هیات دولت وظایف دستگاه‌های مختلف را تعیین کرد

تصویب کلیات پیشنهادی وزارت کار برای توسعه اشتغال

سیف درحاشیه آخرین جلسه امسال هیات دولت:

تورم تک ‌رقمی و رشد دو‌ رقمی درسابقه اقتصاد ما نادر است

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت، نرخ رشد اقتصادی را 11.6 درصد و بدون احتساب نفت 1.9 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۸۱
تورم تک ‌رقمی و رشد دو‌ رقمی درسابقه اقتصاد ما نادر است

به گزارش جام جم آنلاین ، ولی الله سیف در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 95 در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت : یکی از دستاوردهای بزرگ دولت که در گذشته سابقه نداشته تورم تک رقمی و رشد اقتصادی دو رقمی است که در سابقه اقتصاد ما نادر است.

افزود : رشد 11.6 درصدی یک دستاورد بسیار بزرگ است در حالی که تورم ما حتماً در سال 95 تک رقمی است و می دانید که در آخر بهمن 8.7 درصد را اعلام کردیم و فکر می کنیم که حتماً حوالی 9 و زیر 9 تورم کل سال خواهد بود و این دستاورد بزرگی است.

سیف ادامه داد: ما در یک ربع قرن گذشته تورم تک رقمی نداشتیم، در دهه گذشته رشد دو رقمی هیچ وقت نداشتیم و این دستاورد بسیار بزرگی است.

وی گفت: متأسفانه بعد از اعلام ما بعضی ها تشکیک کردند؛ این محاسبات و شاخص های آماری و محاسبات آماری را که بانک مرکزی انجام می دهد به هیچ وجه قابل تشکیک نیست، مبانی علمی بین المللی و استاندارد بین المللی خود را دارد و هر کسی که مورد تردید قرار می دهد می تواند به بخش محاسبات آماری ما مراجعه کند تا توضیحات لازم را به او بدهم.

سیف ادامه داد: ما در فصل اخیر علاوه بر اینکه محاسبه رشد اقتصادی را بر مبنای سال پایه 83 انجام دادیم برای اولین بار پایه را به سال 90 آوردیم و لذا اطلاعات استفاده شده در مدل ما کاملاً به روز است و از این جهت هیچگونه تردید و تشکیک نسبت به آن وجود ندارد و این آمادگی وجود دارد که اگر کسی بحثی از این بابت دارد حتماً بانک مرکزی پاسخگو است.


رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: خوشبختانه در کنار این دستاورد بزرگ اقتصادی در زمینه های دیگری هم بانک مرکزی توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد از جمله در ساماندهی موسسات غیر مجاز و بازار غیرمتشکل دستاورد مثبتی داشتیم با حمایت دستگاه های دیگر از جمله دستگاه های امنیتی و قضایی؛ و نیز ساماندهی بازار غیر متشکل از جمله موسسه ثامن الحجج و همچنین تعاونی هایی که در موسسه کاسپین ادغام شدند.

وی گفت: اخیراً 5 تعاونی منحله ای که قرار بود در کاسپین ادغام شوند و دارایی های آنها منتقل شود دو روز قبل نهایی شد و سه مورد دیگر در شرف انجام است، طبیعتاً بعد از انتقال این دارایی ها موسسه کاسپین نسبت به سپرده گذاران آن 8 تعاونی منحله پاسخگو خواهد بود و مردم می توانند با مراجعه به موسسه کاسپین سپرده های خودشان را دریافت کنند.

سیف اضافه کرد: همواره این توصیه همیشگی را بانک مرکزی دارد که صرف اینکه یک جایی اعلام می کند نرخ بیشتری از نرخ بانک ها می دهد نباید تصمیم گیری کنند ؛ بالاخره بانک هایی که با مجوز بانک مرکزی کار می کنند تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی هستند و احتمال خطر برای آنها کمتر است لذا از این بابت باید دقت هم بوجود بیاید.

سیف افزود: در کنار همه این بحثها ، سامانه هایی را جدیدا بانک مرکزی ایجاد کرده و این سامانه ها در حال حاضر کار می کنند یکی از کارهای ما در سال 95 این بود که نسخه سوم سامانه چکاوک شروع به کار کرد همچنین سامانه نسیم بهره برداری شد.

وی ادامه داد: سامانه نسیم این امکان را به بانک مرکزی می دهد که بعد از سالها وظیفه اصلی خود را بعنوان بانکدار دولت به مردم انجام دهد و پاسخگوی همه حسابهای دولت و خزانه باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نرخ رشد بدون احتساب نفت چقدر است گفت: نرخ رشد را اعلام کردیم بدون احتساب نفت 1.9 درصد است و این در فصل سوم بیشتر بوده و حدود 5 درصد بوده است و این برای فصل های آینده هم به تفکیک بیان می شود.

وی گفت: طبیعی است در سال 95 به دلیل افزایش حجم صادرات نفت نسبت به سال قبل، تاثیر بخش نفت در رشد اقتصادی کشور بالاست.

سیف ابراز امیدواری کرد که در سال آینده بخشهای دیگر هم فعالیت لازم را پیدا کنند و انشاء الله رشد مناسب داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
با این گرونی كه شما درست كردید دیگه پولی تو دست و بال مردم نمونده كه ایجاد تورم كنه .
سجاد
United States
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
اقتصاد خانواده خودشون رشد داشته فقط
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
راست میگن خدایی!! اصلا بی سابقه بوده من پول 3 ماه اجاره نشینی نداشته باشم و دستمزد 6 ماهمو نگرفته باشم و در شهر ما 90% كارگاه ها تعطیل باشه!!!! رشد اقتصادی داریم فقط شاید تعریف ایشون با تعریف جیب های مردم فرق داره كه إن شاءالله سوءتفاهم نشه !!!! آفرین به دولتمردان كه میلیون ها خانوار رو شب عیدی شرمنده ی زن و بچه شون میكنن دست مریزاد .....
مرتضی
Saudi Arabia
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
درخواب بله فرمایشات جنابعالی درست است تورم فقط برای شما تك رقمی است . نه برای ملت ایران ،
جانباز و بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
چرا پس مردم در تامین معیشت زندگی خود به شدت مشكل دارند و وضعیت به مراتب بدتر از سال گذشته است. دولت خودش را زده به خواب و صدای مردم را نمی شنود این همه گرانی در مملكت دارد بی دادمی كند . دولتی ها نباید خود را با مردم مقایسه كنند چون آنها حقوق های نجومی می گیرند ولی مردم خون دل می خورند.
مرتضی
Saudi Arabia
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
اقای سیف چند كلاس سواد دارد همه چیزها را با تناسب معكوس حساب می كند . شانه ای تخم مرغ از ۶۰۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان رسیده كجای تورم تك رقمی است مثل تبدیل ریال به تومان صفرهای انرا حساب نمی كند. . برای محاسبه تورم فقط هزینه زندگی كاخ نشینان بیت المال خور را نباید به تنهایی حساب كنید .
ف
Canada
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
۰
۰
ازاین جناب مثلاٌ رییس بپرسین وقتی تورم وگرانی رو اوردین پایین چرا قیمت دلار وخدمات دولتی رو میبرین بالا.چرا مردم این پایین اومدن هارو احساس نمی كنن.
ناشناس
United States
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
هیچ عقل سلیمی چنین آماری را قبل ندارد
رشید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
در اوج رشد اقتصادی ژاپن و كشورهای پیشرفته دیگه رشد اقتصادی 11.6درصدی نداشتن كه الان برای ما اعلام میكنن.واقعایعنی چی رشد11.6 شوخی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وجدانن رو میخواد.....
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
این بی سابقه بودن تورم تك رقمی مختص ایشون بوده ما كه هرچه احساس كردیم سختی و رنج و گرانی بوده است . مردم هشتشون گرو نه شونه باشون حرف بزنیم گریه می كنند. شرمنده زن وبچه هاشون شدند. بعد این آقا می فرماین تورم تك رقمی . كی باور می كنه این بلوف زنی رو. صادقانه كار كنید و به مردم دروغ نگویید راستش بگویید كمی فقط یه ذره نصاف داشته باشید چن روز مثل مردم عادی زندگی كنید چند روز فقط تا بفهمید مردم چه می كشند
شعبون بامخ
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
خدا شاهده اگه دولت قبل یه سال دیگه با تورم بالای چهل درصدش در ماه مونده بود حالا محتاج نون خالی با آب بودیم، مگه تو چهار سال میشه ویرانگری معجزه قرن رو جمع و جوركرد؟ مردمی كه قدر نعمت رو ندونن به مصیبت هایی گرفتار میشن كه حسرت زمونهای گذشته رو بخورند.
منطقی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
خدا را شاهد گرفتن كار سختی است !! دولت قبل هیچی كاری نداریم ولی كی بیاد مصیبت های این چهار سال و درست كنه!
كاسپین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
۰
۰
باسلام به این امار به چه شكل رسیدین ؟با بلوكه كردن پول مرده بیچاره در موسسه مجاز كاسپین؟تروخدا به داد ما برسید ما نیاز به پول داریم اجاره مسكن هزینه زندگی هزینه خانواده .مگه با این حقوق ها میوشد این امور را اداره كرد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها