تغییر، کلیدواژه ای بوده است برای خارج شدن از وضعیتی که همواره شهروندان به آن معترض بوده اند. اما این تغییر مدتی است که قرار است نه از سوی دولت ها و حکومت که از سوی شهروندان آغاز شود. اتفاقی که حالا نه از تبصره و بندها و لایحه ها که از سوی رفتار شهروندان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۶۱
فرهنگ سازی با هشتگ / وقتی قرار است از «خودمان شروع کنیم»

به گزارش جام جم آنلاین مدتی است که پویشی به نام « از خودمان شروع کنیم» به راه افتاده است، پویشی که به واسطه پشتوانه مردمی و انسانی اش اتفاقا خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و پایش به برنامه های پرمخاطب تلویزیونی همچون خندوانه هم باز شده است. البته حمایت چهره های سرشناس دنیای هنر و به طور کلی سلبریتی ها از این پویش هم در فراگیر شدن آن بی تاثیر نیست.
این کمپین توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت و با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و پلیس راهور تهران بزرگ در راستای آموزش های همگانی و فرهنگ سازی در حوزه رفتارهای ترافیکی راه اندازی شده است.


در همین ارتباط گروه های تئاتر خیابانی نیز از 18 تا 28 اسفند در قالب این کمپین به اجرای برنامه های مختلف در این زمینه می پردازند.
محور اصلی برنامه های این کمپین موضوعاتی از جمله حریم عابر پیاده، رفتار صحیح عابر، راننده و موتور سیکلت سوار در قبال خط سفید، روش صحیح پارک، جلوگیری از پارک دوبله و فرهنگ صحیح استفاده از حمل و نقل عمومی است.
برنامه های کمپین از خودمان شروع کنیم در 15 نقطه پرتردد پایتخت شامل میدان امام خمینی(ره)، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان تجریش، میدان انقلاب، میدان ولیعصر(عج)، چهارراه پارک وی، میدان هفت تیر، میدان مادر، میدان هفت حوض، میدان صادقیه، میدان رسالت، میدان منیریه، میدان توحید و میدان ونک و همچنین پنج ایستگاه مترو دروازه دولت، شوش، امام خمینی (ره)، تئاتر شهر و تجریش برگزار می شود.
هر چند این پویش یه اصلاح رفتارهای ترافیکی محدود نمانده است و بسیاری از شهروندان این پویش را به بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی تعمیم داده اند و به نظر می رسد در همین روزهای کوتاه راه اندازی این پویش مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته است.


تکریم سالمندان در فضاهای شهری مثل مترو یا همان پویش قدیمی «بین خطوط برانیم» از این دست از رفتارهاست. هر چند رفتارهایی هم وجود دارند که قانونی در مورد آن وضع نشده است. کندن پوست درخت و یادگاری‌نویسی روی آن از این دست هستند.
یا به عنوان مثال طبق قوانین جاری در ایران نوشتن یادگاری و حکاکی روی آثار و ابنیه تاریخی جرم محسوب شده و مطابق ماده ۵۵۸ قانون «مجازات اسلامی (تعزیرات)»، با مجرمان برخورد قانونی می‌شود. اما تاکنون هیچ خبری از اعمال این مجازات درباره هیچ مجرمی گزارش نشده است. به گفته منتقدین «هیچ نیروی انتظامی در دنیا وجود ندارد که بتواند این موضوع را کنترل کند». بنابراین باید از خودمان شروع کنیم.


آسیب دیگری که در سال گذشته بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت موضوع حیوان آزاری بود. حیوان‌آزاری در ایران پدیده ناشناخته‌ای نیست. با گسترش شبکه‌های مجازی نمایش عکس و فیلم آزار حیوانات، و در اغلب موارد بسیار دل‌خراش، نیز افزایش یافته است. در ایران در حال حاضر قانونی که آزار حیوانات را جرم تلقی کند وجود ندارد، بنا بر این باید «از خودمان شروع کنیم».

رامبد جوان یکی از چهره هایی بود که هم در صفحه شخصی اش در اینستاگرام و هم در برنامه خندوانه به این پویش اشاره کرد.

هنرمندان دیگری هم بودند که در فضاهای مجازی حمایت خود را از این پویش اعلام کردند. هنرمندانی که اتفاقا تصاویرشان در صفحه همین پویش در اینستاگرام هم منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها