دور جدید روابط دیپلماتیک میان ایران و کشورهای اروپایی، روند رو به گسترش همکاری‌ها را نوید می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۵۳
اروپا از آمریکا دور می‌شود

وجود منافع و تهدیدهای مشترک برای ایران و اروپا زمینه همکاری اقتصادی، سیاسی و امنیتی دوصد چندان کرده است البته وجود تعارضات در نگرش دو طرف به برخی از مسائل منطقه‌ای همچنان وجود دارد، اما این گمان می‌رود که روابط ایران و اروپا در جهت هموار ساختن مسیر مناسب برای رسیدن به منافع مشترک فراهم است.

دکتر حمیدرضا فولادگر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران با کشور‌های کرواسی و مجارستان بر این نظر است که ایران اروپا را مستقل از آمریکا می‌داند و تاکید دارد که چنانچه تاثیرپذیری اتحادیه اروپا و دنباله‌روی این اتحادیه از آمریکا کمتر شود جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به نحوی ارتباط خود را با اروپا تقویت کند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

با توجه به این‌که ریاست گروه دوستی و پارلمانی ایران در کرواسی و مجارستان را به‌عهده دارید بفرمایید روابط اقتصادی با این کشورها و اتحادیه اروپا چگونه است؟

کرواسی و مجارستان از جمله کشور‌های اروپایی هستند که روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند؛ البته کرواسی و مجارستان از قبل روابط خوبی با کشور داشتند و مجارستان نیز در سال‌های اخیر رفت وآمد‌های خود را بیشتر کرده، به‌طوری که امسال رئیس مجلس این کشور به ایران سفر کرده و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شده است،‌ چندی قبل نیز وزیر اقتصاد ایران به مجارستان سفر کرد و قرار شد در سطح دولت، شرکت‌ها، شهرداری‌ها با توجه به خواهرخواندگی‌هایی که ایران با چند شهر این کشور دارد، بین اتاق بازرگانی کشور‌ها روابط گسترش پیدا کند، اما به صورت کلی درخصوص ارتباط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا بحث‌های راهبردی وجود دارد که ما به عنوان کشوری مستقل سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنیم.

با وجود این به‌نظر می‌رسد اروپا قدرت خارج شدن از زیر سایه آمریکا را ندارد؟

ایران، اروپا را مستقل از آمریکا می‌داند و تاکید دارد که چنانچه تاثیرپذیری اتحادیه اروپا و دنباله‌روی این اتحادیه از آمریکا کمتر شود ما می‌توانیم به نحوی ارتباطمان را با اروپا تقویت کنیم، البته آمریکا در تلاش است که کشور‌های اروپایی را به دنبال خود بکشاند و زمینه‌ای را فراهم کند که نظراتش در این اتحادیه تاثیرگذار باشد. در بحث برجام گر چه ایران در اصل با 1+5یعنی اتحادیه اروپا و دو کشور عضو شورای امنیت و آمریکا مذاکره کرد، اما در شرایط بعد از برجام هرچند اروپایی‌ها ارتباطشان با ما بهتر شد ولی آمریکا کارشکنی کرد و تحریم‌های جدیدی را مجددا تصویب و نقض برجام کردند. هرچند گروه‌های زیادی بعد از توافق برجام از کشور‌های اروپایی به ایران آمدند اما در این یکی دوسال اخیر بسیاری از مفاد برجام هنوز روی کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است. ما باید سمتی توافق برجام را سوق بدهیم که در راستای منافع ملی‌کشور باشد و در بحث‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی از توان کشور حداکثر استفاده صورت گیرد و با انتقال تکنولوژی، دانش فنی‌ کشور ارتقا پیدا کند و پلتفرم‌های مشترک بخصوص در بحث خودرو تعریف شود. باید تلاش کنیم در صنایع مهمی همچون فولاد اجازه دهیم انتقال تکنولوژی صورت گیرد، نه این‌که به واردات محصولات اکتفا کنیم. ما باید به‌دنبال تکمیل زنجیره ارزش‌ها و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در کشور باشیم و این رویداد را فرصتی برای انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت تولید داخل بدانیم و اجازه ندهیم تنها ایران بازاری برای کالاهای اروپا باشد تا به اقتصاد ملی کشور ضربه وارد شود.

آیا سیاست‌های ترامپ می‌تواند نقشی در دور یا نزدیک کردن اروپا به ایران داشته باشد؟

بخشی از سیاست‌های آمریکا با رفت‌و‌آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند، چون خوی استکباری این کشور اجازه نمی‌دهد که تغییرات بنیادی نسبت به نگرش این کشور درمورد دیگر کشور‌ها ایجاد شود. آمریکا همیشه حامی رژیم اشغالگر قدس است، چه دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان بر سر قدرت باشند این روش ومنش و خصومت این کشور با کشورهای مستقل و اسلامی تغییر نمی‌کند اما در مورد سیاست‌های ترامپ که به نوعی دنیا را متعجب کرده، باید گفت هنوز برای پیش‌بینی سیاست‌های هیات حاکمه آمریکا قضاوت زود است، اما چیزی که مسلم است با روشی که ترامپ در مورد جلوگیری از مهاجرت بخصوص از کشور‌های اسلامی با روش‌های نژادپرستانه‌ای درپیش گرفته اتحادیه اروپا را در مقابل خود قرار داده است. رفتارهای ترامپ مورد تائید اتحادیه اروپا نیست و شخص ترامپ علی‌الظاهر به اتحادیه اروپا اعتقادی ندارد. بنابراین با توجه به شرایط موجود این موقعیت فرصت مناسبی را فراهم می‌کند که ما بتوانیم با حفظ مصالح ملی‌ با اتحادیه اروپا ارتباط گسترده‌تری را در پیش بگیریم.

پس پیش‌بینی شما دور شدن اتحادیه اروپا از آمریکاست؟

ظاهرا شواهد نشان از این اتفاق دارد رخ می‌دهد و شاهد هستیم که ترامپ از اتحادیه اروپا فاصله می‌گیرد ولی سه چهار ماه دیگر باید در این زمینه قضاوت قطعی را انجام داد. البته فرصت پیش آمده موقعیت خوبی است که جمهوری اسلامی ایران از شرایط ایجاد شده به نفع خود استفاده کند واجازه ندهد که روابط تنها به رفت و آمدهای سیاسی منوط شود.

اگر افراطی‌گرایی در اروپا رشد کند فکر می‌کنید روابط اروپا با ایران گرم بماند؟

اگر اروپا خواستار گسترش روابط با دیگر کشور‌هاست نباید اجازه رشد افراطی‌گرایی را بدهد، البته نوع برخورد انگلیس نشان می‌دهد این کشور هنوز در فضای استعماری قبلی خود به سر می‌برد و قصد دارد آن را احیا کند اما متوسط طرز فکر اتحادیه اروپا دنباله‌رو افراط‌گرایان نیست و می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران تعامل خوبی داشته و در راستای حفظ منافع ملی کشور حرکت نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها