انتخابات در کشور ما جلوه تام و تمام مردمسالاری دینی است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۹۵
انتخابات 96 تجلی شور و شعور

اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر زیاد بود که امام راحل عظیم‌الشأن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نخستین ماه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستور به برگزاری همه‌پرسی درخصوص نظام را صادر کردند و این در حالی بود که در بسیاری از انقلاب‌ها در جهان تا سال‌ها پس از پیروزی آن خبری از حرکت‌های دموکراتیک از جانب گروه‌های پیروز در انقلاب نیست، اما حضرت امام خمینی(ره) در حالی که خود از بالاترین محبوبیت در نزد آحاد جامعه برخوردار بودند و فرمایش ایشان برای همگان مطاع بود، لیکن دستور به برگزاری رفراندوم جهت تعیین نوع حکومت و بعد هم تدوین قانون اساسی دادند و این‌گونه شد که تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سایه‌سار ولایت مطلقه فقیه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر مبنای رأی ملت شکل می‌گیرد و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نه یک امر فرمایشی بلکه یک جلوه واقعی از مردمسالاری دینی در جهان است.

اما انتخابات نیز مانند هر رقابت دیگری ضوابط خاص خود را دارد که اگر این چارچوب‌ها رعایت نشوند هم انتخابات و هم چهره نظام ضربه خواهد خورد. حوادث تلخ و متاثرکننده فتنه سال 88 هیچ‌گاه از اذهان ملت ایران زدوده نخواهد شد. افرادی که خود سال‌ها مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب شده بودند، حالا می‌گفتند رای را قبول نداریم و حتی وقتی گفته می‌شد که از مجرای قانونی داوری انتخابات یعنی شورای نگهبان ورود کنید، داور را هم قبول نداشتند و این‌گونه شد که ماه‌ها کشور عزیزمان درگیر فتنه‌ای بزرگ شد که به تبع آن دشمنان ما دندان برای تحریم و تهدید این ملت تیز کردند و خدا را شکر که ملت بصیر ایران در نهایت آتش فتنه را با حضور حماسی خود خاموش کردند.

شایسته است که در این فرصت، خود و دیگر فعالان سیاسی را از جناح‌های مختلف به رعایت اخلاق انتخاباتی و تقوای انتخاباتی توصیه کنم. همان‌طور که اشاره شد نمی‌توان در میدان رقابتی حاضر شد و گفت که ما داور را قبول نداریم، بنابراین احترام به نظارت استصوابی شورای محترم نگهبان از اصول اولیه این رقابت می‌باشد. از سوی دیگر اختلاف سلیقه امری خوب و موجب تقویت رقابت‌ها و رشد کشور است، اما اگر اختلاف سلیقه‌ها، خدای ناکرده منجر به تخریب، تهمت، سیاه‌نمایی و اموری از این دست شوند از هیچ فرد و گروهی پذیرفته نیست. اصل اساسی در انتخابات جلب حضور حداکثری ملت ایران در پای صندوق‌ها و معرفی فرد اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و افراد متخصص و کاردان برای انتخابات شوراهای اسلامی است و به هیچ عنوان نباید این جلوه مردمسالاری دینی، عرصه دعواها و منازعات جناح‌ها و گروه‌ها شود. از سوی دیگر همه گروه‌ها و افراد لازم است به منابعی که برای کار انتخاباتی مصرف می‌شود توجه داشته و در برابر آن پاسخگو باشند. البته در غیبت احزاب قدرتمند در کشور ما که از برنامه‌های انتخاباتی روشن، تیم‌های مشخص و مرامنامه و اساسنامه واضح و همچنین منابع مالی شفاف برخوردار باشند، توجه به این امور کار سخت‌تری است که امیدواریم فعالان سیاسی در این خصوص توجه ویژه‌ای مبذول کنند.

در هر حال از محضر ذات باریتعالی تقاضا دارم که انتخابات سال 96 را جلوه‌ای پرشور و شعور از حضور حماسی ملت ایران سازد و نشانه‌ای روشن در برابر دیدگان جهانیان از وحدت و عظمت ملت بزرگ ایران گردد و عرصه پس از انتخابات با تمام شدن رقابت‌ها، عرصه تلاش و خدمت همگانی برای پیشرفت و آبادانی ایران زمین باشد.

مهندس محمدرضا باهنر - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها