دیپلماسی فعال وزیر خارجه در اجلاس امنیتی مونیخ با بیش از 20 دیدار

قاسمی: ظریف با وزیر خارجه آمریکا دیدار نمی‌کند

پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی از جمعه آغاز می شود که سران کشورهای شرکت کننده به ویژه اروپایی ها با تردید و ابهامات فراوانی پای در آن می گذارند. فضای غبارآلودی که دولت جدید آمریکا به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی بوجود آورده است موجب شده اختلاف نظرهای زیادی در زمینه موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و آینده اقتصادی جهان بوجود بیاید.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۱۱
فضای تردید در کنفرانس امنیتی مونیخ

سابقه پنج دهه برگزاری امنیتی ترین کنفرانس جهان بیاد ندارد که شرکت کنندگان با چنین اوضاع آشفته ای مواجه شده باشند. دونالد ترامپ که از زمان فعالیت های انتخاباتی اش اعلام کرده بود پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) منسوخ و ناکارامد است ، دو روز مانده به برگزاری اجلاس مونیخ جیمز ماتیس وزیر دفاع وی در جمع وزرای دفاع ناتو در بروکسل اعلام کرد اگر کشورهای عضو این سازمان می خواهند شاهد تغییر رویکرد آمریکا در قبال ناتو نباشند باید به وظایف و مسئولیت های خود عمل کنند. وزیر دفاع آمریکا معتقد است کشورهایی مانند فرانسه ، ترکیه ، لهستان و چند کشور دیگر بجای افزایش هزینه های نظامی و سهم خود در ناتو به میزان دو درصد تولید ناخالص داخلی حدود یک ممیز هشت دهم درصد هزینه کرده اند و حتی سهم برخی از اعضا کمتر از این رقم بوده است .

با این حال اورسولا فون درلاین وزیر دفاع آلمان موضع آمریکا را رد کرده و خواستار آن شده است که مقامات کاخ سفید به وظایف و تعهدات خود در قبال این سازمان پایبند باشند.

اختلافات دو سوی آتلانتیک که بعد از فرمان رییس جمهور آمریکا برای لغو مذاکرات برای معاهده تجارت آزاد میان اروپا و آمریکا کلید خورد همچنان پابرجاست . فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با انتقاد از سیاست های آمریکا گفت : سیاست دو قطبی مسئولان این کشور می تواند به عاملی بی ثبات کننده برای دیگر کشورهای دنیا تبدیل شود.

مسئولان عالی رتبه سیاسی و امنیتی کشورهای جهان سه روز پرکار در مونیخ خواهند داشت .

هرچند نشست هایی که برگزار می شوند رسمی و ضمانت اجرایی نخواهد داشت اما رایزنی هایی که درآنجا انجام می شود تاثیر زیادی در تصمیم گیری و تصمیم سازی کشورها و سیاستمداران خواهد داشت.

در نشست پنجاه و سوم مونیخ موضوع هسته ای ایران دیگر به طور مستقبم در دستور کار نشست ها نخواهد بود . اگرچه رویکرد دولت آمریکا و صهیونیست ها در قبال ان می تواند محور برخی رایزنی ها باشد . با این حال حضور ایران در نشست مونیخ این بار می تواند به لحاظ تاثیر گذاری در حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم مورد توجه شرکت کنندگان و رسانه ها قرار بگیرد.

حضور آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای سومین سال متوالی در مونیخ این بار با موضوع بحران در غرب اسیا و بیان دیدگاههای اصولی جمهوری اسلامی ایران می تواند از لحظات برجسته و تاثیر گذار گفتگوها در هتل تاریخی بایرشه هوف باشد.

احمد صمدی

مدیر دفتر و خبرنگار صدا و سیما در آلمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها