گفت‌وگوی جام جم آنلاین با استاد غلامحسین امیرخانی پس از بازگشت از سفارت فرانسه

شوالیه شدن بد است اما پژو و معاملات میلیاردی خوب است!

اواخر هفته گذشته، غلامحسین امیرخانی که پیشتر او را با القابی همچون استاد بزرگ خوشنویسی ایران و چهره ماندگار هنر می‌شناختیم، لقبی تازه هم دریافت کرد، لقبی این بار از سفارت فرانسه، تا عنوان «شوالیه» هم در ابتدای نام این استاد خوشنویسی بنشیند، لقبی که پیش از او چهره‌هایی از جمله عباس کیارستمی، محمدرضا شجریان، محمود دولت آبادی، شهرام ناظری و ... نیز دریافت کرده بودند و البته حسین علیزاده از پذیرش آن امتناع کرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۲۱۴
شوالیه شدن بد است اما پژو و معاملات میلیاردی خوب است!

به گزارش جام‌جم آنلاین، با گذشت دو، سه روز از دریافت نشان شوالیه توسط استاد امیرخانی فرصتی فراهم شد تا پای صحبت‌های او بنشینیم، صحبت‌هایی که بخش‌هایی از آن با صراحت خاص و کمیاب این استاد خوشنویسی ایران خواندنی تر شد.

سال قبل باید شوالیه می شدم

امیرخانی در ابتدای این گفت‌وگو به پیشینه دریافت نشان شوالیه اشاره کرد و گفت که قرار بوده این نشان سال قبل به او اهدا شود اما به دلیل تغییر سفیر و برخی مسائل دیگر به امسال موکول شد.

این استاد خوشنویسی ایران درباره بی سر و صدا برگزار شدن مراسم هم توضیح داد: در مراسم اهدای نشان شوالیه به استاد شجریان که سال‌های قبل رفته بودم خیلی مهمان‌ها گزینشی و خاص بودند و شلوغ نبود، من هم به همین ترتیب سعی کردم تعداد محدودی را دعوت کنم و خیلی مفصل نباشد.

امیرخانی به سخنرانی اش در مراسم دریافت نشان شوالیه هم اشاره کرد و گفت: من آنجا دقایقی کوتاه سخن گفتم با این مضمون که دنیا باید بیشتر و بیشتر به نگاه، نظر و اندیشه فرهیختگان و کسانی که نگاه سیاسی ندارند نزدیک شود، امروز نیازمند نگاه انسانی و نگاهی در جهان معاصر هستیم که اندیشه آدم‌ها را تعمیق ببخشد، این گرفتاری‌های روزگار ما که محصول برتری جویی و گونه‌ای از انحصارطلبی و حاکمیت زور و پول است باید برداشته شود و نگاه فرهنگی جای آن را بگیرد.

شوالیه خوشنویسی یا استاد بزرگ خوشنویسی

او در پاسخ به این پرسش که لقب «استاد بزرگ خوشنویسی ایران»، «چهره ماندگار هنر ایران» بهتر است یا «شوالیه خوشنویسی ایران» هم پاسخ داد: در این ماجرا اسم خیلی اهمیت ندارد، مسما مهم است، ما خودمان در ایران چهره ماندگار داشتیم، دوره نخست آن به دلایلی من حضور نیافتم، سال دوم آمدم، می‌خواهم بگویم دو، سه سال اول واقعا خوب بود ولی دوباره به افراد درجه دو و سه رسید که نتیجه دقت نکردن لازم، گسترش کار و برداشتن محدودیت نفرات بود، مهم عیار و کیفیتی است که جامعه هم قبول کند، در انگلیس من شنیده‌ام که تعداد خیلی محدودی برای نشان هایشان در نظر می‌گیرند و در حوزه خاص باید حتما یکی از دارندگان فوت کند تا نفر دیگر جایگزین شود.

پژو آری شوالیه نه!

این استاد خوشنویسی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با جام‌جم آنلاین به اسامی که این جایزه را پذیرفتند اشاره کرد که از بزرگان هنر ایران هستند و همچنین در پاسخ به این نکته که چهره‌ای مانند استاد حسین علیزاده دست رد به سینه فرانسوی‌ها زده است هم، توضیح داد: اینجا بحثی جدی پیش می‌آید اگر قبول نکنیم چرا قبول نکنیم؟ اگر این را قبول نمی‌کنند پس جاهای دیگر را هم قبول نکنند! چطور بنز و پژو را میلیاردی معامله کردن و همه جور مناسبات تجاری و سیاسی خوب است اما اینجا بد است؟ اگر بد است چرا بد است؟ معنی‌اش این است که مثلا ما آن نگاه استقلال طلبانه خودمان به ایران و اعتراض به امور سیاسی را اینجا فراموش کرده‌ایم؟ پاسخ من این است: نه! اتفاقا آنجا که مناسبات فرهنگی و هنری در میان است من در جلسات مختلف رسمی با مقامات و وزراء در میان گذاشته ام که اگر موقعیت فرهنگی و هنری در عرصه‌های بین‌المللی وجود داشته باشد جایگاه ایران ارتقا پیدا می‌کند، مردم دنیا شناخت خوبی از کشور ما ندارند، اخیرا یک عده‌ای از الجزایر به منزل من آمده بودند، هم مسلمان هم همکار هنری ما، می‌گفتند ما خیال می‌کردیم ایران یک کشور عقب مانده و متحجر است و تعجب کردیم. من فکر می‌کنم ما باید با فرهنگ و هنر شایسته مان به جهان معرفی شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
خب راست میگه والا
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
تا راست چه باشد و راستگو چه كسی!!!!
متاسفم
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
حرف حق جواب نداره درود بر استاد.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
استاد!!!!
استادی جایگاهی است كه هر كسی لیاقت آن را ندارد ، ای عزیز !
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
دیگه الجزایر هم فكر میكردن
ایران یك كشور عقب مانده و متحجر است
الجزایر كجاست!؟؟
somaye
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
"می‌خواهم بگویم دو، سه سال اول واقعا خوب بود ولی دوباره به افراد درجه دو و سه رسید كه نتیجه دقت نكردن لازم، گسترش كار و برداشتن محدودیت نفرات بود" شما از كجا می دونید این افراد درجه دو و سه هستند؟ عیار سنجش افراد شما نیستید.

"چهره‌ای مانند استاد حسین علیزاده دست رد به سینه فرانسوی‌ها زده است هم، توضیح داد: اینجا بحثی جدی پیش می‌آید اگر قبول نكنیم چرا قبول نكنیم؟ اگر این را قبول نمی‌كنند پس جاهای دیگر را هم قبول نكنند!" سؤال خبرنگار خیلی بد و بی دلیله. هر كس از جمله حسین علیزاده اختیارش دست خودشه و مقایسه بی دلیلی انجام شده.
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
استاد امیرخانی نه تنها در هنر خوشنویسی سرآمد هستن ، از نظر اخلاقی هم یك استاد نمونه و مثال زدنی هستن. خداوند حفظشون كنه...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
زنده باد استاد بزرگ خوشنویسی ملك ایران زمین
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
با سلام جناب محترم نشان شوالیه تحقیق بفرمائید چیه بعد با ماشین مقایسه كنید ماشین یه كالاست ولی اون یه طرز فكره اعتقادیه كه از همون تفكر شوالیه معبد نشات گرفته بین این دو بسیار فرق است
اللهم عجل لولیك الفرج
حق جو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
بعضی ها شوالیه كه هیچ القاب دیگری را هم از اجانب و حتی دشمنان این مرز و بوم پذیرفته اند و در راستای انجام وظایف محوله و خوش خدمتی به عطا كنندگان لقب گامهای موثری هم برداشته اند، آنچه مسلم است پذیرش لقب از اجنبی با خرید كالای آن اجنبی بسیار متفاوت است و مقایسه این دو قیاس مع الفارغ و هرگز با اینگونه مقایسه ها، پذیرش اینگونه از القاب از اجانب ( بهتر است گفته شود دشمنان این ملت ) از خاطر و خاطره این ملت پاك نشده و زدوده نخواهد شد.
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
۰
۰
بابا این شوالیه را یك روز در میان فرانسوی ها به مطرب و خواننده و بازیگر هندی اهدا می كند آقای امیری بزرگ است اما متاسفانه ایرانی ها اگر حلبی را از دست دشمنان بشریت بگیرند خیال می كنند به عرش اعلا پرواز كرده اند .این جوایز حق سكوت هنرمندان است فرانسه با این تكه حلبی های بی ارزش هنرمندان ما را می خرد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها