اختصاصی جام جم آنلاین / حسن انوشه از آخرین وضعیت دانشنامه ادب فارسی گفت

نادیده گرفتن 23 سال تلاش فرهنگی / روی زمین ماندن قلم 30 استاد بزرگ غیر ایرانی

دکترحسن انوشه، سرپرست دانشنامه ادب فارسی است، دانشنامه ای که برای تدوین آن 23 سال، او و همراهانش از جمله 30 چهره فرهنگی غیرایرانی زحمت کشیدند، اما حالا حاصل این تلاش با بی مهری و مشکلی جدی رو به رو شده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۹۱
نادیده گرفتن 23 سال تلاش فرهنگی / روی زمین ماندن قلم 30 استاد بزرگ غیر ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین، حسن انوشه سال هاست عمرش را در راه اعتلای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی وقف کرده است، او و همسرش بانو اختر رسولی از سال 1372 کمر همت به تدوین دانشنامه ای می بندند که حالا پس از گذر این سال ها 9 جلد آن منتشر شده اما روند تکمیل و انتشار 5 جلد پایانی با مشکلات جدی مواجه است.

این استاد شناخته شده زبان و ادب فارسی در گفت و گو با جام جم آنلاین و در پاسخ به این که چرا روند انتشار دانشنامه متوقف شده است، توضیح داد: الحمدالله مشکلات فراوان است، لنگ لنگان راه را ادامه می دهیم، مشکلات اصلی به مسائل و تنگناهای اقتصادی برمی گردد اما این خبر خوش را هم داریم که بر اساس برخی صحبت ها سال آینده گشایشی حاصل خواهد شد.

انوشه ادامه داد: در حال حاضر 9 جلد این دانشنامه منتشر شده است، 4 جلد از بخش ایران باقی مانده است و یک جلد هم درباره فارسی پژوهان و مراکز فارسی پژوهی در جهان که امیدوارم با صحبت هایی که با دکتر کوثری مدیر انتشارات علمی ـ فرهنگی داشته ایم سال آینده روند کار شتاب مناسبی بگیرد.

انوشه تاکید کرد: من حسرت عمر 23 ساله خودم را که در این راه گذاشته ام نمی خورم، چون برای من همراه با تعمیق و غور در فرهنگ بود اما واقعا یک گروه بزرگ از پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی برای این دانشنامه وقت گذاشته اند.

این استاد ادبیات گفت: 30 غیر ایرانی از ملیت های افغانستانی، گرجستانی، عراقی، سوری، ترکیه ای، هندی، بنگلادشی و ... برای این دانشنامه قلم زده اند و دریغ است که ناتمام بماند و کامل نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها