خبرنگار افتخاری

کتابخانه یا قهوه خانه؟

وقتی نام کتابخانه را می شنویم، تصاویری از افراد را در ذهن می بینیم که در یک محیط آرام و مخصوص در حال کتاب خواندن و مطالعه هستند؛ و وقتی که نام قهوه خانه را می شنویم، تصاویری از افراد را در ذهن می بینیم که در یک محیط شلوغ و پُر سروصدا و پُر دود در حال خوردن و کشیدن قلیان هستند. شما جزء کدام دسته هستید؟ به کتابخانه می روید یا به قهوه خانه؟
کد خبر: ۹۹۷۵۴۲
کتابخانه یا قهوه خانه؟

کتابخانه محل مطالعه، آگاهی و دانش است و اینها برای انسان ضرر ندارند و اوقات انسان به نیکی می گذرد و برای انسان مفید است .

قهوه خانه محل تجمع گروه های دوستان است که دور یکدیگر می نشینند و گفتگو می کنند در حالی که قلیان می کشند.

هر چه تعداد کتابخانه ها و کتاب خوان های یک کشور زیاد باشد تأثیر مستقیم دارد در پیشرفت فرهنگ آن کشور و در نتیجه به دلیل پیشرفت فرهنگ یک کشور ، آن کشور در تمام زمینه ها نیز پیشرفت خواهد کرد . هر چه ملتی آگاهتر باشد ، موفق تر خواهد بود.

تعداد زیاد قهوه خانه ها به نسبت کتابخانه ها می تواند بیانگر این باشد که افراد یک جامعه بیشتر به قهوه خانه می روند برای خوردن و کشیدن قلیان و نه اینکه به کتابخانه بروند برای خواندن کتاب. اگر این گونه نبود هیچگاه تعداد قهوه خانه ها از تعداد کتابخانه ها بیشتر نمی شد.

آیا قهوه خانه ها برای افراد یک کشور مفید هستند؟ آیا افراد از قهوه خانه ها سود می برند یا زیان؟ آیا دود توتون و تنباکو برای انسان سود آور است و یا زیان آور؟ جوانان در قهوه خانه ها از لحاظ ذهنی و جسمی قوی می شوند یا ضعیف؟ طبق گفته پزشکان دود توتون و تنباکو به قدری زیان آور است که در هر لحظه کسی را به کام مرگ می کشاند و تعداد بیماری های ناشی از آن قابل شمارش نیست.

یک ملت با کتابخانه هایش که نماد علم، دانش و آگاهی است قدرتمند می شود و یا با قهوه خانه هایش؟ چرا که در دنیای کنونی دانش، قدرت است. افراد در کجا به آگاهی و دانش می رسند؟ در کتابخانه یا در قهوه خانه؟ می گویند کتاب یار مهربان است، ملتی که کتاب را فراموش می کند، بهترین دوست خود را از دست داده است.

کتاب ها به ما دانش و آگاهی ارائه می کنند در حالی که قهوه خانه ها برای ما بیماری های مختلف را به ارمغان خواهند آورد. آیا شما تعداد کتابخانه های کشور خود و یا شهر خود را می دانید؟ آیا نام نزدیکترین کتابخانه به محل زندگی خود را می دانید؟ آیا شما تا به حال در کتابخانه ای عضو بوده اید؟ میزان آگاهی و دانش شما رابطه مستقیم دارد با میزان ساعات مطالعه شما.

هر چه آگاهی و دانش شما بیشتر باشد در نتیجه در زندگی موفق تر و حتی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید. فن بیان و روابط عمومی شما افزایش می یابد.

افرادی که اهل کتاب خواندن نیستند، فن بیان و روابط عمومی خوبی ندارند و از واژه ها نمی توانند به درستی استفاده کنند و اگر در جمع افرادِ در سطح بالاتری از دانش و آگاهی حضور داشته باشند ، مجبور می شوند سکوت کنند، چرا که حرفی برای گفتن ندارند، چون که مطالعه ندارند. هر انسانی سخن می گوید ولی انسانهای با دانش و آگاهی سخن نیک می گویند.

مادران سخن گفتن را به ما می آموزند ولی کتاب ها سخنِ نیک گفتن را . افرادی که محل تجمع آنها قهوه خانه ها است شاید خوب سخن بگویند ولی سخن خوب نه. در صورتی که افرادی که محل تجمع آنها کتابخانه ها است به جزء اینکه خوب سخن می گویند، سخن خوب نیز می گویند و این دو با یکدیگر متفاوت است و این از هدایای کتاب به انسان است.

آدمی به یاد این گفته سقراط ، فیلسوف یونان باستان می افتد که می گفت: خوب حرف نزن، حرف خوب بزن. حال شما با این توضیحات ، عضو کتابخانه ها هستید یا عضو قهوه خانه ها؟ وقتی از من سئوال شود کتابخانه های شهر شما به چه تعداد است؟ خیلی سریع می توانم تعداد آنها را با ذکر نامشان بگویم و این به خاطر تعداد اندک آنهاست ولی وقتی از من سئوال شود قهوه خانه های شهر شما به چه تعداد است، پاسخ را نمی دانم ، و این به خاطر تعداد زیاد آنهاست.

در یک کشور در طول یک سال چه تعداد کتابخانه و قهوه خانه تأسیس می شود؟ در کشور و یا شهر شما در طول یک سال چند کتابخانه ایجاد می شود و همین طور چند قهوه خانه؟ در سرزمینی که تعداد ایجاد قهوه خانه های آن از تعداد ایجاد کتاب خانه های آن در طول یک سال بیشتر باشد، از افراد آن سرزمین نباید انتظار دانش و آگاهی داشت و چنین جامعه ای، جامعه ای ضعیف خواهد بود و قدرتی نخواهد داشت. چرا که پیشتر گفتیم، در دنیای کنونی دانش، قدرت است.

اکنون می توانیم این گونه بگوییم : دو مکان داریم، کتابخانه محل دانش و قدرت ، قهوه خانه محل بی دانشی و بیماری و ضعف. در نتیجه افراد دو انتخاب دارند : شما یا باید به کتابخانه بروید برای کسب دانش که باعث قدرت شما می شود و یا به قهوه خانه که در آن چیزی نمی آموزید و برای شما بیماری و ضعف را به ارمغان می آورد. شما کدام را انتخاب می کنید ؟ دانش و قدرت را ، یا جهل و ضعیف بودن را ؟ انتخاب با شماست.!

تعداد کتابخانه های کل ایران تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور تا پایان ماه آبان سال 1393 : 3170 باب کتابخانه بوده است و تعداد اعضای کتابخانه های ایران تا پایان آبان ماه سال 1393 : 2553139 تَن بوده است.

این آمار تا پایان ماه آبان 1393 می باشد ، و در تعداد کتابخانه ها و اعضای آنها به احتمال زیاد تغییراتی صورت گرفته است . برای آمارهای دیگری مربوط به همین موضوع به سایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور مراجعه کنید.

متأسفانه آماری از تعداد قهوه خانه های کشور و تعداد افرادی که از این مکان ها استفاده می کنند یافت نشد ولی بنا به گزارش های روزنامه ها و سایت های خبری مختلف، در سالهای اخیر تعداد قهوه خانه ها و افراد مراجعه کننده به آنها (مخصوصاً جوانان) رو به افزایش گذاشته است.

در پایان از مسئولین خواهشمندیم تعداد کتابخانه ها را در کل کشور افزایش دهند و با روشهای درست، تمامی مردم، مخصوصاً جوانان را به مطالعه و کتابخوانی تشویق کنند.

ضیاء طرقدار – فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی

خبرنگار افتخاری جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها