همسان سازی مستمری‌ها کلید خورد

ابلاغ افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

برخی بازنشستگان 400 هزار تومان می گیرند/ هزینه طرح سلامت نباید از جیب بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخت شود

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: برخی از بازنشستگان پایین تر از حداقل حقوق تعیین شده دریافت می‌کنند که حتی به 400 هزار تومان هم می‌رسید.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۳۹

برخی بازنشستگان 400 هزار تومان می گیرند/ هزینه طرح سلامت نباید از جیب بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخت شود

علی‌اکبر عیوضی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره خواسته های مطرح شده در گردهمایی اخیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، گفت: بحث هایی که در این گردهمایی مطرح شد حول سه موضوع بود ، افزایش حقوق بازنشسته ها،‌ بحث اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و سوم همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که این همسان سازی باید بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تکلیف افزایش حقوق بازنشسته ها در سه ماده قانونی دیده شده است، گفت: ماده 96، ماده 111 قانون تامین اجتماعی و همچنین ماده 41 قانون کار از جمله مواد قانونی است که درآنها به ترمیم و افزایش حقوق بازنشستگان توجه شده است.

به گفته عیوضی، در ماده 96 قانون تامین اجتماعی ، سازمان مکلف شده است تا متناسب با بالا رفتن هزینه زندگی بازنشسته ها، افزایش حقوق آنها را در فواصل زمانی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد و سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد میزان دریافتی کلیه مستمری بگیران بازنشستگی،‌ ازکار افتادگی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به هزینه زندگی به همان نسبت افزایش دهد که متاسفانه تا کنون این ماده قانونی اعمال نشده است و یکی از خواسته های تجمع کنندگان اجرای ماده 96 است چرا که مسئولینی که دم از قانون می زنند آن را اجرا نمی کنند.

 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این حقوق های حداقلی یا زیر حداقلی کفاف زندگی را نمی دهد و بازنشسته ها از مدیر سازمان تامین اجتماعی در خواست دارند توجه ویژه ای را نسبت به افزایش سال آینده حقوق آنها انجام دهد که متاسفانه در این گردهمایی نه رییس سازمان حضور یافت و نه نماینده ای از سوی ایشان.

وی همچنین گفت :در ماده 41 قانون کارنیز که تعیین حداقل دستمزد براساس نرخ تورم و هزینه معیشت دیده شده است، متاسفانه هر ساله در پایان سال هزینه معیشت در تعیین حداقل دستمزد در این سالها دیده نشده است و همین موضوع باعث عقب افتادگی مزد از هزینه های معیشت کارگران شده است که اگر این موضوع ترمیم شود می تواند در دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اثر گذار باشد.

همچنین در ماده 111 نیز گفته شده است که حداقل حقوق بازنشستگان نباید از حداقل دستمزد شاغلین کمتر باشد، چرا که کارگران بازنشسته نیز بخشی از جامعه بازنشستگان کشور هستند و مطابق ماده 111 تامین اجتماعی حداقل مستمری آن‌ها نباید از حداقل مزد کمتر باشد که خوشبختانه این ماده اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بازنشستگان زیر حداقل بگیر هستند گفت: برخی از بازنشستگان که سابقه کمتر ی دارند با توجه به سوابق کاری دریافتی 400 – 500 هزار تومانی دارند که اینها باید ترمیم شود.

عضو هیات مدیره تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر در کشور حدود 2 میلیون و 800 هزار نفربازنشسته تامین اجتماعی هستند که از این تعداد حدود 800 هزار نفر مستمری بگیر فقط در تهران قرار دارند.

لطمه سازمان تامین اجتماعی از دخالت دولتی ها

عیوضی گفت : موضوع مهم دیگری که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت ضرورت اصلاح ساختار تامین اجتماعی است چرا که تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است، اما متاسفانه از دخالت دولتی ها بیشترین لطمه را می خورد و در حالیکه یک ریال از بودجه مملکت را دریافت نمی کند، اما به منابع آن دست درازی می شود . چنانکه به گفته خود مسئولان امسال فقط در یک مرحله 18 هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برای طرح تحول سلامت کمک شده است در صورتیکه این وظیفه دولت است که از بودجه عمومی به این طرح کمک کند و حتی کمک های دولتی باید مشمول بیمه شدگان تامین اجتماعی نیز بشود، اما نه تنها به بیمه شدگان تامین اجتماعی در بحث های درمانی کمکی نمی شود، بلکه از محل وجوه پرداخت شده از سوی بیمه شدگان تامین اجتماعی برای طرح تحول سلامت کمک می شود، این در حالیست که هزینه طرح سلامت ارتباطی به بیمه شدگان و سهامداران تامین اجتماعی ندارد که بخواهند تقبل کنند .

وی ابراز امیدواری کرد که ساختار تامین اجتماعی اصلاح شود و به صورت سه جانیه گرایی کارگر ،کارفرما و با نظارت دولت اداره شود و نه با دخالت دولت و در این راستا احیا ئ شورای عالی تامین اجتماعی یکی از خواسته های اصلی تجمع کنندگان است .

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران شهر تهران ابراز امیدواری کرد،یکی از شعارهای دولت که کاهش تصدی‌گری و ایفای نقش نظارتی است ،محقق شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

 

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها