منتشر نشدن روزنامه‌ها و مطبوعات در کشور ما در تعطیلات نوروز پدیده ویژه و مخصوص ایران است. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان در ایام تعطیلات رسمی مثل ژانویه و کریسمس هم روزنامه منتشر می‌شود و فقط یک روز تعطیل هستند اما در کشور ما مطبوعات 15 روز منتشر نمی‌شوند که این مساله، آسیب زیادی به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی که جزو وظایف رسانه‌ها تعریف شده به مردم می‌زند.
کد خبر: ۱۰۱۰۵۸۹
نوروز، بدون روزنامه نباشد

مردم علاقه‌مندند تحلیل و تفسیر موضوعات را از طریق مطبوعات در ایام نوروز دنبال کنند، اما بی‌خبر می‌مانند. یکی از وظایف روزنامه‌نگاری، منتشر شدن روزنامه در همه ایام است، ولی چون در کشور ما هزینه اقتصادی بسیاری از مطبوعات بالاست و نمی‌توانند در طول سال سود داشته باشند، به همین دلیل در 15 روز تعطیلات نوروزی منتشر نمی‌شوند.

به نظرم دولت فقط نباید به روزنامه‌های خاص خودش کمک کند، بلکه می‌تواند این همکاری را با دیگر روزنامه‌ها هم داشته باشد. برخی روزنامه‌ها از5 نوروز منتشر می‌شوند که این هم کمکی نمی‌کند. متاسفانه این مشکل در مطبوعات ایران دیده می‌شود و بهتر است دولت در این زمینه همیار مطبوعات باشد. البته منتشر نشدن روزنامه‌ها در ایران چندان فرقی به حال مخاطب نمی‌کند، اما در کشورهای غربی مخاطبان از طریق ایمیل، تلفن، نامه به مطبوعات فشار می‌آورند که در تعطیلات هم چاپ شوند، اما چون کیفیت مطبوعات در ایران چندان قابل توجه و مخاطب‌پسند نیست، مردم پیگیر نمی‌شوند.

دولت و دست‌اندرکاران مربوط همچون وزارت ارشاد باید در این باره تدبیری بیندیشند تا مطبوعات در ایام نوروز تعطیل نباشند و منتشر شوند. این مساله در آینده باید در قالب کنفرانس مورد بررسی قرار گیرد تا به راهکارهای بهتر دست پیدا کنیم. البته خبرگزاری‌ها در ایام نوروز لاک‌پشت‌وار خبرهایی را منتشر می‌کنند، اما با توجه به تفاوت ساختار خبرگزاری و مطبوعات، باید روزنامه‌ها منتشر شوند، چون تحلیل و تفسیر بیشتری در مطبوعات داریم که در خبرگزاری‌ها کمتر است و همین مساله مطبوعات را با خبرگزاری‌ها متمایز خواهد کرد.

البته یکی از ضعف‌های ما در مطبوعات، کمبود نیروهای انسانی در حوزه تحلیل و تفسیر است. در خبرگزاری‌ها و مطبوعات، روزنامه‌نگار به معنای واقعی کم داریم و روزنامه‌نگاران بیشتر شبیه کارمندان هستند، به همین دلیل در تعطیلات نوروز این حق را برای خودشان قائل می‌شوند که از تعطیلات بهره ببرند. در حالی که روزنامه‌نگار نباید کارمند بوده و باید شبانه‌روز و حتی در مسافرت به فکر تهیه خبر باشند. در واقع برخی روزنامه‌ها امروزه روزی‌نامه هستند؛ یعنی بیشتر به دنبال روزی خودشان هستند تا به دنبال رسالت‌ها و وظایف مبرهنی که برایشان تعریف شده است. متاسفانه مطبوعات ما با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند.

دکتر عباس اسدی

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها