در اوضاع نابسامان بسکتبال ایران ـ که تازه‌ترین نمونه آن، زدوخورد بازیکنان تیم‌ها در جریان لیگ برتر و راضی شدن فدراسیون بسکتبال به سیستم کارت به کارت کردن جرایم نقدی بازیکنان برای ادامه دادن به بازی است ـ نویسنده بخش آسیایی سایت فدراسیون جهانی بسکتبال، این هفته سوالی را درباره تیم ملی ایران مطرح کرد و در اقدامی جالب خود به آن پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۰۸۹۶۶
ادعاهای فیبا درباره بسکتبال ایران عجیب است/ اشتباه در رصد ستاره‌ها

به گزارش جام جم آنلاین ، در این مطلب با اشاره به عملکرد خوب بسکتبال ایران در سال 2016 با توجه به قهرمانی در فیبا آسیا چلنج سوال شده که آیا ایران در سال 2017 باید صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی را بعد از یک تابستان استراحت برای مسابقه کاپ آسیا بازگرداند؟ معلوم نیست، منظور نویسنده مطلب از نتایج خوب ایران در سال 2016 کدام نتایج است‌؟ مهم‌ترین بازی‌های تیم ملی بسکتبال در سال 2016 ابتدا بازی‌های گزینشی المپیک در شانس مجدد بود که ایران نه بازی‌های خوبی در این تورنمنت انجام داد و نه نتیجه خوبی گرفت. البته کسی انتظار نداشت تیم ملی از این رقابت‌ها سهمیه المپیک بگیرد، اما در مجموع بازی‌های ضعیفی ارائه کرد و با دو باخت به یونان و مکزیک به ایران بازگشت. بازی‌های فیبا آسیا چلنج یا ویلیام جونز که با عناوین قهرمانی و چهارمی برای ملی‌پوشان ایران به پایان رسید، جام‌های معتبری در سطح بسکتبال قاره کهن نیست. بسکتبال ایران حتی در نخستین تورنمنت 2017 و در گیرودار حاشیه‌های ترک تیم ملی توسط درک بائرمن، سرمربی آلمانی و با ناکامی برابر لبنان در میان پنج تیم در جایگاه دوم رقابت‌های غرب آسیا ایستاد و قهرمانی خود را در این بازی‌ها از دست داد.

در ادامه این مطلب آمده است: پارسال،‌ تعدادی از ستاره‌های نوظهور ایران وارد میدان شدند. بهنام یخچالی، کمبو گارد ایران، یکی از مهم‌ترین بازیکنان میان ستاره‌های نوظهور بود که کنترل خوبی روی توپ برای پست گارد رأس دارد... اطلاعات ناقص نویسنده سایت فیبا و اشتباه‌های فاحش وی در رصد ستاره‌های بسکتبال ایران، یخچالی را ستاره نوظهور معرفی می‌کند در حالی که وی از پنج سال پیش تاکنون پای ثابت ترکیب تیم ملی است و در رقابت‌های جهانی 2014 اسپانیا هم بازی کرده است.

نویسنده در ادامه مطلب این پرسش را مطرح می‌کند؛ آیا نیکخواه بهرامی و کامرانی باید به تیم ملی بسکتبال برگردند؟ سپس خودش پاسخ می‌دهد: اگر بخواهیم کاملا صادق باشیم،‌ جواب منفی است.

سردرگمی نویسنده در تحلیل وضعیت بسکتبال ایران به قدری است که در ادامه تناقض گویی او بالاخره خواننده گزارش نمی‌فهمد، صمد و مهدی باید به تیم ملی برگردند یا نه. وی می‌نویسد: این طلوعی جدید (نبودن صمد و مهدی) برای بسکتبال ایران است و اعتقاد دارم،‌ حضور کامرانی و بهرامی دیگر ضروری نیست. البته باید در نظر داشت،‌ حضور هر دو بازیکن باتجربه در تیم ملی ضرری ندارد و مطمئنا مهران حاتمی (سرمربی موقت تیم ملی‌) می‌تواند از تجربه،‌ قدرت رهبری و مهارت آنها استفاده کند؛ اما به نظر نمی‌رسد، بازیکنانی مثل کامرانی و نیکخواه بهرامی حاضر به نشستن پشت سر بازیکنانی مثل یخچالی، ‌جمشیدی، کاظمی یا حتی بازیکنان رو به رشدی مثل مشایخی و دلیرزهان باشند.

در شرایطی که ستاره‌هایی مانند پل گسول در 38 سالگی، تیم ملی اسپانیا را همراهی می‌کنند و حضور بازیکنانی در این سطح کنار جوانان می‌تواند به بالندگی بیشتر تازه‌واردها کمک کند و رقابت توامان این دو گروه سبب پیشرفت بیشتر شود، این نویسنده اعتقاد دارد؛ صمد و کامرانی با حضور خود،‌ دقایق ارزشمندی را از این ستاره‌های جوان می‌گیرند،‌ دقایقی که برای تسریع روند رشد آنها ضروری است.

این در حالی است که کسی، منکر رشد و بها دادن به جوانان بسکتبال نیست اما ایجاد فرصت برابر برای باتجربه‌های شایسته و جوانان مستعد، از اصول رقابت‌های ورزشی است. مطلب فیبا در حالی نوشته شده که صمد نیکخواه بهرامی 33 ساله با درخشش خود در پایان لیگ بسکتبال چین بتازگی این لیگ را ترک کرده است.

محمدرضا پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها