گفت‌وگوی «جام‌جم» با سیاوش تهمورث

روی صحنه زندگی می‌کنم

«خوب بد جلف» با فروش 380 میلیون تومانی در 2 روز اول نمایش، تنها فیلم پرفروغ اکران است

کمدین‌ها، گیشه را داغ کردند

حالا کمی از جشنواره فیلم فجر فاصله گرفته‌ایم و آن هیاهوها، حاشیه‌ها و جنجال‌ها بتدریج فروکش کرده است. اکران سینما هم به وضعیت عادی خود برگشته و مردم می‌توانند در شرایطی طبیعی فیلم‌های دلخواه خود را برای تماشا انتخاب کنند، بدون این‌که دیگر نگران مشکلات عجیب و غریب سامانه پیش فروش بلیت باشند که زمان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاد.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۶۷
کمدین‌ها، گیشه را داغ کردند

خوب بد جلف و افسونگر، دو فیلم جدیدی هستند که اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده‌اند؛ اولی نخستین فیلم سینمایی پیمان قاسمخانی به عنوان کارگردان است و نخستین فیلمی بود که نامش را به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروز 96 به ثبت رساند و دومی هم اولین فیلم سینمایی حسین تبریزی است که سابقه‌ای طولانی در ساخت فیلم و سریال‌های تلویزیونی دارد.

بجز این دو فیلم، آثار دیگر هم مدت زیادی از اکران آنها نمی‌گذرد و فیلم‌هایی هستند که پس از جشنواره فیلم فجر به نمایش عمومی درآمده‌اند؛ فیلم رئال انیمیشن «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی، ماحی به کارگردانی داوود خیام، جشن تولد با موضوع مدافعان حرم ساخته عباس لاجوردی و بچه‌های جسور به کارگردانی حجت‌الله سیفی. آنچه در این نوبت اکران به چشم می‌آید، به نوعی آرامش پس از توفان است و ترکیب فیلم‌ها باوجود تنوع مضمونی و ساختاری، چندان دندانگیر نیست و نمی‌توان برای جلب تام و تمام مخاطبان و فروش‌های خیلی بالا روی آنها حساب باز کرد. معمولا نوبت نمایش بعد از رویداد پرهیاهو و کنجکاوی‌برانگیزی مثل جشنواره فیلم فجر، برای اکران فیلم‌ها مناسب نیست و اهالی سینما از آن به عنوان یکی از نوبت‌های مرده نمایش نام می‌برند. معمولا فیلم‌هایی در این نوبت سال روی پرده سینما می‌روند که نتوانسته‌اند، زمان مناسب‌تری برای پخش به دست آورند. بنابراین بیشتر فیلم‌ها، آثاری هستند که زمان زیادی از ساخت آنها می‌گذرد و دست‌کم یک سال پشت خط اکران مانده‌اند.

در چنین وضعیتی، فقط فیلم کمدی و مفرح خوب بد جلف، چراغ اکران را روشن نگه داشته است و فقط در دو روز اول نمایش، 380 میلیون تومان فروش کرده. این اثر هم در واقع یکی از فیلم‌های اکران نوروز 96 است که به رسم هر سال زودتر از موعد وارد چرخه اکران شده تا رونقی به گیشه مرده اواخر سال بدهد.

مثلث سرگرم‌کننده

پژمان جمشیدی و سام درخشانی، نمکشان از سریال «پژمان» را به فیلم خوب بد جلف هم منتقل کرده اند و با همراهی حمید فرخ‌نژاد، آن دو ضلعی مفرح را به سه ضلعی روده‌بر کننده تبدیل کردند. خوب بد جلف میان آن همه فیلم تلخ و ناراحت‌کننده و سرگردان در روایت جشنواره فیلم فجر، خودی نشان داد و تماشاگران را حسابی خنداند و سر ذوق آورد و در نهایت به عنوان یکی از فیلم‌های منتخب مردمی، مورد قدردانی قرار گرفت. شروع خوب فیلم، نوید موفقیت مالی آن را در ادامه اکران می‌دهد و می‌توان از حالا حدس زد با یکی از فیلم‌های پرفروش سال 96 روبه‌روییم.

جمشیدی و درخشانی در خوب بد جلف ، دو بازیگر فیلم و سریال‌های تجاری هستند که قرار است نقش‌های اصلی یک فیلم هنری با مایه‌های پلیسی را بازی کنند، اما کارگردان از حضور آنها دل خوشی ندارد.

یک فیلم مهیج

پژمان بازغی در فیلم تازه اکران شده افسونگر نقش یک وکیل موفق را بازی می‌کند که از مسیر درست در زندگی شخصی و حرفه‌ای اش خارج می‌شود و همه اعتبارش در آستانه نابودی قرار می‌گیرد. بجز بازغی، بازیگران دیگری چون لیلا اوتادی، شقایق فراهانی، تیرداد کیایی، سیاوش تهمورث، سعید داخ، امیر نوری، نعیمه نظام‌دوست و نگار فروزنده در این فیلم مهیج بازی می‌کنند. تهیه‌کنندگی افسونگر را سیدمسعود اطیابی به عهده دارد. او به عنوان کارگردان با فیلم ماه‌گرفتگی در جشنواره اخیر فیلم فجر حضور داشت.

بازی نفسگیرپژمان بازغی

حسین تبریزی، نویسنده و کارگردان افسونگر درباره اکران این فیلم به جام‌جم گفت: طبیعی است که از زمان اکران این فیلم رضایت کاملی ندارم، اما باتوجه به این‌که هنوز بسیاری از فیلم‌ها پشت خط اکران هستند و فرصتی برای نمایش پیدا نکرده‌اند، همین نوبت اکران هم بد نیست. هرچند فیلم خوب و مفرح آقای قاسمخانی، خوب بد جلف، کورس اکران را از ما گرفت و شاید اگر فیلم دیگری همراه فیلم ما اکران می‌شد، وضعیت بهتری داشتیم و فیلم ما انتخاب اول مردم برای تماشا بود.

این فیلمساز افزود: باتوجه به سابقه فعالیت و مخاطب‌شناسی‌ای که از تلویزیون آموختم، فیلم افسونگر در هر مقطعی می‌توانست نمایش داده شود و تماشاگران خودش را داشته باشد. خودم ترکیب بازیگران فیلم را خیلی دوست دارم و همه بازیگران بویژه خانم شقایق فراهانی، بازی‌های خوبی را ارائه کرده‌اند و انرژی خوبی برای کار گذاشتند. تلاشی که پژمان بازغی در این فیلم انجام داده، قابل اشاره است و او یکی از متفاوت ترین نقش‌های کارنامه اش را بازی می‌کند. بازی بازغی در این فیلم نفسگیر است. آمادگی خوب جسمانی او باعث شد بخوبی از پسِ صحنه‌های مهیج فیلم برآید.

نارضایتی از شرایط اکران

جشن تولد هم از آن فیلم‌هایی است که بیش از یک سال از ساخت آن می‌گذرد و تازه موفق به اکران شده؛ آن هم در شرایطی نامناسب و درحالی که فقط پنج سالن سینما را دراختیار دارد. مورد تاسف بارتر این که سئانس‌های فیلم در همین سالن‌ها هم در ساعت مناسبی نیست و بیشتر به نوبت‌های ظهر محدود می‌شود. تاسف در این زمینه وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم، موضوع این فیلم مدافعان حرم است.

عباس لاجوردی، کارگردان جشن تولد با گلایه از وضعیت اکران این فیلم به جام‌جم گفت: نمی‌خواهند این فیلم‌ها دیده شود. همین وضع نمایش هم صرفا دهان پرکن است تا بگویند این فیلم را اکران کرده‌اند. برای مسئولان سینمایی مهم نیست مردم این فیلم را بینند یا نبینند. آنها به جای این که با حمایت از این فیلم‌ها و این موضوعات جریان‌سازی کنند، خودشان در جریان‌هایی که برایشان می‌سازند، شنا می‌کنند. آنها فراموش کرده اند چرا به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب شده‌اند.

او افزود: من اگر همین فیلم را به آمریکا می‌بردم هم شاید با همین مدت زمان در سینماهای آنجا پخش می‌شد. آیا کشوری که با موضوع مدافعان حرم شهید می‌دهد، نباید فیلمی با این موضوع را در زمانی مناسب اکران کند و حمایتی ویژه از آن داشته باشد. فیلم ما نه در مرحله ساخت حمایت شد و نه حالا در مرحله پخش و در اکران؛ با این وضع اصلا به دیگران هم توصیه می‌کنم فیلمی در این خصوص نسازید.

لاجوردی در پاسخ به این پرسش که پخش کننده فیلم یکی از موسسات حوزه هنری است، پس چرا جشن تولد در اکران با چنین وضعی مواجه شده نیز گفت: آقایان مومنی شریف و حمزه زاده در حوزه هنری، نهایت همکاری را با ما داشتند و بر پخش خوب فیلم تاکید کردند؛ اما نمی‌دانم چرا در آن سطوح پایین‌تر، این تاکیدات پیگیری نمی‌شود. همیشه ولنگاری فرهنگی در پایین دست اتفاق می‌افتد و درنهایت هم آن مسئول بنده خدا زیرسوال می‌رود. برخورد با فیلم جشن تولد، مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است.

کارگردان جشن تولد ادامه داد: برای برخی فیلم‌ها بلیت نیم‌بها می‌خرند و به این شکل از آن در اکران حمایت می‌کنند، اما برای فیلم ما چنین اتفاقی نیفتاده است؛ درحالی‌که به نظرم نهادها و ارگان‌هایی می‌توانند دست‌کم بلیت‌های این فیلم را تهیه کنند و در اختیار خانواده‌های عزیز مدافعان حرم قرار دهند، که عمدتا از قشرهای مستضعف هستند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها