رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفت : سرطان های معده ، مثانه و روده بزرگ به ترتیب رتبه های اول تا سوم شایع ترین سرطان های مردان ایرانی را به خود اختصاص داده اند و همچنین در این بانوان سرطان های پستان ، روده بزرگ و مری شایع ترین سرطان ها اعلام شده است
کد خبر: ۹۹۶۲۰۴
چند درصد از هزینه های بیماران سرطانی را بیمه می دهد؟ / رده بندی فراگیری سرطان در بین زنان و مردان ایرانی

علی قنبری مطلق به جام جم آنلاین بیان کرد: سرطان های معده ، مثانه و روده بزرگ به ترتیب رتبه های اول تا سوم شایع ترین سرطان های مردان ایرانی را به خود اختصاص داده اند و همچنین در این بانوان سرطان های پستان ، روده بزرگ و مری شایع ترین سرطان ها اعلام شده است .میزان بروز سرطان سالیانه البته اگر سرطان های پوستی را نیز در نظر بگیریم به بیش از 100هزار مورد جدید گزارش شده است .میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است اما بروز سرطان طی دو دهه آینده در سطح جهان و ایران افزایش خواهد داشت .

وی در ادامه افزود : بعد از بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان دومین عامل مرگ و میر ایرانی ها شناخته شده است این آمار بالا بطوری است که حدود 40 تا 50 درصد از سرطان ها بالقوه قابل پیشگیری و کنترل است البته اختلاف چندانی بین آمار ایران و کشور های دیگر وجود ندارد .

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که علت کاهش سن بروز سرطان در ایران چیست گفت : منظوراز این سوال اگر سن بروز سرطان در افراد کاهش یافته است ، خیر این گونه نیست بلکه جمعیت جوان کشور به نسبت سالمندان بسیار بیشتر است و این خود تعداد افراد جوانی که مبتلا به سرطان می شوند را نسبت به سالمندان بیشتر مشاهده می کنیم .

به گفته او ، اگر جمعیت کشور مانند کشور های توسعه یافته امید به زندگی و سن جمعیت بالا تر باشد تعداد افرادی که در سن پیری مبتلا می شوند بیشتر می شوند و در نتیجه کمتر به چشم می آید و این بدان معنا نیست که سن شیوع سرطان در ایران کاهش یافته داشته است چرا که این بحث برمیگردد به هرم سنی مردم کشور که بسیار جوان است . لازم به ذکر ، سرطان در تمامی سنین بروز می کند اما در سنین بالا این آمار بسیار بیشتر است .

مطلق یادآور شد:همان طور که بیان شد در ایران سن امید به زندگی در حال افزایش است و سن جمعیت از 74 سال عبور کرده است و این روند رو به افزایش، به مراتب باعث افزایش آمار ها در سرطان می شود . سن امید به زندگی عمده ترین علت افزایش این آمار در کشور است اما تنها ترین علت نیست بلکه شیوه نادرست زندگی ایرانیان همگی دست در دست هم داده اند تا این آمارها سیر صعودی پیدا کنند . از هر صد هزار نفر 134 مرد و 128زن به سرطان مبتلا می‌شوند. یعنی میزان بروز سالانه سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است. البته آمارها تائید می‌کند که میزان بروز سرطان در حال افزایش است، اما توجه داشته باشید که بروز سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد : این که آمار ابتلا به سرطان در حال افزایش است به 3 عامل برمی‌گردد. اول، افزایش امید به زندگی چرا که سرطان در اصل، بیماری دوران سالمندی است. دوم، شیوه زندگی ناسالم و سوم آلودگی‌های محیطی. منظور از شیوه زندگی ناسالم ، عوامل عواملی چون افزایش وزن ، کم تحرکی ، سیگار ، الکل و تغذیه نامناسب است که در راس عوامل خطرآفرین قرار دارد .

وی در رابطه با اهمیت تغذیه بیان کرد : نوع ، میزان و نوع طبخ مواد غذایی در این رابطه بسیار حائز اهمیت است .نمک ، شکر و روغن های اشباع درصد ابتلا به سرطان را بالا می برند همچنین نوع ماده غذایی بی تاثیر نیست چرا که غذاهای چرب و پر کالری به خودی خود بیماری فراوانی را با خود به همراه دارد علاوه بر آن نوع طبخ مواد غذایی همان طور که گفتیم در ابتلا نقش به سزایی دارد توصیه می شود در هنگام طبخ غذا توصیه می شود مواد سوخته آن جدا شود ، کباب هایی که با دود پخته می شوند مانند کباب های زغالی میل نشود زیرا در این پخت باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد در غذا می شود که خود باعث افزایش سرطان است.

قنبری مطلق متذکر شد : از سوی دیگر بیش از 10 درصد جامعه به طور متوسط از سیگار استفاده می‌کند. میزان مصرف سیگار در حال افزایش و سن شروع آن هم در حال کاهش است. افراد جامعه طی آمار های گزارش شده بسیار کم از رژیم غذایی سالم نظیر میوه و سبزیجات استفاده می کنند همچنین فعالیت های ورزشی و تحرک در جامعه به شدت کاهش یافته است و این در واقع بیانگر آمار رو به رشد افراد چاق در کشور است علاوه بر این موارد درصد بالایی از مردم ایران دچار عارضه های قلبی چون فشار خون ، قند خون بالا و کلسترول بالا هستند که این موارد هر کدام به نوبه خودشان بیماری و در عین حال،عامل خطر بیماری‌های دیگری مثل سرطان هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که بیماران سرطانی چند درصد از هزینه هایشان را خودشان متقبل می شوند گفت : بیمارانی که در بخش دولتی تحت درمان قرار می گیرند بابت خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی هزینه ای را پرداخت نمی کنند اما بیمارانی که تحت درمان جراحی قرار می گیرند 3 الی 6 درصد از هزینه هایشان را طبق بیمه تحت پوشش باید خود بپردازند ولی در رابطه با بخشی از هزینه های دیگر بیماران مانند بخش دارویی متوسط 15 درصد از هزینه ها با بیماران است .

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد : مبارزه و کنترل با سرطان نیازمند همکاری همه وزارت خانه ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی، خیریه ها و سازمان های مردم نهاد است و همگی باید با وزارت بهداشت بخصوص در رابطه با موضوع پیشگیری از سرطان همکاری داشته باشند تا به همه افراد ثابت شود که این تابو را که سرطان یک سرنوشت سیاه است را باید از بین ببریم و به مردم اطلاع رسانی کنیم بیش از 50 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری و درمان است و با خود مراقبتی می توان از نیمی از سرطان ها در امان بود و مهم تر از همه اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان و کنترل است .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها