نمایندگان مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین تآکید کردند؛

توقیف اموال نقض صریح برجام است/ دولت آمریکا را به دادگاه بکشد

دو تن از نمایندگان خانه ملت در واکنش به درخواست آمریکا از لوکزامبورگ مبنی بر توقیف اموال ایران گفتند: مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا را نقض برجام محسوب شده و ضروری است دولت در مجامع بین‌المللی طرح دعوی کند.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۱۱
توقیف اموال نقض صریح برجام است/ دولت آمریکا را به دادگاه بکشد

پیرو توقیف احتمالی 1.6 میلیارد دلاری از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در لوکزامبورگ توسط آمریکا خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین با دوتن از نمایندگان مجلس به گفت و گو پرداخت که در ادامه می‌خوانیم.

«محمدعلی پور مختار» مسئول کمیته ویژه حقوقی قضایی مجلس در خصوص فرمان جدید آمریکا گفت: اگر در توافق برجام همه جوانب امر در مقابل آمریکا رعایت می‌شد امروز شاهد شانه خالی کردن طرف آمریکایی از تعهدات خود نبودیم.

وی افزود: توقیف اموال ایران به بهانه‌های واهی اقدامی است که مستقیم با روح برجام در تضاد بوده، لذا دست اندازی واشنگتن بر دارایی‌های ایران مصداق بارز نقض برجام محسوب می‌شود.

نماینده مردم بهار و کبوتر آهنگ در پاسخ به این سوال که با توجه با سابقه دار بودن آمریکا در غارت اموال ایران چرا شاهد تقابل محکمی از سوی دولتمردان کشورمان نیستیم، ابراز داشت: البته ما در گذشته در استیفای حقوق خود در حوزه های تروریسم و منافقین گام‌هایی برداشته‌ایم، لیکن کافی نیست و دولت مواضع قاطع تری را باید اتخاذ کند.

وی در خصوص محدودیتهای جمهوری اسلامی در اقدام متقابل با طرف آمریکایی خاطرنشان کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها اموالی در ایران ندارند که ما مصادره کنیم و از این حیث اهرم فشاری برای جلوگیری توقیف اموال خود نداریم.

پور مختار اضافه کرد: دسترسی ما بر وکلای زبده بین‌المللی در آمریکا تا اندازه ای محدود است ولی با این حال چند بار از وکلای محلی برای شکایت علیه اقدامات آمریکا استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دولتهای اروپایی و گروه 1+5 از فرامین ضد ایرانی ایالات متحده تمکین نکرده و از آن سر باز زنند. بعلاوه دستگاه دپیلماسی باید با رایزنی با دیگر کشورها در توقیف ما به ازای اموال آمریکا در خاک این کشورها اهتمام ورزد.

اما «سیدحسین نقوی حسینی» در در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره توقیف 1.6 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در لوکزامبورگ، گفت: بیش از یکسال از توافق هسته‌ای می‌گذرد، اما دستبرد به دارایی‌های جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. چنین رویکرد ضد ایرانی آمریکا مغایر با برجام است و قوانین بین المللی را هم مخدوش می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت تأکید کرد: شایسته است، دستگاه دیپلماسی کشور واکنش قاطعی در برابر اقدامات خلاف قانون دولت آمریکا از خود نشان دهد، از سوی دیگر ضرورت دارد دولت با ساز و کارهای حقوقی و قانونی برای خنثی سازی و عدم تکرار این قبیل اقدامات تلاش کند.

گفتنی است؛ ولی اله سیف امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دادگاه لوکزامبورگ تقاضای آمریکا را رد کرده است، گفت: در این زمینه فرجام خواهی انجام شده است که آن هم در شرف رسیدگی است و دفتر خدمات حقوقی و وکلای بانک مرکزی پیگیر موضوع هستند و به احتمال قوی آمریکا در این زمینه موفق نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ای بابا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
مهم نیست چندین برابر این مبالغ هرسال تواین كشور اختلاس وهاپولی میشه فكر كنید اینم یكی ازاونا .
رها
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
جریمه های بی انصافانه میكنید ، تاوان پس میدهید
قلندر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
۰
۰
حالا شما اون 2 میلیارد دلاری كه چهار ماه بعد از برجام آقای اوباما هاپولی كرد رو پس بگیرید اموال توقیفی پیش كش اونو ترامپ خودش مجبور میشه پس بده
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
۰
۰
دولت یازدهم مرد این میدان نیست.

نیازمندی ها