درگفت و گوی جام جم آنلاین با رییس انجمن صنفی کاریابی های بین المللی مطرح شد:

صفر تا صد اعزام نیروی کار به خارج/ اعزام 3500 نیروی تخصصی کار به ایرلند

در حالیکه وعده مسئولین وزارت کار اعزام 10 هزار نیروی کار در سال 95 به خارج از کشوربود اما در عمل که به پایان سال نزدیک می شویم رقمی در حدود هزار نیروی کار اعزام شده است که رقم محقق شده یعنی یک دهم آنچیزی است که پیش بینی شده یود .
کد خبر: ۱۰۰۱۵۵۵
صفر تا صد اعزام نیروی کار به خارج/ اعزام 3500 نیروی تخصصی کار به ایرلند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ،‌اعزام نیروی کار به خارج از کشور که می تواند بخشی از نیروی بیکار کشور را صاحب کار کند و علاوه بر ارز آوری به تبادل فن آوری نیز بیانجامد، متاسفانه به دلیل ضعف درتعامل با کشورهایی که نیرو پذیر هستند چنین ظرفیتی خالی مانده است .

محمد اکبرنیا مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار سال گذشته دردوره پسابرجام پیش بینی کرده بود تا پایان دولت یازدهم ۱۰ هزار نیروی کار با شرایط جدید به خارج اعزام شوند، اما وی روز گذشته اعلام کرد ؛ روزنه و افق جدیدی که بتواند در سطح گسترده این هدف را محقق کند گشوده نشده و فقط ۱۰۰۰ نیروی کار ایرانی در سال ۹۵ به کشورهای ترکیه، آلمان و استرالیا اعزام شده است.

به گفته کارشناسان مهمترین دلیل موفق نبودن برنامه های اعزام نیروی کاربه خارج از کشور به نبود سیاستگذاری درست وخلاء نهادی تخصصی در این زمینه باز می گردد که نتوانسته تعاملی خوب بین دستگاههای متولی ازجمله وزارت کار و وزارت امور خارجه برقرار کند.

برخی ازفعالان تشکل کاریابی های بین المللی بهترین سالهای اعزام نیروی کار به خارج از کشور را سالهای 76 تا 84 می دانند ، زمانیکه هنوز اداره کل تخصصی توسعه اشتغال خارج از کشور منحل نشده بود . حسن کرباسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران در این باره به خبرنگار جام جم آنلاین گفت:زمانی که اداره کل توسعه اشتغال خارج از کشور منحل نشده بود کارشناسان مجربی درآن حضور داشتند و تعامل خوبی بین وزارت خارجه و وزارت کار برقرار بود ،اما متاسفانه با انحلال آن در دولت نهم ، اعزام نیروی کار که سالانه عددی بین 5 تا 10 هزار نفر را در بر می گرفت به شدت کاهش یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش اعزام نیروی کار می تواند به دلیل شرایط تحریمی باشد گفت :شاید شرایط تحریمی تا حدی تاثیر گذار بوده باشد، اما کشورهایی که از صنعت اعزام نیروی کار سود می برند بخش خصوصی را تقویت می کنند تا نیروهای بیشتری اعزام شود، متاسفانه با منحل شدن اداره کل توسعه اشتغال خارج از کشور در وزارت کار چنین نگاهی محلی از اعراب نیافت و متاسفانه وزیر کار در چندین سفری که به کشورهای نیرو پذیر داشتند نتوانستند از این فرصت بهره ببرند و اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار وی قرار نگرفت .

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران ، کشورهای کره جنوبی ، استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش را نیرو پذیر دانست و گفت : البته کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نیرو پذیرند اما به دلیل شرایط سیاسی حاکم ، در شرایط فعلی اعزام نیروی کار به این کشورها در دستور کار نیست.

وی افزود : نیروی انسانی ایران نیروی بسیارتوانمندی است و در زمینه خدمات فنی و مهندسی و آی تی می توان افراد را به کشورهای نیرو پذیر اعزام کرد و تنها بزرگترین مشکل نیروهای اعزامی عدم تسلط به زبان انگلیسی است که باید این نیروها آموزشهای لازم را ببینند.

کرباسی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کار با انجمن ها و تشکل های اعزام نیروی کار بین المللی برای سیاستگذاری های لازم در تعامل است یا خیر گفت: بیشتر مذاکراتی که با تشکلها می شود فقط برای این است که به مقامات بالا دست خود گزارش دهند که ما از نظرات بخش خصوصی و تشکلها نیز استفاده کردیم اما هیچ یک از این نظرات عملیاتی نمی شود .

ندانستن زبان انگلیسی ضعف نیروی اعزامی

وی با اشاره به ضرورت گام برداشتن دولت براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اشتغال و تقویت اعزام نیروی کار با کشورهای نیرو پذیرگفت : اعزام نیروی کار می تواند علاوه براشتغال باعث درآمدزایی ارزی و همچنین تبادل فناوری به کشور شود، اما متاسفانه در برنامه ششم توسعه کشور هیچ گونه سیاستی در این حوزه دیده نمی شود. به همین منظور ما با مجلس در حال رایزنی هستیم و چند نماینده هم این موضوع را به عنوان پیش نویس دنبال می کنند.

کرباسی اظهارداشت : اعتقاد داریم اگر دولت دست از تصدی گری بردارد و جنبه حمایتی از بخش خصوصی داشته باشد کارها بهتر پیش خواهد رفت .

وی در پاسخ به این پرسش که اعزام نیروی کار به ایرلند به کجا رسید، گفت :ما به عنوان تشکل بخش خصوصی توافقنامه ای را با کشور ایرلند نهایی کردیم که در قالب این توافقنامه قرار است 3 هزار و 500 نفر نیرو اعزام شود که این اقدام آغاز شده و کسانی که در رشته های آشپزی و هتل داری واجد شرایط هستند به این کشور اعزام می شوند . البته حداکثر سن برای افراد اعزامی 40 سال در نظر گرفته شده است که باید مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 4.5 و مدرک فنی و حرفه ای یا سابقه کار مرتبط را نیز داشته باشند .

سفارتخانه ها باید فعال شوند

کرباسی ادامه داد :برای اعزام نیروی کار با سایرکشور ها ازجمله آلمان در حال رایزنی هستیم و بیشتر به دنبال این هستیم با اتاقهای بازرگانی کشورهای نیرو پذیر تعامل داشته باشیم ، البته در این راه حمایت دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کشورمان بسیار مهم است که متاسفانه در این زمینه قوی عمل نمی شود و ضروری است سفارتخانه ها و بخش اقتصادی وزارت امور خارجه در این زمینه فعال شوند .

وی نهایی شدن توافق با ایرلند برای اعزام نیروی کار را ناشی از پیگیریهای سفیرکشورمان در ایرلند دانست گفت :سفرا نقش بسیار مهمی دارند و اگر روی موضوعات اقتصادی حساس باشند می توانند تعامل خوبی را با کشورهای محل ماموریتشان ایجاد کنند .

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران تاکید کرد :همچنین اگروزارت کار به دنبال این است که در این صنعت رشد کنیم حتما باید به دنبال راه اندازی دوباره همان مرکز تخصصی که سالهای قبل وجود داشت، باشند و اگر زمینه های لازم فراهم شود ، امکان اعزام 10 هزار نیرو در سال را داریم .

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بیكار متخصص
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۰
۰
گفته شده حرف گنده نشونه عمل نكردنه

نیازمندی ها