جام جم آنلاین در گفتگو با کارشناس ارشد صنعت بیمه بررسی کرد:

بیمه‌های عمومی در راه زندگی

طی چند ماه گذشته چندین بار رییس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر خاتمه صدور پروانه تاسیس شرکت‌های بیمه عمومی ، از تصمیم بیمه مرکزی ایران مبنی بر موافقت با تاسیس شرکت‌های بیمه زندگی و غیر زندگی (بطور جداگانه) خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۶۱
بیمه‌های عمومی در راه زندگی

به گزارش جام جم آنلاین، این سخنان غیرمستقیم بر نگرانی‌های مکرر اعلام شده بیمه مرکزی در خصوص تداخل صندوق‌ها و حساب‌های ذخایر ریاضی و فنی در شرکت‌های بیمه عمومی صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد احتمال اینکه برخی از شرکت‌های بیمه از محل ذخایر ریاضی که در واقع سرمایه گذاری بیمه‌گذاران عمر اندوخته ساز محسوب می‌شود اقدام به پرداخت خسارت‌های رشته‌های بیمه غیر زندگی نموده‌اند و سازمان ناظر از هم اکنون نگران ایفای تعهدات ایشان در سررسید بیمه‌نامه‌ها می‌باشد ، به همین دلیل است که تصمیم به تفکیک تاسیس و فعالیت شرکت‌های بیمه در رشته‌های زندگی و غیر زندگی گرفته است.

حمید رضا حاجی اشرفی، کارشناس ارشد و مشاور صنعت بیمه در این رابطه می‌گوید: اینکه مدیران بیمه مرکزی ایران حساس و نگران سرمایه‌های بیمه‌گذاران هستند، علامتی بسیار مناسب برای بازاربیمه و بیمه‌گذاران بالقوه و بالفعل است و جای امیدواری به تحکیم و اعتبار این بازار دارد، اما این یک روی سکه است.

سوال اینجاست؛ آیا قانون اجازه این نوع تصمیم گیری را به بیمه مرکزی می‌دهد که متقاضیان جدید را مجبور به انتخاب فعالیت در فقط یک نوع از شاخه‌های بیمه‌ای نماید؟ تکلیف شرایط رقابتی بین شرکت‌های بیمه‌ای که هم اکنون با مجوز عمومی فعالیت می‌کنند با شرکت‌هایی که فقط در شاخه رشته زندگی فعالیت خواهند نمود، چه خواهد شد؟!

از طرف دیگر، بیمه‌گذاران آگاه علاقمند به تامین و تمرکز نیازهای بیمه‌ای در یک شرکت بیمه دارند و ترجیح می‌دهند سبد بیمه‌ای خود را از یک شرکت بیمه خریداری نمایند. در این شرایط مزیت رقابتی برای شرکت‌های تک شاخه‌ای وجود نخواهد داشت. برای رفع این معضل چه فکری نموده‌اند!؟

فراموش نکنیم که در سه دهه قبل تنها شرکت تخصصی بیمه‌های اشخاص، نهایتاً مجبور شد به شرکت بیمه عمومی تبدیل شود و رشد آن در بازار بیمه هم پس از آن محقق شد. درست مصداق ضرب المثل ایرانی «آزموده را آزمودن خطاست!» این در حالی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان، در کشورهای صنعتی و نوگرا شرکت‌های بیمه تخصصی در کنار شرکت‌های عمومی فعال هستند و همگی نیز موفق می‌باشند.

حاجی اشرفی از زاویه دیگری به این مسئله می‌نگرد: در آن بازارها محور بازاریابی «کارگزاران بیمه» هستند که سبدسازی بیمه‌ای و توزیع ریسک‌ها توسط آنها صورت می‌پذیرد به عبارت دیگر در آن بازارها «کارگزار محوری» حاکم است و بر خلاف بازار بیمه در ایران که بعضا «کارگزار ستیزی»متداول می‌باشد.

متاسفانه شرکت‌های بیمه در ایران دوست دارند قهرمان بلامنازع بازاریابی مستقیم،صادرکننده بیمه نامه‌ها و ارزیابی و پرداخت کننده خسارت‌ها به تنهایی باشند که این امر موجب ستیز مداوم آنها با شبکه توزیع خدمات بیمه شده که امری غیر معقول است.

در واقع از یکسو نگرانی بیمه مرکزی از حیث ناتوانی مدیریتی و بازاریابی شرکت‌های بیمه و ناتوانی در تفکیک ذخایر ریاضی و فنی کاملاً منطقی و بجا است و چاره‌ای باید اندیشه شود و از سوی دیگر تصمیم جدید بیمه مرکزی بر فقط اعطای مجوز در یک شاخه به متقاضیان تاسیس شرکت‌های جدید بیمه نیز دچار مشکل قانونی و نقاط ضعف بازاریابی و دارای سابقه تجربه منفی گرفته شده در گذشته است که جملگی آنها فعالان صنعت بیمه را دچار نگرانی کرده است.

کارشناس ارشد و مشاور صنعت بیمه معتقد است: یگانه راه حل منطقی برای رفع این معضل «تشکیل شرکت ملی بیمه اتکایی»است. با تشکیل چنین شرکتی، سایر شرکت‌های بیمه عمومی مکلف می‌شوند تا 100 درصد ذخایر ریاضی خویش را نزد این شرکت نگه‌داری کنند و تنها صادرکننده بیمه نامه و دریافت کننده وجوه حق بیمه باشند. این پیشنهاد با تکلیف دولت مبنی بر کاهش و واگذاری اتکایی از سوی بیمه مرکزی و نیز برنامه قبلی بیمه مرکزی برای تاسیس یک شرکت بیمه ملی اتکایی مطابقت دارد و در صورتی که با برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب اجرایی شود، مشکل موجود مطروحه به طور ریشه‌ای حل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها