مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

سینماگران را وارد بازی می‌کنیم!

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران عصر امروز، با برگزاری آیین اختتام به کار خود پایان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۰۵۹۶
سینماگران را وارد بازی می‌کنیم!

این جشنواره که از سال 1390 به منظور حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی شکل گرفت، حالا و پس از برگزاری مرتب هر ساله، برنامه‌هایی جامع‌تر و اهدافی کلان‌تر را دنبال کرده است.

آن‌طور که مسئولان برگزاری ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ادعا کرده‌اند، هدف از برگزاری این رویداد، صرفا انتخاب چند بازی ویدیویی و نمایش آنها به عنوان بهترین بازی سال ایران نیست؛ بلکه مقصود از برگزاری چنین همایشی، رشد و پیشرفت بازی‌های ایرانی روی هر پلتفرمی از جمله تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است. رسیدن به این هدف، از آن رو بسیار مهم به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان خوش‌ذوق بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند که اگر فرصتی در اختیار آنها گذاشته شود، می‌توانند صنعت بازی‌های رایانه‌ای را با رشدی چشم‌گیری رو‌به‌رو کنند.

جمعیت 23میلیونی گیمرهای ایرانی

اما آیا پس از برگزاری شش دوره از این جشنواره، می‌توان از تاثیر فراگیر بازی‌های رایانه‌ای ایرانی بین علاقه‌مندان به این بازی‌ها حرف زد؟ کسانی که به آنها اصطلاحا گیمر گفته می‌شود و حالا مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به جام‌جم می‌گوید جمعیتشان از 23میلیون‌نفر فراتر رفته است.

او با اشاره به همین نفوذ اندک بازی‌های رایانه‌ای بین علاقه‌مندان ایرانی می‌گوید: «از سویی خلق و خوی گیمرهای حرفه‌ای هنوز با بازی‌های خارجی سازگاری بیشتری دارد و از سویی می‌توان به مارکت بازی‌های ایرانی اشاره کرده که هنوز توان رقابت با بازی‌های جهانی را پیدا نکرده است».

حسن کریمی قدوسی معتقد است یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی بازار بازی‌های رایانه‌ای، توزیع است که با توجه به خلأ قانون کپی رایت، دست فعالان این بازار را بسته است.

او با اشاره به این‌که بازی‌های ایرانی روی پلتفرم موبایل، با استقبال روبه‌رو شده، اما هنوز بازی‌های رایانه‌ای آن‌چنان که باید در بازار حرفی برای گفتن ندارند، می‌افزاید: «وقتی بهترین بازی‌های خارجی را در کشور با ده هزار تومان می‌شود تهیه کرد، حتی در صورت توزیع بازی‌های ایرانی هم‌قیمت‌ با آنها در بازار، مردم تمایلی به خرید نسخه‌های ایرانی پیدا نمی‌کنند». البته حرف‌های آقای مدیرعامل را می‌توان با این‌که مردم در کنار خرید نسخه‌های کپی از بهترین فیلم‌های خارجی، مبلغی چندبرابر آنها را برای تهیه نسخه‌های مربوط به شبکه نمایش خانگی فیلم‌های ایرانی می‌پردازند، مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که مشکل تماما به رفتار خرید محصولات فرهنگی ما ایرانی‌ها مربوط نیست، اما کریمی قدوسی این توضیح را به حرف‌هایش اضافه می‌کند: «ما در کارگروه‌های مختلف این را بررسی کرده‌ایم. سینما عقبه طولانی‌تری دارد، در حالی که ما در کل، ده سال است که بازی می‌سازیم و از این ده سال، تنها دو سال است که با توجه به سلایق و علایق مردم، بازی می‌سازیم. از سوی دیگر سینما و موسیقی، اغلب با چهره‌های معروفی که دارد مخاطبش را جذب می‌کند؛ مزیتی که بازی‌سازی بالکل از آن برکنار است. کم پیش می‌آید یک طراح یا سازنده بازی، سلبریتی شود و چنین کارکردی پیدا کند».

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای درباره معدود بازی‌های ایرانی پرفروش به جام‌جم می‌گوید: «بوده‌اند مواردی که با فروش نسبتا راضی‌کننده‌ای روبه‌رو شده‌اند؛ مثلا بازی سری دوم «شتاب در شهر»، صدهزار نسخه فروخت. اما همین مورد هم منوط به دیده‌شدن سری اول این بازی بود». او در رابطه با ورود سلبریتی‌های سینما و موسیقی به بازی‌های رایانه‌ای، به چند موردی که پیش از این اتفاق افتاده است اشاره می‌کند و می‌افزاید: «می‌خواهیم همان روندی را که تئاتر ایران در سال‌های اخیر در پیش گرفت، به زمین بازی‌های رایانه‌ای بکشانیم. تئاتر هم با استفاده از ستاره‌های سینما و با تبلیغات فراوان پیرامون ورود آنها به دنیای هنرهای نمایشی، توانست دوباره تئاتر را برای عده بسیاری مهم کند.»

دوری از عنوان تزیینی «بین‌المللی»

یکی از نکات قابل توجه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، برگزاری آن به صورت ملی است! این جشنواره، خلاف دیگر جشنواره‌ها که صرفا با عنوان «بین‌المللی» تزیین می‌شوند و کارکرد جهانی ندارند، با نگاهی واقع‌گرایانه، از طرح چنین ادعایی چشم پوشیده است. برگزارکنندگان این جشنواره، با شناخت کامل ظرفیت‌ها و وجوه مختلف مربوط به بازی‌های رایانه‌ای، صرفا درصدد برگزاری نمایشی جشنواره به صورت بین‌المللی درنیامده‌اند و خواسته‌اند وقتی به این سمت و سو حرکت کنند که واقعا بشود از آن به عنوان بین‌المللی یاد کرد. از همین روست که برگزارکننده این جشنواره می‌گوید هنوز حتی به بین‌المللی‌شدن آن فکر هم نکرده‌اند. کریمی قدوسی اما می‌گوید سعی شده است به جای عنوان تزیینی بین‌المللی، از داوران بین‌المللی در بخش‌های مختلف جشنواره بهره ببرند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این باره اضافه می‌کند: «همایشی را اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌کنیم که 60 شرکت مهم اروپایی در زمینه بازی در آن شرکت خواهند کرد. این برنامه، ربطی به جشنواره و بین‌المللی‌کردن آن ندارد و برای تجاری‌سازی‌ بازی انجام خواهد شد.»

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، در حالی عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد که علاوه بر جوایز مادی قرار است برای نخستین‌بار «جوایز عملیاتی» نیز به عنوان پاداشی معنوی برای توسعه‌دهندگان برتر، در نظر گرفته شود. آن‌طور که متین ایزدی، دبیر ششمین جشنواره گفته، این جوایز می‌توانند شامل حمایت‌های مادی برای شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌های خارجی و معتبر یا تخصیص اعتبار برای تبلیغات باشد.

صابر محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها