مقایسه 3 لپ‌تاپ ارزان قیمت برای کارهای روزمره

سبک، ساده و کـارآمد

با هر معیاری که حساب کنیم، انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب که هم مناسب جیب‌تان باشد و هم بتواند نیاز‌های شما را برآورده کند، به مراتب سخت‌تر از خرید یک گوشی هوشمند است.
کد خبر: ۹۹۶۱۹۱
سبک، ساده و کـارآمد

در واقع شناخته نبودن مدل‌ لپ‌تاپ‌ها و تفاوت‌های جزئی که چندان به چشم نمی‌آید، کار را حسابی سخت می‌کند. شما برای خرید یک لپ‌تاپ تنها با یک گجت دربسته با مشخصات فنی مختلف سر و کار ندارید، این ویژگی‌های سخت‌افزاری و نوع کاربری شماست که در انتخاب‌تان تاثیر می‌گذارد. در این شماره سراغ یکی از همین انتخاب‌های سخت رفته‌ایم. انتخاب یک لپ‌تاپ با قیمت پایین که بتواند نیاز‌ شما را برای کارهای روزمره و نه‌چندان پیچیده برآورده کند. در این مقایسه سه مدل لپ‌تاپ از سه برند مختلف ایسر، دل و ایسوس را انتخاب کرده‌ایم تا بتوانید با مطالعه ویژگی‌های این دستگاه‌ها در کنار هم انتخاب عاقلانه‌ای داشته باشید. سه مدل لپ‌تاپ INSPIRON 3558-A ، Aspire ES1 و X540SC-A ، بازیگران این رقابت تنگاتنگ خواهند بود. با ما همراه شوید تا بهترین انتخاب را با هزینه‌ای نه‌چندان بالا داشته باشید.

در این گزارش با چالشی برای انتخاب یک لپ‌تاپ سرو کار دارید که قرار است حداقل برای بیش از سه سال برای شما کار کند. پس باید از حالا این نکته را در نظر بگیرید که بدنه و وزن دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. بدنه هر سه دستگاه به‌طور کامل از پلاستیک ساخته شده، اما شرکت ایسوس تمرکز بیشتری روی طراحی بدنه لپ‌تاپ X540SC-A گذاشته که ظاهری شبیه به آلومینیوم پیدا کرده است. دو دستگاه دیگر از پلاستیک فشرده مشکی ساخته شده است.

با این‌که هر سه لپ‌تاپ صفحه‌نمایش 15.6 اینچی دارد، اما تفاوت در اندازه جداره دور لپ‌تاپ باعث شده اندازه دستگاه‌ها متفاوت باشد. لپ‌تاپ ایسوس پهن‌ترین جداره را به خود اختصاص داده و لپ‌تاپ دل یعنی INSPIRON 3558-A باریک‌ترین نوار دور صفحه‌نمایش را دارد. از نظر وزنی، لپ‌تاپ ایسر Aspire ES1 از دیگر رقبایش سنگین‌تر است و با وزن 2.4 کیلوگرم در گروه محصولات سبک وزن قرار نمی‌گیرد. بعد از آن لپ‌تاپ دل، با 2.14 کیلوگرم، نزدیک به 300 گرم سبک‌تر بوده و در آخر سبک‌وزن‌ترین عضو گروه نیز نماینده ایسوس است که با 1.9 کیلوگرم، وزن کاملا قابل قبولی دارد.

در مجموع از لحاظ طراحی بدنه می‌توان لپ‌تاپ ایسوس را برنده بازی دانست، چراکه خوش‌ساخت بودن و طراحی بهتر آن در کنار وزن کمتر براحتی قابل تشخیص است.

جنگ سخت‌افزاری

قطعا مهم‌ترین ویژگی در انتخاب یک لپ‌تاپ توانایی‌های سخت‌افزاری و قطعاتی است که در آن
به کار رفته است.

شرکت‌های ایسر و ایسوس هر دو از پردازنده‌های سلرون N3050 شرکت اینتل در لپ‌تاپ‌هایشان استفاده می‌کنند تا مشخص شود با یک دستگاه کاملا معمولی سر و کار دارید. حافظه‌کش این پردازنده‌ها نیز دو مگابایت است تا از این نظر، این دو گزینه در کنار هم قرار بگیرد. اما در این زمینه دل یک قدم از رقبای خود جلو‌تر است و با پردازنده core i3 5005U و سه مگابایت حافظه‌کش از قدرت پردازش قوی‌تری برخوردار است. این نابرابری در مقدار رم تکرار نشده و هر سه دستگاه از چهار گیگابایت رم DDR3 بهره می‌برند. این شباهت به مقدار حافظه هارد درایو نیز سرایت کرده و 500گیگابایت حافظه HDD سهم هر کدام از دستگاه‌ها با سرعتی برابر است.

اما در بحث کار گرافیکی کمی بازی تغییر می‌کند و شرکت ایسوس که خود نیز دستی در تولید کارت‌های گرافیکی دارد، توانایی خود را به رخ رقبا کشیده است. لپ‌تاپ X540SC از یک کارت گرافیک GeForce 810M با یک گیگابایت حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند که قدرت گرافیکی دستگاه را به مراتب بالا می‌برد.

در جایگاه دوم لپ‌تاپ دل با پردازنده گرافیکی HD Graphics 5500 بدون حافظه اختصاصی قرار دارد و سومین جایگاه نیز به ایسر با پردازنده گرافیکی HD Graphics رسیده است. این نبود حافظه اختصاصی باعث می‌شود دستگاه در طول انجام عملیات گرافیکی مقداری از رم دستگاه را اشغال کرده و به نوعی سرعت دستگاه را کاهش دهد.

