دوم اسفندماه سال جاری، فاز نخست خط 2 قطار شهری مشهد با حضور شهروندان مشهدالرضا(ع) به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۳۰
خط 2 مترو مشهد در آستانه افتتاح

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، ایستگاه قطار شهری میدان شهدای مشهد، دوم اسفند شاهد حضور چشمگیر شهروندان مشهدی و مسئولان و خادمان مردم خواهد بود تا با بهره‌برداری از فاز نخست خط 2 قطار شهری مشهد، طعم شیرین بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل پاک، سریع و مطمئن را بار دیگر در کام شهروندان و زائران این کلانشهر نشاند.

خط 2 قطار شهری مشهد که از سال 87 گلنگ آن به زمین خورد، به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد شناخته می‌شود. این پروژه امروز با همت جهادی مدیریت شهری مشهد و تلاش پرتوان قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار، پس از آنکه سال‌ها به گِل نشسته و به تعطیلی کشیده شده بود، آماده افتتاح است. این خط که در 14.5 کیلومتر در دست احداث قرار دارد، با ١٣ ایستگاه از بولوار طبرسی سوم تا انتهای رضاشهر کشیده شده و یکی از خطوط اصلی متروی مشهد محسوب می‌شود.

واضح است که گسترش چنین سیستمی در کلانشهرهای کشور از جمله مشهد مقدس می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری بینجامد. چه اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، سالانه عددی بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان از طریق آلودگی هوا به کشور ضرر وارد می‌شود. علاوه بر این، آمار مرگ و میر زودرس ناشی از این معضل طی دو دهه گذشته رشد چشمگیری دارد. به طوری‌که طی دو دهه اخیر این آمار از 17 هزار نفر به 21 هزار نفر افزایش یافته است.

مشهد مقدس سالیانه پذیرای 30 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است و 3 میلیون و 200 هزار نفر مجاور دارد. همچنین در پایتخت معنوی ایران اسلامی، روزانه 6 میلیون سفر انجام می‌شود که این مهم نشان‌دهنده اهمیت توجه به توسعه خطوط ریلی است. به همین دلیل است که با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید در سال 92، تمام همت و تلاش مصروف آبادانی این کلانشهر شد و توسعه خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری در اولویت قرار گرفت.

با تکمیل و راه‌اندازی کامل خط 2 قطارشهری مشهد پیش‌بینی می‌شود در هر ساعت در هر جهت 20 هزار مسافر جابه‌جا شوند که این امر سبب می‌شود سالانه چیزی بیش از 17 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی گردد. در حال حاضر نیز انتظار می‌رود با بهره‌برداری از فاز نخست این خط، میزان جابه‌جایی مسافر در مجموع خط یک و فاز نخست خط 2 قطارشهری مشهد به 200 هزار مسافر در روز برسد. البته خط سوم نیز در دست احداث است و مطالعات احداث خط چهارم نیز در شرف انجام است که با راه‌اندازی این خطوط نیز برآورد می‌شود، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد طی یک روز به یک میلیون و 250 هزار مسافر ارتقا یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها