در دوره‌های مختلف انتخابات، همواره یکی از دغدغه‌ها این بوده است که فضای رقابتی تحت تاثیر فضای تخریبی قرار گیرد و به عبارتی فضای رقابتی جای خود را به فضای رقابت ناسالم بدهد.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۳۵
تخریب؛ آفت رقابت سالم

در مورد انتخابات آینده نیز همین موضوع مطرح است زیرا در دو انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، رقبا به‌صورت جدی حضور دارند و حتی در انتخابات شورا بخصوص در کلانشهرها عملا رقابت اهمیتش از انتخابات مجلس جدی‌تر است. لذا در شرایط موجود اطرافیان ‌و شخص نامزدها، باید به جای تخریب رقیب از ویژگی‌ها و نکات مثبت و برنامه‌های خود صحبت کنند که البته این بحث اخلاقی معمولا رعایت نمی‌شود.

تا زمانی که چنین موضوعی توام با ضمانت اجرا در پیگرد موضوع نباشد، بیشتر یک توصیه محسوب می‌شود که به توصیه‌ها نیز عمل نمی‌شود. به‌صورت مشخص برخی چهره‌ها و نخبگان سیاسی فکر می‌کنند بدون فضای تخریبی نمی‌توانند جمعیت طرفدار خود را هیجانی کرده و طیف خاکستری را به‌دنبال خود بکشانند، لذا می‌کوشند فضای تخریبی ایجاد کنند در حالی‌که هزینه این فضای تخریبی، متوجه کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

ما کشوری هستیم که داعیه اخلاق اسلامی و سیاسی داشته و داریم، لذا نباید فضا به گونه‌ای باشد که اخلاق، تحت‌الشعاع قرار گیرد و این‌گونه رفتارها به فضای بی‌اعتمادی منجر شود، چون در حال حاضر اقدامات غربی‌ها در قبال ایران توام با تخریب است و نباید بهانه را برای تخریب بیشتر ایجاد کرد.

ما در گذشته در مقاطعی در مناظره‌ها، ‌میتینگ‌ها و سخنرانی‌های مختلف شاهد توهین‌هایی بودیم که خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه داشت، ‌لذا با توجه به وجود فضای مجازی در کشور که غیرقابل کنترل است، اگر اخلاق سیاسی رعایت نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند این فضا را کنترل کند، ضمن این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران هم به‌دنبال بستن یا مسدود کردن فضای مجازی نیست.

بنابراین در درجه اول مردم باید در مقام قضاوت قرار گیرند و به کسانی رای دهند که دغدغه دارند و به سخن نامزدهایی گوش دهند که نقد سازنده را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در مورد دولت فعلی نیز باید با یک نگاه منصفانه، به برنامه‌ها و دستاوردها توجه داشت و در هنگام رای، ارزیابی دقیقی از عملکرد دولت یا شوراهای کنونی داشت.

در این میدان باید نهادهای قانونی نیز مراقب رفتارهای جریانات سیاسی زودگذر باشند تا اخلاق سیاسی، بازیچه دروغ و فریب قرار نگیرد.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها