گزارشی از پشت صحنه برنامه نمایشی و طنز رادیو تهران

به رادیو توشنبه خوش آمدید

این روزها بسیاری از ما درگیر مشغله‌های روزمره زندگی و کار و تحصیل شده‌ایم تا آنجا که گاه نه‌تنها توجهی به اطرافمان و دیگران نداریم، حتی از خودمان هم غافل شده‌ایم و با چشمان باز نمی‌توانیم زیبایی‌ها و خوبی‌ها را ببینیم، اما هستند روشندلانی که با چشمانی بسته به زندگی رنگ دیگری بخشیده‌اند و از دشواری ها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها گذشته‌اند و به زندگی با دیدی دیگر می‌نگرند.
کد خبر: ۱۰۰۵۷۸۹
روشندلان در رادیو شنیده می‌شوند

شبکه رادیویی تهران در حالی در برنامه «شش نقطه» نخبگان و سرآمدان روشندل را معرفی می‌کند که دغدغه‌ها و معضلات این قشر را هم به چالش می‌کشد. شش نقطه از برنامه‌های جدید رادیو تهران است که برای اولین بار در معاونت صدا به شکل کامل به زندگی و دغدغه‌های نابینایان اختصاص یافته است.

رسالت رادیو

علیرضا حبیبی، مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است، او درباره این برنامه می‌گوید: برنامه شش نقطه کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی است که با همکاری انجمن نابینایان ایران، ویژه کم بینایان، افراد در آستانه نابینایی و نابینایان طراحی شده است. براساس رسالت رادیو که باید به همه افراد جامعه بپردازد، روشندلان هم بخشی از جامعه ایران هستند. بزرگ‌ترین دغدغه این انجمن هم این بود که برنامه مستقلی داشته باشند و این برنامه استمرار داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: مجله شش نقطه شامل صفحات اجتماعی، فرهنگی، هنری، بهداشت و سلامت، معارف و... است که شنبه‌ها ساعت 22 از رادیو تهران پخش می‌شود. هدف این برنامه پرداختن به چالش‌ها و معضلات این قشر، اخبار آموزشی و تحصیلات، معرفی نخبگان، مهارت‌های شغلی و کارگزینی، معضلات شهری و... است. ناگفته نماند مخاطبان ما فقط نابینایان نیستند، بلکه مردم و خانواده‌های نابینایان هم هستند و ما از این ظرفیت اجتماعی برای پیوند افراد استفاده می‌کنیم.

حبیبی با اشاره به همکاری با نابینایان در این برنامه توضیح می‌دهد و می‌افزاید: کارشناس مجری برنامه اشکان آذرماسوله است که خودش نابیناست. همچنین مسئول هماهنگی و کارشناسان برنامه که متغیرند نابینا هستند و حتی گزارشگر برنامه که به سطح شهر می‌رود از افراد کم‌بیناست.

ما موضوعاتی مثل طبیعت گردی برای نابینایان داریم و افراد موفقی را به برنامه می‌آوریم که فکر می‌کنم برای مردم دیگر نیز شنیدن این موفقیت‌ها خوب است چون در میان نابینایان افراد موفق، نویسندگان، متفکران و... یافت می‌شوند که توانایی‌های بسیاری دارند. وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل عنوان «شش نقطه» برای برنامه انتخاب شده است، می‌گوید: شش نقطه برگرفته از خط بریل است که از 6 نقطه آغاز می‌شود و هر حرفی 6 نقطه دارد و ما خواستیم استفاده نمادینی از این موضوع داشته باشیم. این برنامه در 6 بخش «نقطه آغاز»، «نقطه چین»، «نقطه نظر»، «نقطه مشترک»، «نقطه اوج» و «نقطه پایان» تدوین شده است.

ما در این برنامه دو هدف را پیگیری می‌کنیم؛ در مرحله اول قصد داریم افراد توانمند نابینا را به جامعه معرفی کنیم و در مرحله دوم به چالش‌ها، معضلات و مشکلاتی که این افراد در جامعه دارند، بپردازیم.

علاوه بر این؛ از دیگر بخش‌های برنامه معرفی فناوری‌های جدید و آشنایی با خط بریل است، خطی که نابینایان از این طریق می‌توانند بخوانند و بنویسند. در میان نابینایان کم نیستند کسانی که از نخبگان و سرآمدان کشور و هنرمندان و ورزشکاران هستند. ما در این برنامه تلاش می‌کنیم تا این قشر از جامعه فراموش نشوند و از آنها غافل نشویم.

نابینایان موفق

اشکان آذرماسوله، کارشناس مجری برنامه اعلام می‌کند که بیست و یکمین برنامه شش نقطه را می‌شنوید. اولین بخش برنامه تحلیلی درباره رادیو فیلم برای نابینایان است که امیر سرمدی این تحلیل را ارائه می‌دهد.

در ادامه به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر با یک کارشناس درباره حضور نابینایان در جشنواره‌های مختلف و حضور در سالن‌های سینمایی و امکاناتی که نابینایان در این زمینه نیازمند هستند، گفت‌وگو می‌شود.

بخشی از برنامه به اخبار و حوادث مهم حوزه نابینایان اختصاص یافته است، یکی از بخش‌های جذاب این برنامه روایت موفقیت‌های نابینایان و گفت‌وگو با نابینایان موفق است که قصه زندگی اینها در این قسمت بازگو می‌شود.

آذرماسوله ادامه می‌دهد: خیلی از مردم هنوز اگر نابینایی را ببینند ناخودآگاه یاد کار ماندگار مجید مجیدی «رنگ خدا» می‌افتند، با آن کوچولوی دوست داشتنی و مظلوم محسن رمضانی که ایفاگر نقش این کودک نابینا بود، می‌خواهیم بعد از سال‌ها سراغی بگیریم از محسن رمضانی که الان مشغول چه کاری است و در ادامه برنامه هم با بازیگر نابینای رنگ خدا گفت‌وگو می‌شود.

اولویت‌های جامعه نابینایان

اشکان آذرماسوله، کارشناس مجری برنامه است و در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی تحصیل‌کرده است، او درباره آشنایی‌اش با رادیو می‌گوید: از کودکی به رادیو خیلی علاقه داشتم و همیشه رادیو گوش می‌کردم و به‌عنوان شنونده با برنامه‌های مختلف در تماس بودم. از سوم راهنمایی به‌عنوان نویسنده افتخاری وارد شبکه رادیویی ورزش شدم و دو سه سال بعد هم به‌عنوان گزارشگر افتخاری در بخش ورزش نابینایان فعالیت می‌کردم تا این که وارد برنامه سازی شدم.

وی می‌افزاید: خودم ایده برنامه شش نقطه را مطرح کردم، چون همیشه احساس می‌کردم در رادیو جای برنامه ویژه نابینایان خالی است. پس از 9 ماه طرحی که به رادیو تهران ارائه کرده بودم، تثبیت شد.

برنامه شش نقطه موضوع محور نیست، ما آیتم‌هایی درباره اولویت‌های جامعه نابینایان تهیه می‌کنیم که اینها هر کدام به یک موضوع می‌پردازند. مثلا؛ ما آیتم «نقطه چین» را داریم که امیر سرمدی تحلیلگر، تحلیلی از مسائل مبتلابه جامعه نابینایان ارائه می‌دهد، چند موضوع انتخاب و به ترتیب اولویت در مورد آنها تحقیق و نتیجه به صورت تحلیل ارائه می‌شود.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها