استفاده از کامپیوتر بیش از دو ساعت در روز، چشم‌ها را مستعد عوارضی خاص مانند سندرم بینایی رایانه می‌کند.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۶۵
با سندرم بینایی ناشی از رایانه آشنا شوید

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت، کمتر کسی است که امروزه با کامپیوتر سر و کار نداشته باشد و جالب اینکه این افراد بیش از دیگر افرادی که فعالیت کمتری با کامپیوتر دارند، از سردردها و چشم‌دردهای متعدد گله می‌کنند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید، بهتر است با عوارض ناشی از خیره شدن بیش از حد به نمایشگر کامپیوتر آشنا شوید.

خستگی چشم ناشی از خیره شدن به کامپیوتر یکی از عوارض رایج بین کاربران است و حتی این عارضه «سندرم بینایی رایانه» نام گرفته است. این سندرم بسیار شایع است، هرچند تخمین‌های درجه‌ی شیوع آن متفاوت است. علائم این عارضه تا حدی آشنا است و از این موارد می‌توان به تاری دید، سردرد، خشکی چشم، آب‌ریزش و خستگی چشم اشاره کرد؛ اگرچه برای اغلب افراد این عوارض موقتی است. اگر برای مدتی از کامپیوتر استفاده نکنید، این عوارض دیگر رخ نمی‌دهند؛ اما مشکل اینجا است که حتی با دو ساعت خیره شدن به کامپیوتر، چشمانتان مستعد این عوارض خواهند شد.

خیره شدن به کامپیوتر در مقایسه با کتاب‌ تفاوت عمده‌ای دارد؛ بر اساس تحقیقات دانشگاه آیووا هنگام کار کردن با کامپیوتر کاربر کمتر پلک می‌زند، در حقیقت میزان پلک زدن به یک‌سوم معمول می‌رسد که در نتیجه‌ی این امر، چشم‌ها خشک می‌شوند. عوامل دیگری نیز وجود دارند؛ به گفته‌ی انجمن بینایی‌سنجی آمریکا (American Optometric Association)، تشعشع نور هنگام نمایشِ حروف در کتاب‌ها به اندازه‌ی نمایشگرها نیست و حروف‌ به نحوی متفاوت برای کاربر نمایش داده می‌شود. همه‌ی این عوامل باعث می‌شوند فعالیت چشم برای دیدن نمایشگر کامپیوتر بیشتر شود که در نتیجه خستگی چشم به وجود می‌آید. خیره شدن به کامپیوتر از فاصله‌ی کمتر از زاویه‌ی استاندارد، فقط ناراحتی‌های چشم را تشدید می‌کند. به‌طور ایده‌آل، موقعیت مناسب قرار دادن مانیتور، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از سطح چشم‌ها است که ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر هم باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد.

این فاصله به کاربر کمک می‌کند تا در فواصل زمانی مرتب، چشم‌هایشان استراحت کنند. استراحت استاندارد باید به این شکل باشد که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، کاربر باید ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در مسافت ۶ متری خیره شود تا چشم‌ها استراحت کنند، اُپتومتریست‌ها این روش را قانونِ ۲۰-۲۰-۲۰ می‌نامند. بعد از دو ساعت کار مداوم با کامپیوتر، ۱۵ دقیقه به نمایشگر نگاه نکنید تا چشم‌ها استراحت کنند. برخی از افراد که معمولا بدون عینک با کامپیوتر کار می‌کنند، بیشتر در معرض برخی عوارض ناشی از فعالیت با کامپیوترها قرار می‌گیرند. عینک‌ باعث می‌شود چشم‌ها تشعشعات کمتری جذب کنند و در نتیجه میزان وضوح افزایش یابد. با افزایش سن نیز کار کردن با کامپیوتر برای چشم‌ها مشکل‌تر می‌شود؛ کسانی که هنگام کار کردن با کامپیوتر از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگر افراد در معرض خشکی و تاری دید قرار می‌گیرند، زیرا میزان پلک زدن با لنز کاهش می‌یابد. برای پیشگیری از این امر، به‌جای لنز از عینک و همچنین از قطره‌های چشمی روان کننده یا اشک مصنوعی استفاده کنید.

کار زیاد و نادرست با کامپیوتر عوارض چشمی زیادی دارد که تاری دید و سردرد شایع‌ترین آن‌ها هستند؛ تاری دید به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم منجر می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید، خیره شدن به کامپیوتر بیش از دو ساعت باعث بروز سندرم بینایی رایانه می‌شود. از سلامت چشم‌های خود غافل نشوید و قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را همیشه اجرا کنید.

نظر شما در این خصوص چیست؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها