یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم گفت: چشم آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان‌های یکبارمصرف بپوشانید و نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم وجود ندارد و این کار شرایط را وخیم‌تر می کند.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۷۸
چشم آسیب دیده را به هیج وجه نمالید/ توصیه‌هایی برای حفظ سلامت چشم در چهارشنبه سوری

دکتر محمد طاهر رجبی معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد :در سال 81، 250 نفر از ناحیه چشم در شب چهارشنبه سوری به اورژانس مراجعه کردند که 24 مورد به دلیل حوادث شدید چشمی در بیمارستان بستری شدند اما سال گذشته حدود 243 تعداد صدمه دیده گزارش شده است و نزدیک 68 مورد به دلیل آسیب‌های شدید چشمی بستری شدند که نسبت به سال 81 تعداد آسیب‌های شدید افزایش بالایی داشته است.

به گفته رجبی، افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند بیشتر از نواحی دست، صورت و چشم آسیب جدی می‌بینند. هر نوع انفجاری، ‌مستقیم یا غیرمستقیم اثرات زیان‌باری را برای چشم به همراه خواهد داشت و می‌تواند قرنیه، ‌شبکیه و عصب بینایی چشم را مختل کند.

وی سوختگی صورت به خصوص در چشم و اطراف آن و پلک ها را مهمترین علل مراجعه افراد به اورژانس دانست و افزود: سوختگی چشم می‌تواند هر یک از اجزای این عضو مهم بدن را درگیر کند. سوختگی پلک همراه با سوختگی صورت و قرنیه چشم از شایع‌ترین سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری است و شدت آن می‌تواند از درجه یک تا چهار متغیر باشد.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی افزود: شایع‌ترین مشکلی که در اثر حوادث چهارشنبه‌ آخر سال برای چشم رخ می‌دهد پرتاب جسم خارجی ناشی از انفجار مواد محترقه است که علاوه بر آسیب به پلک باعث نابینایی، تخریب قرنیه، شبکیه و ... می‌شود. ضربه‌ها در بعضی موارد باعث خونریزی شده و حتی در برخی باعث پارگی شبکیه شده است و در مواردی باعث ابتلا به آب مروارید می‌شوند. این ضربات گاهی موجب کنده شدن عدسی نیز شده و به حدقه چشم یا بافت استخوانی عضلات چشمی آسیب جدی وارد می‌کند.

رجبی فاصله زمانی آسیب وارد شده تا مراجعه به اورژانس را بسیار سرنوشت ساز دانست و گفت: متأسفانه در روزهای پایانی سال،‌ حوادث چشمی بیشترین ضربه را به نوجوانان وارد می‌کند و در اغلب موارد باید این بیماران به صورت اورژانسی درمان شوند، یعنی در چنین مواردی باید بیمار خیلی سریع به مرکز چشم‌پزشکی منتقل شده تا از بروز عوارض بیشتر جلوگیری شود. فاصله زمانی وارد شدن ضربه تا رسیدن به اورژانس، در روند بهبودی بسیار مهم است چرا که اغلب ضربه‌های چشمی، التهاب ایجاد می‌کنند و این التهاب باعث چسبندگی عنبیه به عدسی و باقی ماندن خونریزی و بالا رفتن فشار و در نتیجه بروز آب سیاه وابسته به ضربه می‌‌شود و در نهایت ممکن است فرد بینایی کاملش را از دست بدهد.

وی بعد از سوختگی‌های شدید، آسیب‌های چشمی را دومین عارضه مهم آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال اعلام کرد و متذکر شد: تماشاچیان که به ناظرین بی گناه معروف هستند معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه ها و مواد منفجره(سنگ و شیشه) قرار دارند. بسیار توصیه می‌شود در محل‌هایی که مواد منفجره وجود دارد به شدت دوری کنید.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم توصیه کرد: افراد باید یکسری نکات مهم را در صورت صدمه دیدن چشم هایشان انجام دهند. از مالیدن چشم‌ها و پلک‌ها به شدت خودداری کنید. در اولین فرصت به اورژانس چشم‌پزشکی مراجعه کنید زیرا در بعضی مواقع آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند اما می‌توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند.

رجبی ادامه داد: چشم آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان‌های یکبارمصرف بپوشانید و نیازی به گذاشتن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم وجود ندارد و این کار شرایط را وخیم‌تر می کند. از هیچ‌گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید و چشم‌ها را نشویید زیرا استفاده از آنها می‌تواند آسیب ‌وارده به چشم را شدیدتر کند.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده ها در کاهش اینگونه از صدمات نقش به سزایی را برعهده دارند همچنین جوانان و نوجوانان باید حوادث چهارشنبه آخر سال را جدی بگیرند و حتی‌المقدور از هر موج انفجار ناشی از مواد محترقه خود را دور کنند تا شاهد مشکلات جسمی و روحی ناشی از این حوادث نشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها