رابطه ایران و مجارستان سابقه تاریخی درازمدت دارد. سابقه کهن ایران و مجارستان به اوایل تاسیس سلسله صفوی برمی‌گردد که در آن زمان دولت مجارستان با توجه به نگرانی از نفوذ عثمانی‌ها به شرق اروپا و رسیدن به دروازه وین سعی کردند متحدانی در خارج از مرزهای خود پیدا کنند و روابط خود را با کشورهای دیگر از جمله ایران توسعه دهند.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۵۵
بی‌توجهی به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ

بنابراین رابطه دو کشور را در سه دوره می‌توان بررسی کرد؛ دوره اول را باید دوره کهن نامید که از ابتدا تا پیروزی انقلاب را دربرمی‌گیرد. دوره دوم از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و تا برجام ادامه دارد و در نهایت به سومین دوره یعنی شرایط پسابرجام می‌رسد. از نظر من، بعد از بررسی این سه دوره می‌شود یک دورنمایی از آینده روابط ترسیم کرد.

برای بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و مجارستان پس از برجام باید گفت مجارستان از کشورهایی بود که قبل از مذاکرات ایران و 1+5 گرچه سعی می‌کردند روابط سیاسی دوستانه خود را با ایران حفظ کنند، اما طبیعتا با توجه به نگرانی از اعمال تنبیهات تحریمی آمریکایی‌ها و غربی‌ها چندان در پیشروی در مناسبات تجاری پیشقدم نمی‌شدند، اما پس از برجام یکی از کشورهایی که سعی کرد مناسبات گذشته را احیا کند، مجارستان بود که هیات‌های مختلفی از مجارستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند و بیشتر هیات‌هایی بودند که سعی می‌کردند زمینه‌یابی کرده و مطالعات میدانی برای حضور مجدد مجارستان در ایران داشته باشند، رفت و آمدهای این هیات‌ها منجر به این شد که نخست‌وزیر مجارستان به همراه پنج وزیر و مسئولان عالی‌رتبه از وزارتخانه‌های مختلف و یک هیات بلندپایه با تعداد کثیری از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی از جمهوری اسلامی ایران در آذر 94 از کشورمان بازدید کردند.

این هیات‌ها بعد از سفر هیات‌هایی که از آلمان و ایتالیا به ایران آمده بودند سومین هیات بزرگی بود که از اروپا وارد کشور شد و در ارتباط با صنایع پتروشیمی و نفت و بسیاری از زمینه‌ها که در گذشته مجارستان ارزیابی‌اش را انجام داده بودند گفت‌وگو کردند.

آنها در ملاقاتی که با مقامات ایران داشتند، تاکید کردند رابطه ایران و مجارستان سابقه منفی ندارد و بهتر است حرف‌ها روی کاغذ نماند و عملی شود.

مجارستان آمادگی آموزش به کارکنان بخش‌های مختلف انرژی ایران، همچنین در اختیار قرار دادن تجربیات خود در زمینه صنعت داروسازی و بهداشت اعلام آمادگی کردند که در زمینه‌های مختلف ایران و مجارستان می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و کمبودهای یکدیگر را جبران کنند.

ایران و مجارستان به هر حال در زمینه‌های مختلف ساخت و ساز، راهسازی، جنگلداری و فناوری زمینه‌های مختلفی برای همکاری دارند که این همکاری کماکان در زمینه‌های مختلف درحال احیاست.

ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد که یکی از آنها سوابق خوب مجارستان در زمینه‌هایی از جمله تاسیس شرکت‌های مشترک با کشورهای پیشرفته علمی است که قطعا این نوع همکاری‌ها با حضور ایران هم می‌تواند به سود مجارستان و هم به سود جمهوری اسلامی ایران باشد.

درحالی ‌که برخی نگران تاثیر ترامپ بر سیاست‌های اروپا هستند، به‌نظر نگارنده، حضور ترامپ و مواضعش علیه ایران تاثیری در روابط ایران و مجارستان نخواهد داشت، این کشور در طول تاریخ حتی در زمان استیلای کمونیست بر آن کشور ثابت کرد در اجرای سیاست‌های خود رویه مستقلی در پیش دارند، بنابراین بعید می‌دانم ترامپ بتواند اثر منفی روی روابط ایران و مجارستان بگذارد، چراکه اصولا سیاست و خط‌مشی مشخصی از جانب ترامپ نسبت به کشورهای اروپایی دیده نمی‌شود و می‌توان گفت ترامپ به کشورهای جوان اتحادیه اروپا که مجارستان عضو آنهاست، نگاهی بالا به پایین دارد و این خوشایند مجارستان نخواهد بود.

تصور می‌کنم روابط دو کشور در همه زمینه‌ها گسترش پیدا کند و امیدوارم تحت تاثیر مشکلات فنی و بانکی قرار نگیرد و دو کشور از طریق بانک‌های داخلی خود راه‌های مناسبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی پیدا کنند.

علی‌اکبر فرازی - سفیر سابق ایران در مجارستان

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها