گزارشی از پرمخاطب‌ترین برنامه خانوادگی شبکه 2 سیما

«کام شیرین» و مثبت‌اندیشی در خانواده

برنامه «کام شیرین» برش‌هایی از زندگی انسان هاست که رفتارهای درست و غلط آنها را به نمایش می‌گذارد. رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌ها میان همسران، فرزندان و تصمیم‌گیری در زمان‌های مختلف نقاط عطفی است که 20 تماشاگر داخل استودیو بر سر آنها به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۹۲
«کام شیرین» و مثبت‌اندیشی در خانواده

فصل دوم برنامه کام شیرین از دی‌ماه در 62 قسمت 50 دقیقه‌ای شنبه تا سه شنبه ساعت 11 از شبکه دو سیما پخش می‌شود و بازپخش آن همان روز ساعت 23 و 30 دقیقه است.

فصل اول این برنامه با محوریت طلاق و فصل دوم با سه محور اصلی تحکیم خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری تهیه شده است که مسائل مبتلا به خانواده‌ها را با نگاهی معرفتی ـ روان‌شناسی بررسی می‌کند.

کام شیرین، قضاوت نمی‌کند

معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو درباره برنامه کام شیرین که در حوزه خانواده و با رویکرد بیان مشکلات خانواده با ساختاری نوین تهیه می‌شود، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: کام شیرین اولین برنامه‌ای است که کارشناسی و مجریگری آن را یک نفر به عهده دارد؛ در صورتی که در ساختارهای تلویزیونی، کارشناس و مجری از هم جدا هستند و موفقیت این برنامه به خاطر برهم زدن ساختار مرسوم برنامه‌سازی است.

او درباره کارشناس برنامه می‌گوید: دکتر نامور بسیار مردمی است و براحتی با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند و در جریان مشکلاتشان قرار می‌گیرد. ضمن این که او در مورد مشکلات دیگران قضاوت نمی‌کند و با سوال‌های هدایت شده‌ای که از افراد می‌کند، داوری را به عهده مردم می‌گذارد.

آشتیانی‌زاد ادامه می‌دهد: کارشناس برنامه در حد اشاره به روش‌های درست حل مساله می‌پردازد. او نمی‌خواهد تمام مشکلات را حل کند، بلکه می‌خواهد روش‌هایی را جلوی پای مخاطب بگذارد تا آنها بتوانند مشکلات خود را رفع و روش حل مسأله را یاد بگیرند.

مدیر گروه خانواده شبکه دو با بیان این‌که در ایام تعطیلات نوروزی شکل جدیدی از کام شیرین ارائه می‌شود، می‌گوید: بعد از ماه مبارک رمضان نیز کام شیرین به مرحله سوم خود خواهد رسید .

کام شیرین و تحکیم بنیان خانواده

محمد سلیم‌کیا که همراه مرتضی یعقوبی، تهیه‌کنندگی این برنامه را به عهده دارند، می‌گوید: تداوم شادی مردم، خانواده و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم یکی از دغدغه‌های بزرگ ما برای ساخت این برنامه بود. ما دوست نداشتیم با تزریق مسکن‌های مقطعی به فکر درمان جامعه باشیم. برای همین تیمی دغدغه‌مند به دنبال یک راه‌حل درست و درمان همیشگی تشکیل دادیم. ما به فکر بالا بردن افزایش اعتماد به نفس افراد جامعه هستیم.

سلیم‌کیا تصریح می‌کند: برنامه ما قصد ندارد در مدت زمان کوتاهی همه چیز را درست و تمامی بیماری‌های اجتماعی را درمان کند که این شدنی نیست. در واقع وظیفه یک رسانه القا کردن است. وظیفه ما این است که برخی سر نخ‌های درست برای بالابردن مهارت‌های زندگی به مخاطب بدهیم تا به فکر اصلاح زندگی خود باشد.

وی تحکیم خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری را سه محور اصلی فصل دوم می‌داند و می‌گوید: فصل دوم برنامه بیشترین تاکید خود را با توجه به دغدغه سال‌های اخیر جامعه روی مسأله مهم فرزندآوری و جوان‌سازی آینده اجتماع و نیز تربیت فرزندان گذارده است.

تهیه‌کننده برنامه کام شیرین با بیان این که همه هزینه‌های رسانه‌های غربی برای فروپاشی کانون خانوادگی و از دست دادن خانواده‌ها و درنهایت اضمحلال جامعه است، می‌گوید: برای پرورش انسان‌های موفق باید مردم یاد بگیرند کانون‌های خانواده‌های خود را گرم نگه دارند. کام شیرین با نشان دادن برش‌هایی از زندگی و کارشناسی فردی که با مصداق صحبت می‌کند، باعث می‌شود مخاطب با دل و جان، آن گفته‌ها را بپذیرد و تجسم کند.

اجرایی با تمام هیجان و احساس

دکتر هومن نامور، کارشناس ـ مجری برنامه کام شیرین که خود متخصص روان‌شناسی سلامت است، کارش را با برنامه «اتاق آبی» رادیو تهران در سال 1386 شروع کرده و پس از آن به عنوان کارشناس رشته روان‌شناسی با برنامه‌های «خانه و خانواده» رادیو ایران و برنامه «یک پرونده یک روایت» رادیو جوان همکاری داشته است. حضور به‌عنوان کارشناس در برنامه «خانه و خانواده» شبکه یک سیما، «شوک» به تهیه‌کنندگی فرشاد شکیبی و «فردا دیر است» از دیگر فعالیت‌های دکتر هومن نامور محسوب می‌شود. وی درباره فعالیتش در حوزه خانواده توضیح می‌دهد: من به‌تبع پدرم که خاستگاهی هنری داشت، فعالیت‌های زیادی در دوبله و تئاتر داشته‌ام، به‌طوری که صداپیشگی را نزد مرحوم نوری فرا گرفتم و سلفژ را نیز گذرانده و در یکی‌دو سریال ایفای نقش داشته‌ام. قریب به ده سال پیش، من با پشتوانه‌ حرفه و تخصص خود وارد صدا و سیما شدم و همکاری‌ام را با این رسانه آغاز کردم.

نامور ادامه می‌دهد: شیوه تدریس من نیز همان چیزی است که در تلویزیون مشاهده می‌کنید. البته بحث‌هایم در دانشگاه برای دانشجویان عمیق‌تر، تخصصی‌تر و در تلویزیون برای مردم قابل درک‌تر است، ضمن این که به حوزه هنر نیز علاقه دارم.

وی تصریح می‌کند: در برنامه کام شیرین، از عبارات و کلمات خاص بیشتر استفاده می‌کنم، مانند «هم‌آموزی» و «جانان» که البته آنها را با هدف طراحی کرده‌ام. برای مثال، هم‌آموزی برای حساس‌سازی مردم نسبت به این قضیه است که در برابر کسی که می‌خواهد آموزه‌های خود را به آنها القا کند مقاومتی آگاهانه داشته باشند. البته تلاش دارم مخاطب را نصیحت نکنم. سعی می‌کنم داستان‌های کام شیرین را با محوریت خودم شروع کنم مثلا این که خواهرزاده‌ام چنین کرد یا پدر و مادرم عاشق یکدیگر بوده‌اند، تا بیشتر بر دل مردم بنشیند و این تفکر به‌ وجود نیاید که غلو می‌کنم و بیش از آنها می‌فهمم.

متفاوت از دیگر برنامه‌های خانواده‌محور

معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو با اشاره به ریتم تند و سریع برنامه می‌گوید: این ریتم همراه قالب‌های گرافیکی باعث شده کام شیرین متفاوت تر از دیگر برنامه‌هایی با محور خانواده دیده شود.

او به قالب جدید برنامه اشاره و اظهار می‌کند: قرار است در پکیج‌های کوتاه، کام شیرین قابلیت بازپخش داشته باشد. خوشبختانه این فرم کوتاه قابلیت بازپخش فراوان در فضای مجازی دارد.

آشتیانی‌زاد با اشاره به حضور داوطلبانه شرکت‌کننده‌های برنامه می‌گوید: اوایل کار تیم برنامه‌ساز کسانی را که می‌شناختند دعوت می‌کردند، اما بعد از فراخوانی که در برنامه داده شد، خود مردم داوطلب شدند و در هر برنامه حدود 20 تماشاگر از اقشار مختلف جامعه حضور دارند که در کنار کارشناس ـ مجری برنامه به بیان نظرات و راهکارهای خودشان درباره موضوع برنامه می‌پردازند.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سیما مردی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
۰
۱
سلام خسته نباشید من مشکلاتی با خانواده شوهرم داره خیلی دخالت زندگی من میکند
ما در شوهر وخواهر شوهرم
سیما مردی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
۱
۰
سلام به مجری محترم من مادر شوهر خواهر شوهر م خیلی به من فش نا سزا میدن چند با رهم باعث ومادر شوهر خواهر شوهر م دوست ندارن من با همسرم زندگی کنم خودشون به شوهر من میگفتن طلاقش بعده من چکار باید کنم

نیازمندی ها