هر سه دستگاه صدایی نه‌چندان قوی، اما قابل قبول دارند. با این وجود می‌توان گفت لپ‌تاپ ایسر کمی بیشتر رضایت شما را جلب می‌کند. صفحه‌نمایش‌های 15 اینچی سه رقیب نیز حس و حالی کاملا برابر را به شما القا می‌کند و بسختی می‌توان گفت کدام یک تصویر بهتری را به نمایش می‌گذارند. در بحث تراکم پیکسل نیز این برابری رعایت شده و تصویری با دقت 1366 در 768 را در اختیارتان قرار می‌دهند.

برنامه‌ریزی برای آینده

از بحث سخت‌افزار که بگذریم، پورت‌های ورودی و درگاه‌های یک لپ‌تاپ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه برای استفاده از هر دستگاه جانبی به این درگاه‌ها احتیاج دارید. دو دستگاه دل و ایسر از لحاظ تعداد پورت‌های یو‌اس‌بی شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند هر دو دستگاه، یک پورت یو‌اس‌بی 3 و دو پورت یو‌اس‌بی 2 دارد. اما ایسوس در ازای یک پورت کمتر یو‌اس‌بی 2، از یک پورت یو‌اس‌بی C برخوردار است تا حداقل از این نظر یک نسل از دو رقیب خود جلوتر باشد. جالب این که لپ‌تاپ X540SC-A ایسوس در مورد پورت‌های گرافیکی یک قدم به عقب برداشته و در کنار پورت HDMI از یک پورت VGA نیز بهره برده است، اما در دو دستگاه دیگر تنها پورت HDMI وجود دارد. همچنین هر سه دستگاه از یک دی‌وی‌دی رایتر، کارتخوان و وب‌کم برخوردارند تا باز هم شاهد یک رقابت برابر باشیم.

میزبان برنامه‌های شما

سه لپ‌تاپ INSPIRON 3558-A وAspire ES1 و X540SC-A در بخش سیستم‌عامل نیز دست شما را کاملا باز گذاشته‌اند و شاید هم می‌توان گفت کار را برایتان سخت کرده‌اند، چرا که در مدل‌های موجود در بازار روی این سه دستگاه سیستم‌عاملی وجود نداشته و خودتان باید اقدام به نصب سیستم‌عامل کنید. اما می‌تواند خیالتان راحت باشد هر سه دستگاه از ویندوز 10 پشتیبانی قابل‌قبولی انجام می‌دهند. اگر یک‌بار هم تجربه نصب سیستم‌عامل را داشته باشید حتما می‌دانید سختی کار از جایی شروع می‌شود که می‌خواهید درایورهای مختلف را روی دستگاه نصب کنید.

از این نظر ایسوس و دل کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با توجه به پشتیبانی نرم‌افزاری و «پک‌درایور هوشمند» کار را برایتان راحت کرده و سخت‌افزارهای مختلف را یکی پس از دیگری شناخته و راه‌ا‌ندازی می‌کنند، اما برای لپ‌تاپ ایسر این کار باید به صورت دستی انجام گیرد.

در مورد توانایی‌های نرم‌افزاری دستگاه‌ها باید با این مساله کنار آمد که نمی‌توان انتظار زیادی از این دستگاه‌ها داشت. وبگردی، استفاده از نرم‌افزارهای تایپ و یادداشت‌برداری و همچنین دیدن فیلم و گوش دادن موسیقی کاربرد‌های اصلی این دستگاه‌ها هستند. البته نرم‌افزارهای محاسباتی دانشگاهی و کاربرد‌هایی از این دست نیز به وسیله این دستگاه‌ها قابل اجراست، همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، از لحاظ سرعت پاسخگویی، لپ‌تاپ دل در جایگاه بهتری قرار دارد، اما اگر انتخاب شما ایسوس است، می‌توانید اطمینان داشته باشید که چند نرم‌افزار گرافیکی ساده و چند بازی سبک نیز در لپ‌تاپتان جا خوش کند.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ‌هایی که در این بررسی انتخاب شده‌اند بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارند تا کاربرانی که نمی‌خواهند مبلغ بالایی ‌را بابت خرید لپ‌تاپ هزینه کنند، بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند. همان‌طور که در مقایسه‌ها هم مشخص شد می‌توان لپ‌تاپ دل را در جایگاه نخست قرار داد و پس از آن ایسوس و ایسر قرار می‌گیرند. البته لپ‌تاپ ایسوس به واسطه کارت گرافیکی قوی‌تر، ظاهر بهتر و پورت‌های کامل‌تر می‌تواند انتخاب نخست گروهی از کاربران باشد.

در بحث قیمت نیز این رده‌بندی رعایت شده و Dell INSPIRON 3558-A با قیمت تقریبی یک میلیون و 520 هزار تومان گران‌تر از دو گزینه دیگر است. ایسوس نیز لپ‌تاپ X540SC-A را با قیمت یک‌میلیون و 370 هزار تومان روانه بازار کرده است. همچنین برای کسانی که اختلافات جزئی این سه محصول چندان برایشان مهم نیست، لپ‌تاپ Aspire ES1 با قیمت یک میلیون و 60 هزار تومان گزینه مناسبی خواهد بود.

آرش جهانگیری

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها