با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خرید و فروش انواع موجودات خزنده از قبیل سمندر، بچه تمساح، لاک پشت، مار و ... بسیار مشاهده می‌شود اما سوالی که در اینجا بوجود می‌آید این است که آیا خرید، فروش و نگهداری این دسته از حیوانات مجاز است؟ آیا این قبیل از خزندگان سلامتی افراد را به مخاطره نمی‌اندازند؟ آیا این موجودات می‌توانند ناقل بیماری‌های خطرناکی به انسان باشند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی به گفت و گو پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۱۱
هشدار به خانواده‌ها درباره خرید لاک پشت‌ها/ خرید و فروش خزندگان غیر مجاز است!

امرالله قاجاری، سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: انواع موجودات خزنده از قبیل سمندر، بچه تمساح، لاک پشت، مار و ... جز گونه‌های غیر بومی در ایران محسوب می‌شوند و در صورت گزارش و مشاهده به شدت با افرادی که این دسته از حیوانات را به معرض فروش می‌گذارند برخورد قانونی می‌شود.

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: نکته‌ای که در رابطه با این دسته از حیوانات وجود دارد این است که به دلیل غیربومی بودن آن‌ها سازمان محیط زیست بیشتر وظیفه جمع آوری و پیگیری این مسئله را بر عهده دارد اما از نظر سازمان نظام دامپزشکی کاملا غیر قانونی و غیرمجاز است.

وی این دسته از خزندگان را جز گونه‌های پر خطر به شمار آورد و گفت: سازمان دامپزشکی به شدت توصیه دارد خانواده‌ها و افراد مختلف از خریداری این گونه موجودات به شدت خودداری کنند چرا که ما هیچ اطلاعی از وضعیت سلامتی حیوانات نداریم و امکان سرایت انواع بیماری های مختلف از این موجودات به انسان بسیار زیاد است .

قاجاری، لاک پشت های گوشت قرمز را یکی از عوامل بیماری‌های گوارشی دانست و تاکید کرد: لاک پشت‌های گوشت قرمز از لحاظ بیماری‌های گوارشی به شدت تاثیر گذار هستند و نه تنها این لاک پشت‌ها بلکه تمامی خزندگانی که فروش آن‌ها غیر مجاز اعلام شده است می‌توانند ناقل بسیاری از بیماری‌ها به انسان باشند زیرا همان طور که گفتیم این خزندگان غیر بومی هستند و از سلامت آن‌ها هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و درخواستمان از مردم این است در صورت مشاهده خرید و فروش این موجودات به سازمان دامپزشکی و یا سازمان محیط زیست اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
۱
۰
اینم یك راه حل برای گران فروختن این حیوانات...از فردا میگن لاكپشت قاچاق هست دانه ای 50 یا 100 هزار تومان...
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
۱
۰
چرا فقط میگن نخرید؟بیان اینها رو جمع كنن خب
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها