به دنبال وضع تحریم‌های جدید آمریکا و بی میلی ایران نسبت به استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود، نامشخص بودن وضعیت ارز مورد استفاده در مبادلات تجاری ایران و هند بر صادرات برنج باسماتی هند به ایران تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۰۷
صادرات برنج هندی به ایران متوقف شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا ماه گذشته میلادی 13 شخص ایران و 12 نهاد را هدف تحریم های جدید قرار داد. به گفته منابع تجاری، دولت ایران تمایلی به استفاده از دلار در مبادلات تجاری دوجانبه با کشورهای دوست از جمله هند ندارد. از آنجایی که هند قبلا بدهی های نفتی خود به ایران را به دلار تسویه کرده، ایران دارای ذخایر ارزی به روپیه نیست و این موجب شده تا این عدم قطعیت بر صادرات برنج باسماتی هند به ایران سایه بیافکند.

منابع تجاری معتقدند، ایران به دنبال جایگزینی دلار با یورو است، اما هنوز هیچ چیز نهایی نشده و احتمالا تا زمان قطعی شدن این تصمیم، صادرات برنج باسماتی هند به ایران از سر گرفته نخواهد شد. اما واردات به موجب قراردادهای قبلی همچنان ادامه خواهد داشت.

گورنام آرورا، مدیر عامل مشترک شرکت صنایع غذایی کوه نور از صادر کنندگان برنج هندی در این باره گفت: «هند در گذشته تفاهم دوجانبه ای با ایران برای پرداخت پول نفت به روپیه داشت. در واقع هند همه بدهی های نفتی خود را به دلار تسویه کرده است. از این رو، ذخایر روپیه ایران به اتمام رسیده است. جالب اینکه ایران در پاسخ به تحریم های آمریکا تمایلی به استفاده از دلار برای تجارت دوجانبه ندارد. دولت ایران همچنین تصمیم نهایی در خصوص استفاده از ارز جایگزین دلار را اتخاذ نکرده است. از این رو، سرنوشت صادرات برنج باسماتی هند به ایران مشخص نیست. تا زمان قطعی شدن این تصمیم بعید است صادرات برنج به ایران از سر گرفته شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
۰
۰
منظور واردات هست.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها