کمبود سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهر اصفهان معضل فراموش شده‌ای است که روزانه تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران این شهر با آن مواجه می شوند.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۸۳
کمبود سرویس بهداشتی در اصفهان و  گردشگران حیران + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، در ایران نیز نخستین سرویس بهداشتی حدود ۸۵ سال پیش در خیابان ناصر خسرو احداث شد و از آن پس شهرداری‌ها به فکر ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی برای شهروندان افتادند چراکه بر اساس نظر کارشناسان هر انسان به طور متوسط سه سال از عمر خود را در دستشویی سپری می‌کند و این امر بیانگر لزوم توجه به این فضاها برای تامین رفاه حال شهروندان است.

سرویس‌های بهداشتی اصفهان ناامن و غیر بهداشتی

اما این روزها با نگاهی گذرا به وضعیت سرویس‌های بهداشتی سطح کلانشهرها و به ویژه شهر اصفهان شاهد نارضایتی شهروندان از این فضاها هستیم. فضاهایی که به اعتقاد ریحانه راهپیما، یکی از شهروندان شهر اصفهان به پاتوقی برای معتادان برای تزریق مواد مخدر تبدیل شده است.

او همچین عدم نظافت این سرویس‌های بهداشتی سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: تاکنون در نقاط مختلف شهر اصفهان مجبور به استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی شده‌ام و این در حالی است که بسیاری از آنها آنقدر کثیف و غیر بهداشتی است که هیچ کس رغبت استفاده از آنها را ندارد.

این شهروند اصفهانی همچنین به دست نوشت‌های روی درب و دیوار توالت‌ها در شهر اصفهان انتقاد می‌کند و می‌افزاید: این دست نوشت‌ها در واقع مخدوش کننده عفت عمومی جامعه است و زیبنده شهر فرهنگی اصفهان نیست.

او در خصوص جانمایی سرویس‌های بهداشتی در سطح شهرنیز می‌گوید: در حال حاضر سرویس‌های بهداشتی عمومی تنها در پارک‌های بزرگ و میدان‌های اصلی شهر وجود دارند که می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد از این فضاها قابلیت استفاده به ویژه برای بانوان را ندارد.

لزوم راه‌اندازی سرویس بهداشتی عمومی مکانیزه در شهر اصفهان

اما امیر فراز یکی دیگر از شهروندان اصفهانی نیز در گفت‌وگو با از نبود آب گرم در سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح شهر اصفهان انتقاد می‌کند و می‌افزاید: همچنین سرویس‌های بهداشتی در شهر اصفهان از تاسیسات مناسبی برخوردار نیستند و اغلب تاسیسات آنها از جمله سیفون، قفل درب‌ها و شیر آب خراب است.

وی به لزوم راه‌اندازی سرویس بهداشتی عمومی مکانیزه در شهر اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این نوع سرویس‌ها از امنیت بالایی برخوردار است و به دلیل مکانیزه بودن با مشکلات بهداشتی کمتری روبرو خواهیم بود.

این شهروند اصفهانی در ادامه به لزوم استفاده از شیرهای پدالی و چشمی در سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر اصفهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: وجود مواد شوینده برای استفاده شهروندان برای جلوگیری از بیماری‌های انگلی نیز امری ضروری است.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی

حسن زارع، دیگر شهروند اصفهانی نیز که معتقد است تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در سطح شهر اصفهان پاسخگوی نیاز جمعیت بیش از دو میلیون نفری اصفهان و همچنین تعداد کثیر گردشگرانی که روز به روز به تعداد آنها اضافه می‌شود، نیست می‌گوید: بارها شاهد سردرگمی بسیاری از شهروندان و به ویژه گردشگران داخلی و خارجی برای پیدا کردن سرویس بهداشتی عمومی بوده‌ام و این در حالی است که هنوز اقدامی جدی برای رفع این معضل در شهر اصفهان صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی، افراد سالخورده و کودکان و افرادی همچون رانندگان اتوبوس، رانندگان تاکسی و پیک موتوری‌ها بیش از دیگر اقشار جامعه نیازمند سرویس‌های بهداشتی عمومی هستند، می‌افزاید: هر یک از این افراد باید کیلومترها مساحت را طی کنند تا به یک سرویس بهداشتی عمومی برسند.

این شهروند اصفهانی که معتقد است شهروندان هنوز اصول استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی را رعایت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: این در حالی است که اصفهان نام پایتخت فرهنگی کشور را یدک می‌کشد و در این راستا نیازمند فرهنگسازی جدی هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود در شهر از جمله تابلوهای شهری، ایستگاه‌های اتوبوس و ... بهره برداری لازم صورت پذیرد.

وی اضافه می‌کند: باید توجه داشته باشیم که سرویس بهداشتی عمومی نه تنها در فضاهای عموم شهری بلکه در مراکزی مانند دانشگاه‌ها و مدارس هم دچار مشکل است و برای حفظ بهداشت عمومی و خدمات رسانی بهتر باید طرحی جامع برای این مراکز تهیه و اجرایی شود.

نظافت سرویس‌های بهداشتی عمومی بسیار سخت و چندش آور است

اما آقا عماد که پیرمردی حدود ۶۰ ساله و دارای اندامی نحیف است و بیش از ۲۰ سال است که یکی از پارکبانان شهر اصفهان است، در خصوص سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر اصفهان و نظافت این اماکن می‌گوید: می‌توان گفت در حال حاضر شرایط سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان در سطح پارک‌ها به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده دارای شرایط خوبی است و کمتر با مشکل نظافتی روبرو هستیم.

وی همچنین به برخی از مشکلاتش در سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در برخی از مواقع حضور معتادان در سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان مشاهده می‌شود که این امر علی رغم نظارت و کنترل‌های جدی همچنان مشاهده می‌شود.

این پارکبان شهر اصفهان اضافه می‌کند: کار ما برای نظافت سرویس‌های بهداشتی عمومی بسیار سخت و چندش آور است و از این رو نیاز است که در خصوص استفاده از این اماکن شهروندان دقت بیشتری داشته باشند و نظافت شخصی خود را برای سلامت جامعه رعایت کنند.

طرح جامع سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان تدوین شد

اما احمدرضا مصور،‌ معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز ، اصفهان را یکی از شهرهای مهم توریستی جهان اعلام می‌کند و می‌گوید: از این رو یکی از بزرگترین نیازهای شهرهای توریستی جهان، سرویس‌های بهداشتی عمومی است که مورد توجه نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان با تلاش شش ماهه واحد برنامه‌ریزی و بودجه معاونت خدمات شهری منطبق با آخرین استانداردهای روز جهان در سال گذشته تدوین شده است، می‌افزاید: بر اساس این طرح ابتدا همه سرویس‌های بهداشتی موجود جانمایی و ممیزی شدند و در نهایت همه شهر اصفهان برای ساماندهی سرویس‌های بهداشتی عمومی به سه رینگ تقسیم بندی شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان منطقه مرکزی و نقاط پرتردد را مناطق تشکیل دهنده رینگ اول در این طرح می‌داند و اظهار می‌کند: سعی شده در این رینگ در هر ۴۵۰ متر مساحت یک سرویس بهداشتی راه‌اندازی شود و این آمار در رینگ دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰ و ۱۰۰۰ متر پیش‌بینی شده است.

برای رسیدن به حداقل‌ها به ۸۲ سرویس جدید نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع ساماندهی سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان برای رسیدن به حداقل‌های قابل قبول بایستی ۸۲ سرویس بهداشتی در شهر اصفهان ساخته شود، ادامه می‌دهد: این در حالی است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند ۱۲۰ سرویس بهداشتی جدید هستیم.

مصور که معتقد است یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های توسعه سرویس‌های بهداشتی مشکل تملک و زمین جهت احداث سرویس‌های بهداشتی است،‌ تصریح می‌کند: برای رفع این مشکل با الگوبرداری از شهرهای بزرگ دنیا سرویس‌های بهداشتی پرتابل دو و چهار چشمه برای نصب در معابر کم عرض شهر اصفهان پیش‌بینی شده است که هم اکنون در مرحله طراحی و انتخاب پیمانکار است.

وی در خصوص رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی موجود نیز ادامه می‌دهد: در خصوص سرویس‌های بهداشتی موجود نیز ممیزی انجام شده است تا علاوه بر رفع نواقص، بهبود وضعیت نظافت، سرویس‌های فرنگی برای توریست‌ها و افراد کم توان نیز تامین شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تعداد سرویس‌های بهداشتی موجود در شهر اصفهان را ۲۳۸ مورد اعلام می‌کند و ابراز می‌کند: این مراکز در همه مناطق شهرداری اصفهان راه‌اندازی شده‌اند و بیشترین تعداد آنها نیز در مناطق یک، سه و ۹ دایر شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: طور معمول توصیه می‌شود که به ازای هر ۵۵۰ زن و کودک و یا هر ۱۱۰۰ مرد و یا هر ۱۰۰۰۰ فرد معلول و ناتوان یک سرویس وجود داشته باشد.

در این راستا نباید از ذهن دور کنیم که شهروندان نیز باید در کنار شهرداری نسبت به حفظ و حراست از سرویس‌های بهداشتی شهر اصفهان توجه داشته باشند چرا که این فضاها می‌تواند نمود بیرونی فرهنگ شهروندان اصفهانی باشد و با رعایت این امر می‌توان به حدیث پیامبر اکرم (ص) مبنی بر « النظافة من الایمان» مصداق بیرونی بخشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها