جام جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

رسوایی دکتر سعودی در «بازی ایران هراسی»

کشورهایی نظیر عربستان که سیاست‌هایشان به بن‌بست رسیده، حالا بدنبال ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، یا به تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان ائتلاف توابین هستند. تمام طرف‌هایی که امروز به واسطه حمایت از تروریسم در آشوب بپا کردن در خاورمیانه ناکام شدند، حرفهایی می‌زنند که البته خیلی نباید آنها را جدی گرفت. بازهم جنگ طلبان منطقه از روی استیصال به بازی نخ نما شده ایران هراسی روی آورده که طبق معمول عربستان مجری دوسر باخت این بازی است. سعی کردیم در این گزارش با روشی بهتر و خارج از کلیشه به معرفی آدمکشان اصلی منطقه بپردازیم.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۰۰
رسوایی دکتر سعودی در «بازی ایران هراسی»

به گزارش خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین؛ «پیری کانسا» استاد فرانسوی تاریخ، در جدیدترین کتاب خود به نام "دکتر سعودی و آقای جهاد " موضوع تلاش خفت‎بار عربستان برای گسترش تفکر وهابیت را مطرح کرد.

بر اساس این کتاب، رژیم سعودی سالانه بیش از 8 میلیارد یورو برای گسترش تفکر وهابیت هزینه می‌کند. این رقم 32 برابر بودجه واتیکان برای گسترش تفکر مسیحیت است. بودجه واتیکان در سال 2015 نزدیک به 2455 میلیون یورو بود.

پروفسور کانسا در کتاب خود از جزئیات روابط خاندان سعودی و خانواده الشیخ پرده برداشت. این کتاب با افشای پشت پرده اقدام رژیم سعودی و تفکرات مخرب وهابی این خاندان می‌نویسد: سعودی‌ها بزرگترین گروه جنگجویان خارجی را تشکیل داده‌اند.

این گروه شامل بیش از 5 هزار جنگجویی است که در جنگ علیه شوروی سابق در افغانستان مشارکت داشتند. همچنین 15 نفر از 19 تروریستی که حوادث 11 سپتامبر را رقم زدند، سعودی بودند و 115 نفر از 611 زندانی گوانتانامو ملیت عربستانی دارند.

گردانندگان خاندان سعودی از خانواده افراط‌‌‌‌ گرای الشیخ حمایت مالی می‌کنند. هر بار که رژیم سعودی به غرب امتیازی می‌دهد، باید به خانواده الشیخ نیز که پشت پرده حکومت قرار دارد، قدرتی بدهد.

بیشتر بزرگان عربستان سعودی به خاندان الشیخ وابسته هستند که از نوادگان محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار فرقهٔ وهابیت هستند. این بزرگان، با خانوادهٔ شاهی پیوند نزدیکی دارند.

پروفسور کانسا می‌افزاید: هم اینک سعودی‌ها با بیش از 2500 تروریست در صفوف داعش، با دولت سوریه در حال جنگ هستند. عربستان سعودی برای دهه‌ها منبع تبلیغات تفکر وهابیت به عنوان تفکری فرقه‌ای، زن ستیز، نژاد پرست و ضد اسلام‌ بوده است.

اما در رابطه با مواضع مخرب عربستان سعودی در قبال جوامع اسلامی خاصه ایران – عراق – سوریه و ...؛ «حمیدرضا آصفی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی، به جام جم آنلاین گفت: امروز وهابیت در میان حاکمان برخی از کشورهای منطقه ریشه گرفته که البته این موضوع از ملتهای تحت امر آنها مستثنی است، دو هدف عمده را تعقیب می‎کند. یکی از اهداف آن تخریب چهره اهل سنت غیر وهابی است، چرا که بسیاری از برادران اهل تسنن به عقاید شیعیان نزدیک هستند.

وی با اشاره بر یکدلی مشی سیاسی - عبادی شیعه و سنی، در بیان دیگر اهداف پلید وهابیت افزود: این فرقه ضاله به جد درصدد مقابله با اهل تشیع است و در این راه از هیچ اقدام و صرف هزینه‎ای کوتاهی نمی‎کند.

آصفی در ادامه تصریح کرد: اصولا در کشورهای عربی که اکثریت اهل سنت هستند، وهابیت در پی ایجاد نفاق در بین آنها و جذب افرادی از شریعت تسنن برای مسلک شیطانی وهابی بر می‎آید.

دیپلمات اسبق کشورمان از تجربه خود در این رابطه طی دوران سفارتش در امارات و فرانسه سخن به میان آورد و گفت: در فرانسه بین شش تا هشت میلیون نفر مسلمان زندگی می‎کند و رژیم ریاض برای یار کشی و الحاق این اقوام در فرقه وهابی تلاش وافری را متحمل شده است.

وی ضمن تأکید بر اقدامات خصمانه سعودی‌ها در سایر کشورهای هدف علیه مسلمانان، این رژیم را بعنوان اصلی‎ترین دشمن قاطبه مسلمانان جهان برشمرد.


آصفی در تبیین رویکرد ضد اسلامی عربستان افزود: امروز آل سعود عملا در حال ایفای نقش، بجای رژیم صهیونیستی در منطقه است.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان با اشاره به مهمترین جنگها بین اعراب و اسراییل در دهه‎های اخیر ابراز داشت: در جنگ با حزب‌الله و نیز در نبرد ناجوانمردانه با مردم غزه، دولت غاصب تل‎آویو بر یاری رسانی اطلاعاتی و مستشاری دولت سعودی به صراحت اذعان داشته است.

وی خاطر نشان کرد: البته بنده اطمینان دارم که جانیان صهیونیستی از کمکهای مالی حکام سعودی در این غائله بهره کافی را برده‎اند.

آصفی اضافه کرد: در یک نگاه کلان، عربستان سعودی با همراهی و مشایعت کاخ سفید و تل‎آویو در جهت تضعیف امت اسلامی چه شیعه و خواه اهل سنت گام بر می‎دارد.

چنگال وهابیون عصر جدید بر چهره شیعیان و اهل تسنن

روزنامه آمریکایی "هافینگتون‌پست" در گزارشی تحلیلی درباره رابطه وهابیت و گروه داعش آورده است: حتی اکنون مشخص است که نخبگان حاکم عربستان سعودی دچار دو دستگی شده‌اند. برخی مبارزه گروه تروریستی داعش علیه دولت‌های شیعی را تایید کرده و آن را جنگ بین شیعه و سنی می‎‎دانند؟!

اما سایر سعودی‌ها نسبت به داعش بیمناک‌ترند و تاریخ شورش اخوانی‌های وهابی علیه عبدالعزیز را یادآور می‌شوند؛ شورشی که نزدیک بود وهابیت و آل‌سعود را در اواخر دهه 1920 میلادی متلاشی کند. بسیاری از سعودی‌ها عمیقا درباره تئوری افراطی داعش نگرانند.

امروز ما شاهد پنچه‎کشی پیاده نظام استکبار و اعوان صهیونیسم با خلعت وهابیت بر چهره مردم منطقه چه سنی و چه شیعه هستیم. با این حال ما شاهد هذیان‌گویی وزیر خارجه جوان و نابخرد سعودی‌ها "عادل‌الجبیر"، همچون نشست امنیتی مونیخ مبنی بر دخالت ایران در بحران های منطقه و حمایت از تروریسم هستیم.

گرچه جملگی ناظران سیاسی بر صحت عقل حکام سعودی بویژه عادل الجیر شبهه وارد کرده‌اند، لیکن در عرصه دیپلماتیک مواضع اعلانی و اعلامی عربستان سعودی جز رویکرد رسمی این دولت محسوب شده و در راستای تکرار پروژه ایران هراسی تعبیر می‌شود.

گزارش : محمد رضا شجاعیان / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها