گزارش مشروح نخستین نشست خبری وزیر ارشاد

از کنسرت شجریان تا پرداخت دیه شهدای منا

رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز سه شنبه 26 بهمن ماه برای نخستین بار در یک نشست خبری حاضر شده بود، در مورد سیاست وزارت ارشاد در قبال اعزام زائران به حج گفت: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت، کرامت و امنیت است، از این منظر در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی ما در راستای عزت، کرامت و امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای منا بپذیرد و پرداخت کند، امسال حجاج را اعزام می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۰۱۹۷۵
از کنسرت شجریان تا پرداخت دیه شهدای منا

به گزارش جام جم آنلاین،‌ سید رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود که در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، به سؤالات متعدد و گوناگون خبرنگاران در ارتباط با مسائل مختلف فرهنگی و هنری پاسخ گفت.

وزیر ارشاد سخنان خود را در این نشست این گونه آغاز کرد که با توجه به حضور 100 روزه اش در وزارتخانه باید گزارشی در ارتباط با سیاست‌ها و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ملت ارائه می کردم که این مسئله انگیزه من از دعوت خبرنگاران و اهالی رسانه به این نشست بوده است.

صالحی‌امیری جهت‌گیری و مسیر اصلی وزارت ارشاد را مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت معرفی کرد و مدعی شد که این گفتمان در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری قرار دارد که دارای چهار عنصر اصلی است؛ بهت تعبیر او عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع فرهنگی و دیانت فرهنگی این چهار عنصر را تشکیل می دهند.

وزیر ارشاد در ادامه دقایقی تقریبا طولانی را به توضیح هرکدام از این عناصر پرداخت و سپس نوبت به پرسش های اهالی رسانه رسید.

برگزاری کنسرت شجریان

به گزارش مهر، صالحی امیری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا شرایط برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان را فراهم می کنید؟ گفت : همه ما آرزوی سلامتی برای ایشان می کنیم و ان شا الله با دعای خیر مردم در ایام فاطمیه با لطف خداوند ایشان شفای عاجل یابند. فکر می کنم الان اولویت همه مردم شفای ایشان است.

او همچنین درباره جشنواره های فجر امسال گفت: جشنواره های فجر امسال در تراز انقلاب بودند ولی منکر کاستی ها نیستیم. انکار کاستی ها جهل است.

ماجرای خروج آثار هنری از کشور

صالحی امیری در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل لغو سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج گفت:همکاری با موزه های بزرگ جهان و برگزاری نمایشگاه های خارجی در دستور کار ما است و تفاهمنامه هایی هم همچون گذشته امضا و اجرایی می شود. در مورد ارسال آثار گنجینه به برلین یک ابهام حقوقی وجود داشت که من آن را با حقوقدانان بررسی کرده ودرنهایت تصمیم گرفتم تا رفع ابهام های حقوقی این سفر لغو شود.

او ادامه داد: این مساله را به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع دادیم که رییس این کمیسیون بنده هستم و پس از بررسی و تصویب در این کمیسیون و تصویب در دولت آنگاه درباره این سفر تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی می شود.در این مسیر هیچ‌نوع فشار وتوصیه ای نبوده و اساسا سیاست دولت عمل قانونی است ولاغیر.

در ادامه باز هم سوالی درباره سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مطرح شد که صالحی امیری در پاسخ گفت: تمام جزییات این پرونده شفاف است و با ایجاد ابهام مساله را غامض نکنید.تا امروز هیچ اثری از کشور خارج نشده است. وزیر خارجه وقت آلمان در نامه ای به آقای ظریف سلامت این سفر و آثار را تضمین کرد ولی باز هم ما تصمیم گرفتیم در دولت مساله بار دیگر بررسی شود و پرونده در دست بررسی کمیسیون فرهنگی دولت است و تصویب دولت مبنای عمل ما خواهد بود، تا الان دولت هیچ تصمیمی نگرفته و تصمیم دولت برای ما لازم الاجرا است ولی ارسال آثار بخشی از دیپلماسی فرهنگی دولت محسوب می شود.

اقدامات عملی برای رفع دغدغه های فرهنگی رهبری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه این وزارتخانه برای رفع دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: ظلم به بزرگان نظام این است که به جای پرداختن و یافتن پاسخ برای تحقق فرمایشاتشان، از طریق بنر، همایش و سمینار به این مسائل پرداخته شود؛ ما باید نسبت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اقدامات عملی انجام دهیم و انجام هم خواهیم داد.

او ادامه داد: ما از ابتدا شعار «نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی» بلکه «اعتدال فرهنگی» را عنوان کردیم و معتقدیم به همان میزان که ولنگاری برای حوزه فرهنگ زیان‌آور است، جزم‌اندیشی هم زیان‌آور است. گروهی مسئولیت پیگیری دغدغه‌های مقام معظم رهبری را دارند که مسئولیتشان، شناسایی دغدغه‌ها، تبیین ابعاد دغدغه‌ها، چگونگی طراحی سیاست‌ها برای رفع دغدغه‌ها و نهایتاً تحقق این سیاست‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های ایشان در خصوص جشنواره امسال بود که خوشبختانه جشنواره فیلم فجر امسال در تراز فجر و انقلاب اسلامی بود؛ هر چند هیچ‌کس نمی‌تواند منکر کاستی‌های آن باشد.

مخالفت با سخت گیری در ممیزی کتاب

صالحی‌امیری در پاسخ به سؤالاتی در مورد اظهارات چند روز گذشته خود پیرامون پایان دوران سخت‌گیری در ممیزی کتاب گفت: الان هم اعلام می‌کنم که ما هر گونه سخت‌گیری نه تنها در حوزه کتاب بلکه در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر مخالفیم؛ فرهنگ و هنر نقطه نرم است و با روح انسان‌ها سر و کار دارد، این حوزه از جنبه گفتگو، تعامل و مذاکره است و لذا از این حیث با هر گونه سخت‌گیری در همه حوزه‌ها مخالفم، اما این مسئله به معنای عدم نظارت نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در کمترین وضعیت ورود اصحاب قلم به این حوزه‌ها (خطوط زرد و قرمز نظام) هستیم؛ اسلام، انقلاب، امام، رهبری، ایران و وحدت ملی، خطوط قرمز ما هستند. ما امسال تاکنون بیش از ۶۷ هزار مجوز برای کتاب‌ها صادر کرده‌ایم که بیش از ۴۵ هزار عنوان آن چاپ اول بوده است؛ از این تعداد تنها ۵۶ عنوان کتاب اعمال نظارت شدند که دلیل این اعمال نظارت هم این بود که در این آثار تفرقه‌افکنی میان اقوام و همچنین فِرَق اسلامی و عرضه محتوای خشونت‌آمیز صورت گرفته بود.

صالحی‌امیری بار دیگر تأکید کرد: میزان کتاب‌هایی که این‌گونه نگاشته می‌شوند، آنقدر ناچیز است که اصلاً به حساب نمی‌آید.

او در رابطه با سیاست وزارت ارشاد در خصوص رسانه‌ها و اینکه آیا آنها را خودی می‌داند یا غیرخودی، گفت: رسانه‌ها آیینه‌ای برای بازتاب واقعیت متن جامعه به افکار عمومی و مسئولان هستند و مهمترین رسالت آنها در ایران شفاف‌سازی، آگاه‌سازی و ارتقای سطح دانش عمومی است و در فضای فقدان احزاب و نهادهای مدنی، عملاً رسانه‌ها مسئولیت‌های متعددی را بر دوش می‌کشند.

شفاف سازی یارانه ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه سال گذشته سیاست وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی آن، شفاف‌سازی بودجه‌ها و یارانه‌ها، تقویت رسانه‌های محلی و بومی و تقویت رسانه‌های تخصصی و حرفه‌ای بوده است. در حوزه یارانه‌ها، وزارت ارشاد با حذف یارانه‌های رسانه‌های دولتی عملاً یک پیام روشن را به همه منتقل کرد که همانا تقویت رسانه‌های غیردولتی در این دوره است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ۷۶ میلیارد تومان یارانه به جامعه بزرگ مطبوعات غیردولتی در حوزه‌هایی مانند بیمه، طرح اشتراک و یارانه مستقیم پرداخت شده است، گفت: رئیس‌جمهور محترم به اینجانب دستور داده است تا پایان امسال صد درصد تعهدات معاونت مطبوعاتی به رسانه‌ها تضمین و پرداخت شود و این تعهدات حتماً انجام خواهد شد.

عضو هیأت نظارت بر مطبوعات گفت: امروز هیأت نظارت بر مطبوعات با کمترین چالش در ارتباط با رسانه‌ها روبرو است چرا که این جامعه فرهیخته، خود حریم‌دار حوزه خبر است و به عقیده من جامعه مطبوعاتی ما از مراحل اولیه تکامل عبور کرده و امروز در حال یک جهش است. در یک سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ مجوز برای رسانه‌ها صادر شده است.

حذف سخنگو

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حذف سخنگو از دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: حذف سخنگو به معنای حذف پاسخگویی نیست و همه معاونین و رؤسای سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنگوی حوزه خودشان هستند و باید پاسخگو باشند. دلیل این تصمیم هم این است که وزارت ارشاد با ۲۲ تخصص متفاوت مواجه است و واقعیتش این است که ما هنوز کسی را که ۲۲ تخصص داشته باشد و در خصوص آنها پاسخگویی کند، پیدا نکرده‌ایم. اگر شما پیدا کردید به ما هم معرفی کنید!

او تأکید کرد: وزارت ارشاد توسط یک تیم اداره می‌شود و معنی ندارد که یک نفر پاسخگوی عملکرد همه تیم باشد، ضمن اینکه شورای اطلاع‌رسانی وزارتخانه هم به ریاست معاونت مطبوعاتی تشکیل شده و در جاهایی که لازم باشد، پاسخگویی خواهد داشت.

صالحی‌امیری در مورد رئیس آتی کتابخانه ملی هم گفت: روز یکشنبه به رئیس‌جمهور دیداری داشتم و از ایشان خواهش کردم که در این خصوص تعیین تکلیف کنند و ایشان هم اعلام کردند که ظرف چند روز آینده این کار را انجام خواهند داد و رئیس جدید کتابخانه ملی را معرفی و منصوب خواهند کرد.

شرایط اعزام مجدد حجاج به عربستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره مساله حج هم گفت: سیاست رسمی نظام، برگزاری حج با حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران است و از این منظر در مذاکراتی که با دولت عربستان صورت گرفته، شرایط حداقلی ما که شامل تأمین عزت و کرامت حجاج، امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای منا است، به آنها ابلاغ شده است که اگر دولت عربستان این شرایط را بپذیرد، قطعاً ما حجاج را به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد. همانطور که گفتم این مسئله‌ها به سیاست‌ها و عملکرد دولت سعودی بستگی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ث
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۰
۰
مثلا شجریان بیاد كنسرت اجرا كنه چی بخونه ..... مرغ سحر بخونه.... باآوازهای تكراری.... خسته نشدید خود شجریان خسته نشد اینقدر این كارای تكراری رو خوند . چرا چند نفر اینقدر سنگ این آقا رو به سینه می زنند و اینقدر این آقا رو بزرگ می كنند .
ق
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
۰
۰
از جام جم انلاین خواهش می كنم دیگه در مورد شجریان صحبت نكنید ومطلبی ننویسید

نیازمندی ها