معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: تمامی تحریم‌هایی که باید در جریان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته می‌شد؛ مرتفع و شکسته شده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۵۲
عراقچی: همه تحریم های مرتبط با برجام برداشته شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در همایش الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل در دانشگاه فردوسی مشهد افزود : موضوع برجام تنها برداشتن تحریم های هسته ای و موانع موجود از سر راه اقتصاد ایران بود.

وی ادامه داد: البته موانع دیگری نیز وجود دارد ولی مرتبط با موضوع برجام نیست و موضوع برجام فقط تحریم های هسته ای بود؛ نه اجازه داشتیم و نه صلاح بود راجع به سایر تحریم ها مذاکره کنیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: برخی تحریمهای غیرهسته ای هم اکنون برقرار است ولی تحریمهای هسته ای برداشته شده لذا تمام موانعی که به دلیل موضوع هسته ای بر سر راه اقتصاد ایران بود برداشته شده است البته در یک سال گذشته سخت اندازیهای زیادی در حوزه برجام صورت گرفت ولی با همه آنها مقابله شد و همه آنچه در زمینه تحریمها از برجام انتظار می رفت عملی شده است.

عراقچی ادامه داد: هم اکنون مانع خرید هواپیما برای ایران برداشته و یک فروند آن نیز وارد کشور شده، دومین هواپیما نیز تا چند روز آینده و سه فروند هواپیمای دیگر نیز تا عید نوروز خواهند رسید.

وی یکی از اهداف برجام را برداشتن تحریم نفتی ایران ذکر و بیان کرد: پیش از تحریم های نفتی میزان فروش نفت ایران 2.5 میلیون بشکه در روز بود که با تحریمها این نیزان به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: پس از برجام دوباره میزان فروش نفت ایران به 2.5 بشکه در روز رسید و تمامی پول فروش نفت نیز به کشور برگشته و مجدد وارد اقتصاد ایران شده است.

وی افزود: وقتی رئیس جمهوری اعلام کرد رشد اقتصادی به 7.6 رسیده منتقدان گفتند این رشد به دلیل افزایش فروش در بخش انرژی بوده بنابراین خود منتقدان به صورت غیرمستقیم به برگشتن پول نفت به کشور اعتراف کرده اند.

عراقچی ادامه داد: در بحث تحریمها هسته ای تمام دستاوردهای برجام به دلیل لطف غربیان و آمریکا به ایران به دست نیامده بلکه این دستاوردها به واسطه توانایی ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و در جریان برجام چیزی از دشمنی آمریکا کم نشده است.

وی گفت: هر آنچه از برجام گرفتیم با زور و بخاطر توانایی های داخلی و ملی عاید کشور شد اما برخی به اشتباه اذعان می کنند که ما با آمریکا دوست شده ایم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: تا جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود دارند این دشمن ادامه پیدا می کند و ما توقع دوستی با آمریکا را پس از برجام نداشتیم.

ادامه دشمنی آمریکا به معنای نفی توافقات پشت پرده

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همچنین گفت: برخی در جریان مذاکرات می گفتند مذاکراتی پشت پرده انجام شده است. ادامه دشمنی آمریکا به خودی خود موضوع مذاکرات پشت پرده را نفی می کند و آمریکا پس از برجام با ما دوستی نداشته و هر آنچه در جریان برجام به دست آمد به واسطه قدرت ملی ایران بود.

عراقچی افزود: باراک اوباما گفته بود اگر زورم می رسید پیچ و مهره صنعت هسته ای ایران را باز می کردم، بنابراین نشستن آنها پای میز مذاکره به معنای قدرت ایران در عرصه های بین المللی است و آنها چاره ای جز مذاکره با ایران نداشتند.

وی ادامه داد: البته ظرف یک سال گذشته تلاش هایی از سوی آمریکا برای نقض برجام صورت گرفت و سنگ های زیادی جلوی پای ایران انداختند که همه این سنگها از مسیر برداشته شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: با اتکاء به قدرت ملی و در سایه رهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با همه توطئه های دشمنان در طول مذاکره و پس از آن مقابله کردیم و برنامه ممنوعه هسته ای به «برنامه مشروعه هسته ای» مبدل شد.

وی افزود: تضمین اجرای برجام خودمان هستیم، اختیار ما در برجام فقط دست خودمان است و آمریکا غلط می کند برای ما تعیین تکلیف کند.

عراقچی ادامه داد: مذاکرات هسته ای نتیجه 10 سال مقاومت مردم است در مقابل اینکه ما می خواهیم غنی سازی را ادامه دهیم ولی قدرتهای جهانی مخالفت می کردند.

وی گفت: ملت ایران 10 سال مقاومت کرد ولی نه فقط برای خود امر غنی سازی بلکه برای هدفی بالاتر و آن اینکه تا آخرین قطره خون مقاومت می کنیم ولی زیر بار حرف زور و سلطه نمی رویم. این مهم از اصلی ترین اصول انقلاب اسلامی است و ما نیز با تاکید بر ادامه برنامه هسته ای، قدرتهای جهانی را عاجز کرده و به پای میز مذاکره کشاندیم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در عرصه بین الملل در مقابل این خواسته ایران به تحریمها متوسل شدند، در شورای امنیت سازمان ملل متحد شش قطعنامه فصل هفتمی علیه ایران صادر شد و حتی در یکی از آنها مجوز حمله نظامی به ایران داده شده بود.

وی گفت: سیاست آمریکا نیز اجرای غنی سازی صفر برای ایران بود لذا تحریمهایی اعمال شد تا به غنی سازی صفر در ایران برسند.

او افزود: پس از 10 سال مقاومت ایران و تاکید بر ادامه غنی سازی و در جریان دو و نیم سال مذاکره نه تنها جمهوری اسلامی غنی سازی را کنار نگذاشت بلکه در جریان مذاکره، قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران نیز بدون اجرای یک بند از سوی ایران لغو شد.

عراقچی ادامه داد: غنی سازی در صنعت هسته ای در اثر مذاکره نه تنها تعطیل نشد بلکه غنی سازی صنعتی برای ایران به رسمیت شناخته شد.

وی گفت: در این راستا براساس برنامه 10 ساله به سمت غنی سازی صنعتی پیش می رویم که البته برای رسیدن به این مهم نیازمند ماشینهای پیشرفته در صنعت غنی سازی هستیم.هم اکنون در صنعت غنی سازی از ماشینI.R.1 استفاده می شود که ظرفیت غنی سازی آن یکسو است. برای غنی سازی صنعتی حداقل باید 190 هزار سو تولید شود.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: هم اکنون ساخت 2 ماشین پیشرفته I.R.6 با توان غنی سازی 10 سو و I.R.8 با توان 20 سو در دست اجراست و ماشین I.R.8 به مرحله تست با گزا اورانیوم رسیده است.

وی گفت: توانایی و قدرت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در سطح بالایی است و به واسطه قدرت ایران در همه عرصه هاست که می تواند در تعامل با قدرتهای بین المللی پشت میزه مذاکره بنشیند و خواسته های خود را بگوید.

عراقچی افزود: سرمایه دیپلمات ها در پای میز مذاکره قدرت های سیاسی و علمی کشورشان است، باید قدرت ملی را در عرصه بین المللی به منافع ملی و امنیت بین المللی تبدیل کرد که جمهوری اسلامی ایرانبه این توانایی رسید و در مقابل قدرتهای بزرگ پشت میز مذاکره نشست.

وی ادامه داد: در طول تاریخ سیاسی سابقه ندارد قدرتهای بزرگ بین المللی همه یک طرف میز باشند و یک قدرتی که از نظر آنها درجه دوم و سوم است طرف مقابل این قدرتها باشد ولی در خصوص ایران این اتفاق افتاد که این نشاندهنده اعتماد ملی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این قدرت ملی برای جمهوری اسلامی ایران عزت آفرید و در شرایطی که همه دنیا برای اتهام زدن به جمهوری اسلامی پشت سر آمریکا بودند نه تنها برنامه هسته ای ایران لغو نشد بلکه در عرصه های بین المللی مشروعیت یافت.

وی افزود: استقلال از خواسته های اصلی ملت ایران بوده و هست، تصوری که از استقلال در ذهن مردم می باشد این است که به هیچ قدرتی وابستگی نداشته و متکی نباشیم و روی پای خود بایستیم لذا اتکا به تواناییهای ملی رمز حرکت در دهه های گذشته بود و هم اکنون می توان ادعا کرد از قدرتمندترین کشورهای دنیا در عرصه های بین المللی هستیم و در منطقه نیز حرف نخست را می زنیم.

عراقچی ادامه داد: ایران در چهار دهه به رغم همه فشارها، تهدیدها و تحریمها و جنگ تحمیلی به مرحله ای رسید که هیچ مشکلی در منطقه نیست که بدون جمهوری اسلامی حل نشود و در سطح بین المللی بسیار نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به قدرت دفاعی و کاملا بومی جمهوری اسلامی ایران افزود: تمامی سلاحها و موشکها مبتنی بر توان و دانش داخلی ساخته شده و هر دشمنی ناامید می شود که فکر تهدید ایران را در سر بپروراند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ثبات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته بی نظیر است و امنیت موجود ما را هیچ کشوری در منطقه ندارد.

وی گفت: حضور میلیونی ملت ایران در صحنه های سیاسی نظیر انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن به معنای پیوستگی و اعتماد مردم به نظام و عامل قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی به مشارکت 73 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره و بیان کرد: چنین مشارکتی در پیشرفته ترین دموکراسیهای غربی یک معجزه است. در انتخابات پارلمان اروپا تنها 30 درصد مردم شرکت می کنند لذا مشارکتی که جمهوری اسلامی دارد هیچ کشوری در منطقه ندارد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: این مشارکت حداکثری ادامه می یابد و در انتخابات آینده نیز شاهد نمایش قدرت مردم ایران خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها