رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

نجات 4220 نفر از خودکشی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 95 ، چهار هزار و 220 نفر شامل دو هزار و 880 زن و یکهزار و 440 مرد را با مداخلات بهنگام اورژانس اجتماعی (با شماره تماس 123) از خودکشی رهایی دادیم.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۷۹
نجات 4220 نفر از خودکشی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران افزود: نتایج عملکرد اورژانس اجتماعی نشان از اثربخشی اقدامات این مرکز در پیشگیری از خودکشی و مداخلات بهنگام در مسائلی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و طلاق داشته است.

وی با اشاره به تشکیل اورژانس اجتماعی در سال 87، تصریح کرد: مراکز اورژانس اجتماعی از سال 87 تا 95 -یعنی حدود 18سال- گسترش نداشت اما مقرر شده در سال 96، این مراکز در 140 شهر بالای 50 هزار نفر راه اندازی شود که همه کارهای مقدماتی آن را انجام داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم برای راه اندازی این مراکز در بودجه 96 در طرح تملک بهزیستی دیده شده است.

7 شرط برای پذیرفتن مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در شورای عالی اجتماعی مطرح شد که مسئولیت اجرای ماده 16 مربوط به معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شود.
محسنی بندپی افزود: بهزیستی برای پذیرفتن این مسئولیت، هفت شرط داشت که همه آنها پذیرفته شد و سپس ما برای پذیرفتن این مسئولیت، اعلام آمادگی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط ما این بود که نگاه به معتاد نباید نگاه به مجرم باشد بلکه این نگاه باید در جهت درمان و اجتماع پذیر کردن معتاد باشد. بنابراین الگوی دادگاه درمان مدار را با همکاری قوه قضائیه مطرح کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اکنون در حال استقرار این الگو در چهار استان تهران، البرز، سمنان، قزوین و گیلان هستیم و استان یزد نیز اعلام آمادگی کرده است.
محسنی بندپی تصریح کرد: در غربالگری معتادان متجاهر، مقرر شده کسانی که در بین افراد رها شده، معتاد نبوده بلکه بیمار روان عادی، مبتلا به هپاتیت،ایدز و دیگر بیماری های خطرناک باشند از سوی وزارت بهداشت، پذیرش شوند. قوه قضائیه پذیرفت که نگاه مجرمانه به معتاد برداشته شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش معتادان در مراکز ترک اعتیاد ، حداکثر 100 نفر است تا اثربخشی اقدامات بهتر باشد.

افزایش مستمری مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: مستمری مددجویان برای خانواده های تک نفره، 53 هزار تومان، برای خانواده های دو نفره، 60 هزار تومان، برای خانواده های سه نفره، 70 هزار تومان و برای خانواده های بالای 3نفر، یکصد هزار تومان بود.
محسنی بندپی افزود: این ارقام با توجه به تورم، ناچیز است بنابراین در دولت، لایحه مساعدت های اجتماعی را مطرح کردیم و دولت نیز موافقت کرد از ابتدای برنامه ششم توسعه، مستمری مددجویان، 20 درصد حداقل حقوق قانون کار درنظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: این به آن معنا است که مستمری مددجویان به میانگین 170 تا 180 هزار تومان رسیده و بطور مثال مستمری خانواده تک نفره 140 هزار تومان و مستمری خانواده بالای سه نفر به 250 هزار تومان می رسد.
وی تصریح کرد: در سال 97 نیز که به میزان حداقل حقوق قانون کار اضافه می شود، مستمری مددجویان نیز همراه آن افزایش خواهد یافت.

آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور از آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کرج از جمله کرج، شیراز ، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، مشهد ، بندرعباس و خرم آباد خبر داد و گفت: نسبت به ساماندهی و پذیرش این افراد در مراکز خود اقدام کرده ایم.
محسنی بندپی افزود: در تهران نیز از 9 اسفند کار ساماندهی آنان آغاز شده و تا 20 اسفند ، یکهزار و 350 نفر از معتادان متجاهر غربالگری شده اند که 400 نفر از افراد رها شده در خیابان معتاد نبودند .
وی یادآور شد: معتادان پذیرش شده در مراکز ماده 15 نگهداری می شوند.

شناسایی 2640 کودک کار و خیابان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طی دو ماه گذشته دو هزار و 640 کودک کار و خیابان شناسایی شده اند که 75 درصد آنان غیرایرانی بودند.
محسنی بندپی افزود: این کودکان را به مراکز شبه خانواده بهزیستی منتقل کردیم اما هنگامی که والدین آنان بیایند موظف به تحویل کودکان هستیم اما در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا درصورت سه بار مشاهده کودک هنگام کار ، حضانت از والدین سلب شده و این کودکان به مراکز شبه خانواده تحویل می شوند.
وی خاطر نشان کرد کودکانی که از کشورهای دیگری هستند و غیر قانونی در ایران اقامت دارند نیز باید به کشور خود بازگردانده شود.

1350 سقط قانونی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اقدامات غربالگری ژنتیکی ما در یزد و کرمان موثر بود و در سال 95، 14 تا 15 درصد از معلول زایی کاهش یافت.
محسنی بندپی افزود: در سال 94، یکهزار و 350 سقط قانونی داشتیم ؛ اگر آگاهی خانواده ها را ارتقا دهیم به پیشگیری از معلولیت جنین اهمیت می دهند و فکر می کنم آمار سقط قانونی امسال نیز افزایش داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها