوروزی رعایت سرعت مجاز در حین رانندگی را در نظر بگیریم، زیرا ریسک خطر و تصادف را کاهش می‌دهد و حتی در صورت تصادف ریسک مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از آن به حداقل می‌رسد.

سرعت غیرمجاز مهم‌ترین عامل ایجاد آسیب‌های ناشی از رانندگی در اغلب کشورهاست. تحقیقات نشان داده ‌است که هر یک کیلومتر در ساعت کاهش در سرعت متوسط وسایل نقلیه باعث افت چهار تا پنج درصدی درتصادفات مرگبار می‌شود.

از دیگر توصیه‌های پلیس در تمام سفرها بویژه سفرهای نوروزی استفاده از کمربند ایمنی است، زیرا این مهم نسبت به سایر اقدامات ایمنی، تاکنون باعث نجات بیشترین تعداد افراد هنگام سوانح رانندگی شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از کمربند ایمنی باعث کاهش 40 تا 50 درصدی در تمام آسیب‌ها و کاهش 40 تا 60 درصدی در آسیب‌های مرگبار می‌شود. البته بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب نیز الزامی است، زیرا تجربه نشان داده در تصادفات سنگین، بستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان عقب میزان تلفات را کاهش داده است.

عجله، سرعت، شتاب و سبقت غیرمجاز نیز از مهم‌ترین عوامل مرگ‌آفرین هنگام رانندگی بویژه در جاده‌هاست. در کنار تمام این عوامل نباید از کودکان خود نیز غفلت کرد چه بسیار تصادفات دلخراشی که کودکان و نونهالان در تصادفات از پنجره خودروها به بیرون پرتاب شده‌اند، بر این اساس وسایل ایمنی برای کودکان، اعم از صندلی نوزاد، صندلی کودک و صندلی مرتفع، همگی در پیشگیری از تلفات نوزادان و خردسالان هنگام سفر با خودرو بسیار موثر هستند. استفاده از این گونه وسایل نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را در میان نوزادان تا 71 درصد و در میان کودکان تا 54 درصد کاهش می‌دهد.

از دیگر عواملی که تجربه نشان داده در بروز حوادث جاده‌ای بویژه در ایام نوروز بسیار تاثیرگذار بوده، خستگی و خواب آلودگی راننده است که گفته می‌شود همچنان 80 درصد تصادفات جاده‌ای در نوروز به علت توجه نکردن به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.

به همین دلیل پلیس همواره توصیه می‌کند رانندگان بویژه در ایام تعطیلات نوروزی و اقدام به سفر، به ازای هر دو ساعت رانندگی 15دقیقه استراحت کنند، همچنین برای اقامت در شهرها از اسکان در حاشیه جاده‌‌ها خودداری کنند.

از آنجا که این عامل در بسیاری از تصادفات رانندگی ایام نوروز تاثیرگذار است همواره توصیه شده تا هموطنان حتی‌الامکان از تردد جاده‌ای در شب خودداری کنند و قبل از سفر از ایمن بودن وسیله نقلیه خود مطمئن شوند و هر کجا که احساس خواب و خستگی کردند با پارک کردن در جای مناسب استراحت کنند.

از سوی دیگر، سختی سفر نباید تمرکز رانندگان را برهم بزند و سرنشینان خودرو نیز نباید عامل بر هم زدن این تمرکز باشند. شهروندان باید زمان بازگشت از سفرهای نوروزی را برنامه‌ریزی کرده و بازگشت خود را به آخرین روزها و دقایق تعطیلات موکول نکنند تا ترافیک ناشی از حجم خودروها، خستگی رانندگان را دو چندان نکند.

از طرفی رانندگان هنگام مواجهه با ترافیک سنگین نباید شانه خاکی اطراف جاده آن هم در جهت خلاف مسیر حرکت کنند و باید به حقوق دیگران احترام بگذارند.

لازم است رانندگان از انجام هر عملی که تمرکزشان را نسبت به رانندگی کاهش می‌دهد، از جمله استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، خوردن و آشامیدن، صحبت کردن و همچنین رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی جدا پرهیز کنند.

همچنین رانندگان در جاده‌های دو طرفه باید از سبقت غیرمجاز خودداری کنند و در مواقعی که تابلوها، سبقت آزاد را نشان می‌دهند، حتما فاصله ایمن از خودروی روبه‌رو را در لاین مخالف در نظر گرفته و از عجله بپرهیزند.

چنانچه جاده لغزنده باشد، رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند بخصوص اگر در مناطق مسکونی باشد. و در کل با وجود کاستی‌هایی که ممکن است در صنعت خودرو و جاده‌ای کشور وجود داشته باشد، با رعایت مواردی تحت عنوان عامل انسانی، اعم از سرعت مجاز، سرعت مطمئنه، سبقت مجاز، بستن کمربند ایمنی حتی برای سرنشینان عقب، صندلی ایمن کودک و مهم‌تر از همه عدم خواب‌آلودگی، می‌توان شاهد کاهش بسیار چشمگیر تلفات جاده‌ای بود و سفری خوش و ایمن را در ایام نوروز برای خود و خانواده به ارمغان آورد.

سردار تقی مهری - رئیس پلیس راهور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها