فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت: خودش به شخصه اعضای هئیت مخالفان سوری را برای مشارکت در مذاکرات ژنو در صورت شکست آنها در تشکیل چنین هیئتی تشکیل خواهد داد.
کد خبر: ۹۹۷۰۸۸
مذاکرات ژنو با محوریت سوریه به ۲ اسفند موکول شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، استفان دی میستورا در کنفرانسی خبری در نیویورک در حالی که گزارش خود را به شورای امنیت ارائه کرد گفت، به وظایف و اختیارات خود به موجب قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه تشکیل هیئت گسترده مخالفان در صورتیکه تا هشت فوریه هیئتی را تشکیل نداده باشند، عمل خواهد کرد.

وی از تاخیر در برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو بین طرفین بحران سوریه از هشت فوریه به ۲۰ فوریه (دوم اسفند) خبر داد و تصریح کرد: از شورای امنیت خواستم نشست صلح سوریه را تا ۲۰ فوریه به تاخیر بیندازد و هدفم از این کار اعطای فرصت به نظام سوریه و مخالفان شرکت کننده بود.

فرستاده سازمان ملل به سوریه دلایل تصمیم در زمینه تاخیر در برگزاری نشست را این گونه بیان کرد: اولا دوست دارم فرصتی به طرحی بدهیم که در نشست آستانه لحاظ شد تا به ثمر بنشیند. اگر آتش‌بس ثابت در حدی که تمایل داریم، باشد این به مذاکرات سوریه کمک خواهد کرد. ثانیا، می‌خواهیم به دولت سوریه فرصت دهیم تا در مذاکرات با قدرت حضور یابد و در عین حال می‌خواهیم به مخالفان فرصت دهیم تا در مذاکرات یکپارچه حاضر شوند.

دی میستورا همچنین به شورای امنیت ابلاغ کرد که دعوت‌ها برای حضور در نشست ژنو را هشت فوریه انجام خواهد داد.

هیئت‌های شرکت کننده در مذاکرات‌های قبلی در ژنو متعدد بود و خبری از انسجام نبود. هیئت عالی مذاکرات شکل گرفته از کنفرانس ریاض، هیئت مخالفان داخل تحت عنوان گروه حمیمیم و هیئت مخالفان مورد حمایت مسکو، در حالی که شخصیت‌های مخالف دیگری هم هستند که از حضور در آخرین دور مذاکرات امتناع کردند.

دی میستورا آتش‌ بس در سوریه را نوعی موفقیت خواند و گفت: درباره مذاکرات آستانه گزارشی را به شورای امنیت داده‌ام.

آتش‌بس در سوریه در پی تلاش‌های روسیه و ترکیه از نیمه شب ۳۰ دسامبر وارد مرحله اجرایی شد که نشست آستانه را در پی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها