نماینده مردم اهواز با اشاره به قطعی گسترده برق در استان خوزستان گفت: سیاست‌های غلط انتقال آب توسط وزارت نیرو باعث تغییر اکوسیستم و افزایش گرد و خاک در استان شده که به تبع وخامت آلودگی هوا ، ریزگردها با نفوذ به سامانه‌ برق رسانی استان ، موجب جرقه، احتراق و قطعی برق می‌شود. پیرو این معضلات، نمایندگان استیضاح وزرای نیرو و کشور را در دستور کار خود دارند.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۳۵
انتقال آب مخرب‌ترین عامل اکوسیستم خوزستان است/ استیضاح چیت چیان و رحمانی فضلی در دستور کار نمایندگان

«علی ساری»، نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین به بررسی ابعاد بحران آلودگی هوا و به تبع آن قطعی گسترده انشعاب برق شهروندان خوزستانی پرداخت و افزود: پروژه انتقال آب از استان در دولت دهم کلید خورد اما با وسعت محدودتری همچنان در دولت فعلی ادامه دارد.

وی با اشاره به شاخص بارندگی در ابتدای دهه هشتاد خاطر نشان کرد: قبل از سال 83 از سال آبی مطلوبی برخوردار بودیم که با ادغام کم آبی دهه اخیر با سیاست انتقال آب، بطور کلی شاهد تغییر اکوسیستم منطقه و افزایش پدیده ریز گردها به عنوان قالب هوای استان هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه مجلس چه رویکردی نسبت به حل این بحران دامنه‌دار اتخاذ خواهد کرد، گفت: مجلس از طریق طرح تحقیق و تفحص انتقال آب استان – استیضاح رحمانی فضلی وزیر کشور، پیگیر حل بحران زیست محیطی خوزستان است از طرفی ما از دولت بجد می‌خواهیم در جهت از میان برداشتن معضل ریزگردها بطور ریشه‌ای گام بردارد.

وی با بیان اینکه مجموعه همکاران وزارت نیرو با حضور در کمیسیون کشاورزی از تداوم سیاست دستوری دولت مبنی بر انتقال آب استان خبر دادند؛ تصریح کرد: با محاسبات کارشناسان ما از شرایط منطقه به این نتیجه رسیدیم، پروژه مذکور بدون پایه و اساس و با یک تئوری سطحی عملیاتی شده است.

ساری خاطر نشان کرد: با تصویب طرح تحقیق و تفحص پیرامون انتقال آب استان، بحث استیضاح چیت چیان وزیر نیرو همزمان به امضای نمایندگان رسید و به هیأت رییسه تقدیم شد.

نماینده مردم اهواز در استان خوزستان در پاسخ به این سوال که نهایتا چه زمانی را باید برای پایان معضلات شهروندان جنوب کشور متصور بود، اظهار داشت: مادامی که ما به موضوعات مختلف از قبیل تأمین آب فلات مرکزی از منابع آبی استان بصورت تک بعدی نگاه می‌کینم؛ طبیعتا در برداشت آب از شاخه کارون و دز، متغییرهایی همچون تعدد سدها ، خشکی تالاب‌ها و... نادیده گرفته می‌شود که پیرو آن با وزش یک باد کل منطقه مملو از ریزگرد و آلاینده ها می‌شود.

ساری گسترش پوشش گیاهی برای مقابله با آلودگی هوا را رویکردی درمانی خواند و افزود: افزایش فضای سبز مانع خشکی تالاب‌ها نمی‌شود لذا تأکید دارم مخربترین عامل در وارونگی اکوسیستم استان؛ انتقال آب منطقه به فلات مرکزی است.

وی ادامه داد: بالاخره ما باید تکلیف خود را با دولت مشخص کنیم. وقتی وزیر دولت هیچ اراده‌ای برای رفع مشکل مردم استان ندارد، ما مجوریم روال قانونی مجلس را طی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
ای كاش مسئولینی كه چنین تصمیم های نابخردانه ای میگیرند توبیخ میشدنند
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
نوش دارو پس از مرگ سهراب امیدواریم این مسئولین انحراف آب خوزستان دیگه قانع شده باشند

نیازمندی ها