فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه ۲۳ (سوم فروردین) مارس برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۱۲
مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه ۲۳ مارس برگزار می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، شبکه تلویزیونی المنار خبر داد که دفتر مطبوعاتی استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد: مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه 23 مارس (سوم فروردین) از سرگرفته خواهد شد.

دفتر دی میستورا افزود: دی میستورا به شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو 4 دعوتنامه ارسال کرده است تا در کاخ سازمان ملل در ژنو سوئیس برای از سرگیری مذاکرات در بیست و سوم ماه جاری حضور یابند.

این در حالی است که دور سوم مذاکرات آستانه با هدف حل‌وفصل سیاسی مناقشۀ سوریه در پایتخت قزاقستان در جریان است.

این مذاکرات از صبح سه‌شنبه با دیدار نمایندگان سازمان ملل و هیئت روسیه آغاز بکار کرد.

مذاکرات آستانه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه برگزار شده است؛ دو دور پیشین این مذاکرات به ترتیب در روزهای 23 و 24 ژانویه (3 و 4 بهمن) و 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) برگزار شده است.

نمایندگان دولت سوریه و معارضان دولت دمشق در این مذاکرات شرکت دارند و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه بر روند برگزاری این مذاکرات نظارت دارند. تهران و مسکو متحدان دمشق و آنکارا از متحدان گروه‌های معارض سوری به شمار می‌آیند.

دور سوم مذاکرات آستانه در حالی آغاز بکار کرده است که معارضان مسلح از حضور در این مذاکرات امتناع کرده‌اند؛ بهانۀ معارضان مسلح برای عدم حضور در این مذاکرات ادامۀ حملات هوایی روسیه در حمایت از دولت سوریه عنوان‌ شده است.

به گفتۀ کارشناسان مهم‌ترین دستاورد دو دور اول مذاکرات آستانه، برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه و اتخاذ راهکاری برای نظارت بر آن به شمار می‌آید.

خیرات عبدالرحمان‌اف، وزیر امور خارجۀ قزاقستان، گفت دور جدید مذاکرات آستانه بر تشکیل کارگروهی برای تبادل زندانیان و همچنین مین‌روبی برای جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان تمرکز خواهد داشت.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجۀ قزاقستان گفت امریکا با دو نماینده در دور جدید مذاکرات آستانه حضور خواهد داشت؛ در مذاکرات پیشین جورج کرول، سفیر امریکا در آستانه، حضور داشت اما یک نمایندۀ دیگر از امریکا نیز روانۀ این مذاکرات شده است.

گفتنی است، مذاکرات صلح آستانه هم‌راستا با مذاکرات صلح تحت میانجیگری سازمان ملل برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها