دونالد جان ترامپ تاجر مشهور نیویورکی و البته سیاستمدار این روزهای ایالات متحده با گذر از مرز70 سالگی در 20 ژانویه 2017 بعنوان چهل و پنجمین مستأجر کاخ سفید، کلید ریاست جمهوری را در دست گرفت.
کد خبر: ۹۹۵۹۰۸
اجرای چهل و پنجمین سمفونی غرور توسط پیرمردی پرحاشیه

برخلاف آنچه که از صحنه گردانی انتخابات آمریکا انتظار می‎رفت، رویای زنانه هیلاری کلینتون نامزد دموکرات برای مسند ریاست جمهوری تحقق نیافت و رقیب جمهوری خواه وی با پیشینه‎ای غیر سیاسی رهسپار اتاق بیضی شکل کاخ سفید شد.

در حالی که شهروندان آمریکایی و بخش کثیری از جامعه جهانی نظاره گر یک کورتاژ در سیاست داخلی آمریکا هستند، بنظر می‎رسد جهان پیرامونی ایالات متحده با عملیاتی شدن شعارهای انتخاباتی ترامپ، دچار نوزایی در چالشها و بدعتهای این پیرمرد ستیزه جو شده باشد.

بله آقای دونالد هم قصد دارد به تأسی از رؤسای جمهور پیشین خود به جای اجرای نت صلح و دوستی در جهان، همچنان با نگاهی از بالا و رویکردهایی متکبرانه سمفونی تحمیل هژمونی دیار ینگه دنیا به دیگر ملتها را به اجرا درآورد.

دستور احداث دیوار بی‎اعتمادی به روی همسایه جنوبی یکی از شاهکارهای رییس جمهور تازه کار آمریکاست. البته وی به این بسنده نکرد و بلافاصله تابلوی ورود ممنوع سفر و مهاجرت اتباع هفت کشور از جمله ایران را به حرکت در آورد. بگزیرم از اینکه نام کارخانه مونتاژ تروریست یعنی عربستان سعودی در این فهرست محدود کننده از قلم افتاده است.

محدودیتی نژادپرستانه به بهانه مبارزه با تروریسم که علاوه بر واکنش متقابل دستگاه دپیلماسی کشورمان با عکس العمل بهنگام هنرمند برجسته سینمای ایران ترانه علیدوستی دایر بر تحریم جشنواره هنری آمریکا مواجه شد.

دستورات اجرایی ترامپ در حالی به امضای وی رسید که، روزنامه آمریکایی نیویورک تامیز در تازه ترین تحلیل خود از مواضع ترامپ با اشاره به رواج دیدگاه‌های پوپولیستی در اروپا و تهدیدهای رئیس‌جمهور جدید آمریکا نوشته؛ فشارهای این دو عامل ممکن است به فروپاشی معماری بین‌المللی قاره سبز منجر شود.

این رسانه مکتوب در ادامه، هم‌پیمانی بریتانیا (نخست وزیر ترزا می) با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تهدیدی علیه نظم اروپایی خوانده است.

اما آنچه از سیاست دربهای بسته ترامپ گواهی می‎دهد، واشنگتن به این زودیها قصد ندارد همچنان که قاطبه نظریه پردازان سیاسی مانند چامسکی و برژینسکی بر افول هژمونی ایالات متحده در دنیا صحه گذاشتند، جایگاه خود در نظم نوین جهانی را تعریف کند.

با این اوصاف و با توجه به موج گسترده تظاهرات در آمریکا و قاره سبز باید منتظر بود تا ببینیم زبان سرخ این پیرمرد پرحاشیه، چه زمانی بالهای عقاب سر سفید(نماد ملی) آمریکا را به باد خواهد داد.

محمدرضا شجاعیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جمعی از دوستان و خانواده جام جم آنلاین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
جناب مهندس فدایی داری.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها