حاشیه‌های استیضاح آخوندی در مجلس دهم

توقف قطار استیضاح در ایستگاه سبز بهارستان

این بار قرعه استیضاح در مجلس شورای اسلامی به نام عباس آخوندی وزیر راه افتاد اما در نهایت قطار استیضاح در ایستگاه سبز بهارستان متوقف شد و عباس آخوندی بر مسند خود در وزارت راه ابقاء شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۰۶
توقف قطار استیضاح در ایستگاه سبز بهارستان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، عباس آخوندی در دقایق اولیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس که برای استیضاح وی برگزار شده بود، به همراه حسینعلی امیری و مجید انصاری در صحن حضور پیدا کرد و در ادامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور،‌ صالحی امیری وزیر ارشاد، علوی وزیر اطلاعات، زنگنه وزیر نفت، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، پورمحمدی وزیر دادگستری، شمخانی وزیر دفاع، رحمانی فضلی وزیر کشور، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی دیگر از معاونین پارلمانی دستگاه‌های مختلف در جلسه علنی مجلس برای بررسی استیضاح آخوندی حضور پیدا کردند؛ اما صندلی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس خالی بود.

در جلسه نوبت صبح و بعدازظهر امروز (یکشنبه) مجلس، محمداسماعیل سعیدی، سیدمهدی مقدسی، محمدرضا صباغیان، ‌نادر قاضی‌پور، حسینعلی شهریاری، اکبر ترکی، احمد علیرضا بیگی، محمدحسین فرهنگی و محمد دهقان به عنوان متقاضیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخنرانی کردند.

از ابتدای جلسه امروز مجلس و به ویژه در هنگام سخنرانی مخالفان وزیر جمع زیادی از نمایندگان در صندلی اطراف وزیر راه و سایر وزرا تجمع کرده بودند که این امر با اعتراض نمایندگان متقاضی استیضاح همراه شد.

نادر قاضی‌پور در همین رابطه گفت: دولتی‌ها دکان باز کرده‌اند تا نمایندگان حرف من را نشنوند.

اکبر ترکی دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم در اظهاراتش گفت: ظاهراً قرار نیست به حرف ما گوش بدهند کما اینکه قبلاً هم گوش نکرده‌اند و وزرا هم آمده‌اند نمایندگان را مشغول کنند اما ملت را مخاطب قرار می‌دهیم.

یکی از شگفتی‌های جلسه استیضاح، سخنرانی هادی مقدسی عضو فراکسیون امید در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی و سخنرانی ابوالفضل حسن بیگی نماینده اصولگرا در دفاع از عباس آخوندی بود.

مقدسی در اظهارات خود اختلاف وزرای راه و صنعت بر سر خرید واگن را مورد اشاره قرار داد و نعمت‌زاده را دایره‌المعارف صنعت نامید.

وی همچنین با اشاره به بستری شدنش در بیمارستان در پی فشار عصبی در جلسه فراکسیون امید با آخوندی گفت: به دوستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنید.

در خلال جلسه استیضاح وزیر راه اعضای فراکسیون مستقلان ولایی در بیانیه‌ای حمایت خود را از عباس آخوندی اعلام کردند که این امر قدردانی وزیر راه را در پی داشت. در همین راستا مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون بیانیه را به سمت جایگاه خبرنگاران گرفت و آن را به خبرنگاران نشان داد.

محمدحسین فرهنگی از متقاضیان استیضاح نیز در اظهاراتی تشکر «نیم‌بندی» از هیأت رئیسه کرد و گفت: خوشحال است که بالاخره استیضاح در دستور کار قرار گرفته اما در این زمینه تأخیر وجود داشته است.

عباس آخوندی در آغاز سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس از خبرنگاران به خاطر پوشش جلسه استیضاح تشکر کرد و این جلسه را یک جلسه تاریخی توصیف کرد.

وی گفت که در دوران وزارتش پنج بار از مجلس تأیید گرفته،‌ یک بار رأی اعتماد، سه بار قانع شدن از سوال و یک بار ابقای در وزارت پس از استیضاح در مجلس نهم. او همچنین عملکرد خود را با سه سال فعالیت دولت دهم که آن را «دوران پرپولی دولت» می‌خواند مقایسه کرد.

بخش زیادی از نمایندگانی که در زمان سخنرانی مخالفان وزیر در اطراف آخوندی و سایر وزرا حلقه زده بودند موقع سخنرانی وی متفرق شدند و روی صندلی‌های خود نشستند.

جلسه استیضاح وزیر راه پسی از اتمام چهار ساعت جلسه صبح به نوبت دوم رسید و جلسه حدود ساعت 2:30 پس از دو ساعت تنفس ادامه پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی در اظهارات کوتاهی از بیانیه ۱۳ نماینده آذربایجان شرقی در حمایت از خود خبر داد و گفت که به دلیل رعایت آیین‌نامه داخلی مجلس امکان قرائت این بیانیه وجود ندارد.

در خلال سخنان محمدحسین فرهنگی یکی از متقاضیان استیضاح کلیپی از اظهارات وزیر راه در حضور مقام معظم رهبری پخش شد که در خصوص سیستم ATC راه‌آهن توضیحاتی را ارائه می‌کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به نمایندگان متقاضی استیضاح گفت: اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید آن را به دستگاه قضایی بدهید تا از مجاری قانونی پیگیری شود.

در همین راستا رئیس مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ دستور داد مدارک و مستندات واصله را مورد بررسی قرر دهند.

در ادامه عدم اعتماد عباس آخوندی در کسوت وزارت راه به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رأی موافق و ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر با استیضاح وزیر مخالفت کردند و به ابقای وی در وزارت راه رأی دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها