روابط ایران و اروپا در دوره پسابرجام به دلیل رفع نگرانی‌های کشورهای غربی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تمایل آنها به همکاری با ایران برای حل مسائل ژئوپلیتیک منطقه‌ای، فضای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۱۰
دردسرهای ترامپ برای شرکای اروپایی

از دیدگاه اقتصادی، اهمیت روابط ایران و اروپا بسیار بالاست؛ از یک‌سو اقتصاد ایران پس از سال‌ها تحریم دچار رکود بوده و از سوی دیگر اروپا به دلیل آشفتگی‌های ناشی از تحولات خاورمیانه، از قطع روابط اقتصادی با ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری متضرر شده به همین دلیل هر دو طرف از آغاز شرایط همکاری مجدد، استقبال نموده‌اند. سفرهای دوسویه مقامات ایران و کشورهای اروپایی علاوه بر پیام دیپلماتیک، پیامی اقتصادی مبنی بر گسترش روابط به دنبال دارد که می‌تواند زمینه‌های همکاری‌های دو طرف را فراهم کند.

دکتر احمد علیرضا بیگی، رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران با کشورهای سوئد و دانمارک معتقد است سفرهای اخیر هیات‌های بلندمرتبه اروپایی نشان از پایبندی این کشورها به تعهدات برجام خود دارد. نماینده تبریز با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران باید زمینه پایبندی هرچه بیشتر جامعه جهانی را به آنچه که با برجام به دست آمده فراهم کند، در گفت‌وگویی با جام سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داد.

روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا بخصوص کشور سوئد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از گذشته دور روابط تاریخی ایران و سوئد وجود داشته و این ارتباط به حداقل صد سال گذشته بازمی‌گردد. تشکیل ژاندارمری، حسابداری نوین راهسازی، صنعت ریلی و موضوعاتی از این قبیل، از ارتباطاتی بوده که ایران با سوئد، از گذشته‌های دور داشته‌اند. البته ارتباطات در سطح مطلوبی که ما انتظار داشتیم نبوده و سوئد جزو شرکای تجاری مهم ایران در مقابل آلمان محسوب نمی‌شود، ولی امروز با توجه به شرایط جدیدی که در ارتباطات بین‌المللی به وجود آمده، سوئد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری بویژه با توجه به ظرفیتی که در موضوعات اقتصادی توسعه چابهار پیش‌بینی شده، همچنین ظرفیت معادن و امنیت منطقه‌ای و نقشی که جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه داراست، اظهار علاقه‌مندی کرده و خواستار ایجاد روابط مناسب‌تر شده است. هیات سوئدی در سفر اخیر خود به ایران از نقش موثر کشور در مبارزه با مواد مخدر از ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا قدردانی کرد و تاکید داشت که این نقش را بخوبی باور داشته و به آن اذعان می‌کند.

آیا سوئد یا دانمارک به عنوان دو کشور اروپایی در مورد تعهداتی که در مورد برجام دارند، خود را پایبند می‌دانند و می‌توانند این توافق را برای اجرا مدیریت کنند؟

در ظاهر نسبت به توافق برجام اظهار علاقه‌مندی می‌کنند و در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات 1+5 بویژه در چارچوب اتحادیه اروپا خود را پایبند می‌دانند و سفر اخیر هیات بلندمرتبه سوئدی هم نشان از پایبندی این کشور به تعهدات برجام دارد. ضمن این‌که قبول دارند جمهوری اسلامی ایران به سبب داشتن ساختارهای دموکراتیک در منطقه، کشور ویژه‌ای نسبت به سایر کشور‌های اطراف خود است که براساس آرای مردمی ساختار‌های خود را بنا گذاشته است. هیات سوئدی در مورد مباحث حقوق بشری که بسیار جالب بود، اعدام‌ قاچاقچیان مواد مخدر را حق جمهوری اسلامی ایران می‌‌دانست و تاکید داشت که با توجه به نوع تهدیداتی که در حوزه مواد مخدر متوجه جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر است اقدامات جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر و شایسته است.

فکر می‌کنید راهکار ایران برای توسعه روابط با کشورهای اتحادیه اروپا چگونه باید باشد؟

ما هرچقدر بتوانیم سود و منفعت کشور و تضمین سود و منفعت دیگری را به طرف اروپایی نشان دهیم قطعا خواهیم توانست شاهد انجام سرمایه‌گذاری آنان در موضوعات مختلف در جمهوری اسلامی ایران باشیم. هرچقدر میزان سرمایه‌گذاری آنها ارتقا پیدا کند، تعهدات در حفظ امنیت و آرامش و ثبات در منطقه ارتقا پیدا می‌کند.

ایجاد امنیت چقدر می‌تواند به توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری داخلی کمک کند؟

ایجاد امنیت و زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری طبیعتا سبب خواهد شد اطمینان خاطر بیشتری برای طرف اروپایی فراهم شود. حضور گردشگران اروپایی در کشور این پیام را به همراه دارد که برخلاف تبلیغاتی که در غرب علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و سبب ایران‌هراسی و مشکلاتی شده، ایران کشوری امن برای سفر‌های گردشگران محسوب می‌شود.

حضور ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا در مراودات ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

ما باید منتظر باشیم و ببینیم ترامپ فضایی را که علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده تا احساس فقدان ایمنی خاطر در طرف‌های اروپایی را نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود تا کی می‌خواهد ادامه دهد. چون برخی شرکای اروپایی ما منتظر سرانجام این ماجرا هستند. واکنش‌ها یا موضعگیری‌های ترامپ در برخی موارد سبب تزلزل‌ خاطر در شرکای اقتصادی بخش خصوصی کشورها شده که ما باید زمینه پایبندی هرچه بیشتر جامعه جهانی به آنچه را با برجام به دست آمده فراهم کنیم.

فکر می‌کنید رفتارهای ترامپ باعث می‌شود اتحادیه اروپا از آمریکا دور شده و به ایران نزدیک شود؟

پیوندهای اقتصادی که بین اروپا و آمریکا وجود دارد، برای آنها به‌مراتب حائزاهمیت‌تر از پیوندهای اقتصادی احتمالی است که می‌توانند با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، لذا قطعا در این میان هزینه فایده‌ها رابررسی می‌کنند وسپس دست به انتخاب می‌زنند. البته ترامپ در سخنانش تاکید کرده اتحادیه اروپا برای وی اهمیتی ندارد که براساس این رفتار ممکن است اتحادیه اروپا به سمت کشورهایی مثل ایران شیفت داشته باشد.

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها