امروزه داروهای مسکن تهیه شده از مواد مخدر، تاثیر شگرف خود را در تسکین دردها اثبات کرده‌اند اما عوارض جانبی وحشتناک آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. ترک اعتیاد به این داروها بسیار دشوار است. جامعه پزشکی سال‌ها است که به دنبال داروهای مسکن مؤثری می‌گردد تا آنها را جایگزین مسکن‌های تولید شده از مواد مخدر کند و بدین طریق احتمال اعتیاد به دارو‌های مسکن را از بین ببرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۷۹
زهر حلزون دریایی، مؤثر‌ترین مسکن غیر مخدر جهان

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از اسلش گیر،‌ امروزه داروهای مسکن تهیه شده از مواد مخدر، تاثیر شگرف خود را در تسکین دردها اثبات کرده‌اند اما عوارض جانبی وحشتناک آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. ترک اعتیاد به این داروها بسیار دشوار است. جامعه پزشکی سال‌ها است که به دنبال داروهای مسکن مؤثری می‌گردد تا آنها را جایگزین مسکن‌های تولید شده از مواد مخدر کند و بدین طریق احتمال اعتیاد به دارو‌های مسکن را از بین ببرد.

اخیرا محققان موفق شده‌اند تا این داروی جایگزین قوی غیر افیونی و غیر اعتیاد آور را در زهر یک حلزون کوچک دریایی بیابند.

این حلزون دریایی با اسم علمی «کانوس رگیوس» (Conus Regius)، که به خاطر شکل صدفش به آن «کراون کان» نیز اطلاق می‌شود یک نرمتن دریایی سمی است. زهر این جانور حاوی یک ضد درد قوی است. بر روی گذرگاه‌های عصبی که مسکن‌های ساخته شده از مواد مخدر روی آنها تاثیر می‌گذارند، بی اثر است. جالب‌تر این‌که حتی موقعی که این زهر از بدن خارج شود، اثرات ضد درد آن هنوز در بدن باقی می‌ماند.

البته همه اجزای زهر این حلزون دارای چنین تاثیر شگرفی نیست، بلکه تنها یکی از مواد موجود در آن به نام Rg1A خاصیت ضد درد دارد. این اکتشاف از چند جهت دارای اهمیت است. از این جهت که علاوه بر پیدا کردن یک ماده مسکن غیر افیونی، محققان موفق به شناسایی گذرگاه‌های عصبی حساس به داروهای مسکن غیر افیونی نیز شد‌ه‌اند که می‌توان با مسدود کردن آنها جلوی احساس درد را گرفت. این اکتشاف می‌تواند راه‌های ساخت داروهای مسکن را در آینده برای ما هموار سازد.

فقط 4 ساعت طول می‌کشد که ترکیب شیمیایی حاصله از سم حلزون در بدن ما اثر کند اما تاثیر ضد درد آن تا 72 ساعت در بدن باقی می‌ماند. این واقعیت باعث شده است تا دانشمندان به این فکر بیافتند که شاید این ماده ترکیبی بتواند سیستم عصبی تحریک شده انسان را از طریقی به حالت اولیه طبیعی خود بازگرداند. دورنمای این پیشرفت‌ها بسیار جالب بوده و ترکیب این دارو آماده انجام آزمایشات اولیه کلینیکی است تا ببینیم آیا این ماده می‌تواند روزی به عنوان یک داروی تسکین دهنده درد قوی برای انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها