با گذشت 54 روز از ریزش ساختمان پلاسکو مقصران حادثه به نحوه شروع آتش‌سوزی اعتراف کردند.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۴۶
مقصران حادثه پلاسکو شناسایی شدند

30 دی امسال، ساختمان 17 طبقه پلاسکو در چهارراه استانبول تهران پس از سه ساعت آتش‌سوزی به طور کامل فرو ریخت که بر اثر آن 16 آتش‌نشان شهید شدند و شش کسبه نیز جان خود را از دست دادند. نتایج تحقیقات دادسرای جنایی تهران بزرگ اکنون مشخص کرده است که حریق غیرعمدی بوده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ با تاکید بر «غیرعمدی بودن» فاجعه پلاسکو به فارس گفت: «از ساعت 8 صبح 30 دی امسال، همزمان با شروع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، پرونده‌ای در این خصوص در دادسرا تشکیل و مشخص شد حریق از فروشگاه تولید پوشاک «نسترن» در طبقه دهم پلاسکو آغاز شده است.»

قاضی محمد شهریاری به شناسایی مالک و دو کارگر که در زمان وقوع حادثه مشغول فعالیت در این مغازه بودند، اشاره کرد و افزود: «این افراد همان زمان شناسایی شدند، اما از آنجا که آواربرداری اهمیت بیشتری داشت، تلاش شد وظیفه امدادرسانی بدرستی انجام شود. پس از پایان آواربرداری، این افراد بازداشت شدند و مورد تحقیق مفصل قرار گرفتند.»

شهریاری با بیان این که این افراد در ابتدا هرگونه دخالت در آتش‌سوزی را انکار کرده و مدعی شده که از ساعت 6 صبح در مغازه‌شان بودند، گفت: «از آنجا که در ساعت 8 و 30 دقیقه، سیستم گرمایشی ساختمان فعال شده بود، از این افراد سوال کردیم که چگونه در دو ساعت و نیمی که در مغازه حضور داشتند، خود را گرم کرده‌اند؟ که پاسخ دادند یک گاز پیک نیک داشتند، اما از آن استفاده نکرده‌اند.»

پس از مدتی اما با اعتراف این افراد، پرده از چگونگی شروع آتش‌سوزی کنار رفت که سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره آن گفت: «آنها اعتراف کردند یک رشته سیم روکار با متراژ حدود ده تا 15 متر از مهتابی داخل سقف کشیده و آن را به یک یخچال وصل کرده بودند و بعضی روزها هم با اتصال به یک هیتربرقی، خود را گرم می‌کردند. در روز حادثه، این سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش گرفتند و به خاطر وجود حجم زیاد پارچه و پلاستیک، حریق شروع شد.»

شهریاری افزود: «دو کارگر مغازه از افرادی که در طبقه هشتم ساختمان مشغول برگزاری مراسم زیارت عاشورا بودند، کمک خواستند، اما به دلیل حجم بالای آتش، در اطفای آن ناکام ماندند و آن حادثه عظیم رخ داد.»

وی با تاکید بر ابطال فرضیه ««عمدی بودن حادثه پلاسکو» از آغاز بررسی‌ها برای مشخص شدن میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل در حادثه خبر داد و افزود: «قطعا حجم گسترده آتش‌سوزی و ریزش پلاسکو ناشی از عواملی بوده که کارگروه کارشناسی حادثه در حال بررسی سایر ابعاد آن هستند، اما تا امروز مشخص شده که این کارگران از هیتر برقی استفاده کرده‌اند.»

در فاجعه ریزش پلاسکو، 16 آتش‌نشان که برای اطفای حریق وارد طبقات فوقانی شده بودند به شهادت رسیدند و شش کسبه نیز جان خود را از دست دادند. بیش از 220 مصدوم نیز برجای ماند که بیشتر آنها پس از مدتی از بیمارستان مرخص شدند. پس از حادثه عملیات آواربرداری نیز با گذشت 9 روز با تخلیه 15 هزار تن نخاله و کشف اجساد همه آتش‌نشانان مفقود به پایان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
كلا همیشه مردم بدبخت مقصرن
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
خداروشكر كه جز كارگری كسی مقصر نبوده و شهرداری و صاحبان پاساژ تبریه شدند
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
نه دوست عزیز مردم بدبخت مقصر نیستند بلكه مقصر آدم بدبخت از نظر درك وفهم است كه از برق یك رشته سیم استفاده متعدد میكنه
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
مقصر مالك ساختمان هست نه اون كارگر بد بخت. چرا پیگیر مالك ساختمان نیستید كه با وجود هشدارهای پی در پی هیچ كاری برای ارتقا ساختمان انجام نداد؟؟؟
یك ایرانی دیگه
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
خدا رحمت كند آیت اله هاشمی رفسنجانی
حاج حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
آخرشی بخدا...این حرفت خیلی معنی داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
باسلام:گنه كرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
حالا خوبه برای این حادثه ساختمون فروریخت اگه بر اثر فرسودگی بود كلی مردم بدبخت بی خبر میمردن با تاسف برای شهادت هم وطنان در واقع این دو نفر جلوی یه فاجعه بدتر گرفتن وگرنه تو این مملكت كسی به فكر این چیزا نیست
میگ میگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
لابد دو كارگر ساده بودند

نیازمندی ها